Afinitãþi (s)elective
• Gheorghe A.M. Ciobanu - „Mileniul trei pe portativ: Ontifonismul“ Sala „Cupola“ a Bibliotecii Judeþene „G.T. Kirileanu“ din Piatra Neamþ a gãzduit, marþi searã, o manifestare de înaltã þinutã. Este vorba despre lansarea volumului omului de culturã romaºcan Gheorghe A.M. Ciobanu - „Mileniul trei pe portativ: Ontifonismul“ - apãrut în Colecþia „Harpha“ a Editurii „Muºatinia“ din Roman.
Despre personalitatea ºi opera autorului, cît ºi despre aceastã cea mai nouã lucrare a sa au vorbit editorul Emilia Þuþuianu, ing. Valeriu Dâm ºi lector univ. Radu Oþel.
Apãrutã în condiþii grafice de excepþie, volumul lui Gheorghe A.M. Ciobanu, subintitulat „Constelaþii“ ºi care inaugureazã un proiectat triptic pe aceastã temã, constituie fundamentarea unei propuneri de tehnicã a compoziþiei absolut originalã, prin statuarea unui întreg ºi consistent sistem de moduri ºi scãri izvorîte din relaþia sunetelor cu ontologia, prin urmare, existenþa umanã.
Particularitãþile acestui demers au fost foarte bine subliniate de cãtre compozitorul Liviu Dãnceanu în prefaþa lucrãrii: „ÃŽn fond, ontifonismul reprezintã eboºa unei metafizici a clasificãrilor «hors temps» (în terminologia lui Xenakis) cu posibile implicaþii în re-configurarea morfologiei ºi sintaxei muzicale. Autorul resimte chiar necesitatea unor forje ori polisãri terminologice (modalaþie, preofonie, reofonie, arcofonie etc.) capabile sã creeze grele consecinþe în cîmpul epistemologiei ºi hermeneuticii artei sunetelor. Dar, fãrã îndoialã, cartea profesorului Gheorghe A.M. Ciobanu (prima dintr-un original ºi vizionar triptic) nu ar fi putut pãºi dintr-o fazã virtualã, într-una actualã, în absenþa unei tulburãtoare iubiri. O dragoste nesfîrºitã pentru muzicã, prin care autorul pare a fi simþit cã a cedat, cu voia lui, ceea ce îi era destinat doar sieºi. O dragoste nãscutã poate din nevoia de a ieºi din el însuºi. Ori din frenezia de a se transforma funciar în obiectul iubit, de a se înfrumuseþa unul pe altul într-un act care devine un fapt artistic, ºi care scormoneºte nu ºtiu ce sursã a infinitului propriu. O dragoste fatalã fãrã de care Ontifonismul n-ar mai fi fost o carte atît de convingãtoare ºi de seducãtoare. Sau n-ar mai fost deloc...“
Manifestarea a fost augmentatã sonor printr-o suitã de concerte preclasice susþinutã de Orchestra de camerã a Facultãþii de Muzicã din Piatra Neamþ, dirijatã de Kallo Ildiko, ºi avîndu-i ca soliºti pe violoniºtii: Cristina Buhãceanu, Rãzvan Vasile, ªtefan-Iustin Ciuche, Consuela Huºtiuc, Elena Ilãu ºi chitaristul Iulian Stoica.
FOTO: Gheorghe A.M. Ciobanu
|