Transportul local de persoane, în colaps
• toti transportatorii (atît cei care efectueazã transport tip maxi-taxi, cît si cei care fac curse gen conventie) trebuie sã achite la bugetul local o redeventã de 2, respectiv 3 euro/lunã si autovehicul Ieri, la primãria Roman a avut loc o întîlnire a Compartimentului Transport public Local cu principalii transportatori de persoane din oras. ÃŽntîlnirea a avut drept scop punerea în actualitate a tuturor documentatiilor operatorilor de transport, dar si încercarea de a pune în legalitate transportul de persoane cu regim special, ceea ce pînã nu demult era cunoscut sub denumirea de „transport tip conventie“. Dupã ultimele reglementãri în domeniul transporturilor si acest tip de activitate se încadreazã în categoria transport public local si, prin urmare, se supune acelorasi reguli ca si transportul cu maxi-taxi de pildã.
Pînã nu demult operatorii de transport nu fãceau decît sã încheie un contract de prestãri servicii cu o firmã oarecare, firmã care are angajati din Roman care - evident - trebuie transportati la locul de muncã. Contractul prevedea doar clauze în ceea ce priveste pretul si - eventual - orele de plecare-sosire, fãrã a se specifica nimic în legãturã cu traseul pe care se face deplasarea sau statiile de îmbarcare-debarcare a cãlãtorilor. Cu alte cuvinte se efectua transport utilizînd o infrastructurã care apartine Municipiului Roman „pe ochi frumosi“, fãrã ca beneficiarul sau prestatorul sã achite vreo redeventã administratorului infrastructurii.
O hotãrîre a Consiliului Local Roman de la sfîrsitul anului trecut prevede cã toti transportatorii (atît cei care efectueazã transport tip maxi-taxi, cît si cei care fac curse gen conventie) trebuie sã achite la bugetul local o redeventã de 2, respectiv 3 euro/lunã si autovehicul. Evident cã anuntarea acestei prevederi a stîrnit vii si aprige proteste din partea transportatorilor. „Mi-am notat aici, pe o foaie de hîrtie, toate dãrile pe care le am pe an si se poate vedea cã trec de 700 de milioane de lei vechi. Dacã se mai adaugã încã o taxã, eu nu mai rãmîn cu nimic“, a declarat administratorul firmei Petenchi SRL „Ne cereti si dumneavoastrã bani, dar sã ne scãpati de piratii care ne iau cãlãtorii nu vreti sã auziti. Cui ne-am adresat, toti au zis cã nu este cadru legal, cã nu se poate proba cã piratii fac transport, dar la noi totul se poate proba!“, a adãugat patronul firmei Servintrans SRL, Costicã Rusu.
Reprezentantii primãriei au încercat sã gãseascã o cale de dialog cu transportatorii, desi nu au prea avut ce replica la problema „piratilor“ care, de ani buni, fac transport ilegal de persoane fãrã sã plãteascã nici un ban, nici o taxã si nici un impozit. Acestia îsi au „fiefurile“ la principalele intrãri în Roman: la benzinãria Moll, la Garã si la Abator.
Transportatorii au depus la primãria Roman un memoriu prin care solicitã Consiliului Local diminuarea redeventei pentru transportul special de persoane si si-au exprimat dorinta sã participe la sedinta Consiliului local în care se va lua în discutie memoriul lor. „Trei euro poate pãrea o sumã micã, dacã stai într-un birou si-ti dai cu pãrerea, dar ia sã vinã un domn consilier sã meargã cu unul din noi mãcar într-o cursã, sã vadã ce probleme avem… sã vedem atunci, ar mai zice cã e o sumã micã?“, au propus mai multi transportatori. Pãrtile prezente au stabilit o nouã rundã de convorbiri în data de 7 martie.
|