Stãpîni cu de-a sila pe trei tipuri de clãdiri
• noile prevederi ale Codului fiscal împart clãdirile în trei categorii: nerezidentiale, rezidentiale si mixte • pînã pe 31 martie 2016 trebuie depuse declaratii privind valoarea clãdirilor în care functioneazã spatii comerciale si a celor în care se locuieste si se fac afaceri • pietrenii cu restante la taxe si impozite pot scãpa de o parte din datorii • anularea în cotã de 73,3% se face în baza unei hotãrîri de CL • Primãria Piatra Neamt aduce la cunostinta contribuabililor cã în conformitate cu noile prevederi ale Codului Fiscal, începînd cu acest an, clãdirile aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice, se împart în trei categorii. Clãdire nerezidentialã este orice imobil care nu este folosit pentru locuit, aici intrînd spatiile comerciale, industriale etc; clãdire rezidentialã - constructie alcãtuitã din una sau mai multe camere folosite pentru locuit, cu dependintele, dotãrile si utilitãtile necesare, care satisface cerintele de locuit ale unei persoane sau familii, iar ultima categorie o constituie clãdirea mixtã. Persoanele fizice care, la data de 31 decembrie 2015, au în proprietate clãdiri nerezidentiale sau clãdiri cu destinatie mixtã au obligatia sã depunã declaratii pînã la 31 martie 2016 privind valoarea clãdirii, valoare care poate fi rezultatã dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referintã. ÃŽn aceastã situatie, pentru a fi luat în calcul pentru anul fiscal 2016, raportul de evaluare trebuie întocmit pînã la 31 decembrie 2015. Altã valoare datã clãdirii poate fi cea finalã a lucrãrilor de constructii, în cazul clãdirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referintã. A treia situatie pentru fixarea valorii este valoarea clãdirilor care rezultã din actul prin care se transferã dreptul de proprietate, în cazul clãdirilor dobîndite în ultimii 5 ani anteriori anului de referintã. Persoanele juridice au obligatia sã depunã declaratii privind clãdirile pe care le detin în proprietate la data de 31 decembrie 2015, destinatia si valoarea impozabilã a acestora, pînã la data de 31 martie 2016. Valoarea impozabilã a clãdirii se actualizeazã o datã la trei ani pe baza unui raport de evaluare a clãdirii întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluãrii. Persoanele fizice si juridice care la data de 31 decembrie 2015 detin mijloace de transport radiate din circulatie conform prevederilor legale din domeniul circulatiei pe drumurile publice au obligatia sã depunã o declaratie în acest sens, însotitã de documente justificative, la compartimentele de specialitate ale autoritãtii publice locale, pînã la 31 martie 2016.
Restantierii ar putea scãpa de unele datorii
În altã ordine de idei, pietrenii cu restante la taxele si bugetele locale au sansa sã mai scape de unele dintre datorii, dacã depun o solicitare în acest sens, la sediul primãriei. Consiliul Local Piatra Neamt a aprobat prin HCL 358/26.11.2015, proiectul initiat de primarul Dragos Chitic referitor la acordarea de facilitãti fiscale pentru anularea în cotã de 73,3% a majorãrilor de întîrziere aferente obligatiilor fiscale principale restante la 30 septembrie 2015. Sînt incluse în aceastã hotãrîre si majorãrile de întîrziere aferente obligatiilor de platã principale cu termene de platã de pînã la 30 septembrie 2015 stinse pînã la aceastã datã, constînd în creante de naturã fiscalã datorate bugetului local de cãtre contribuabilii de pe raza administrativ teritorialã, în conformitate cu prevederile OUG 44/2015. Pînã la data de 31 decembrie 2015 au fost înregistrate si aprobate un numãr de 153 de cereri pentru acordarea facilitãtilor mentionate anterior. Primãria anuntã cã asteaptã contribuabilii - persoane fizice si juridice ce înregistreazã obligatii fiscale restante datorate bugetului local sã depunã cereri pentru acordarea facilitãtii privind anularea în cotã de 73,3% a majorãrilor de întîrziere, avînd în vedere ca termenul de depunere a cererilor pentru acordarea facilitãtii este 31 martie 2016.
„Acordarea de facilitãti fiscale constituie un sprijin atît pentru persoanele fizice cît si pentru persoanele juridice pentru a depãsi perioade mai dificile din punct de vedere financiar. De fiecare datã cînd legislatia va permite vom veni în sprijinul contribuabililor, considerînd cã autoritatea publicã trebuie sã fie un partener corect atît pentru persoanele fizice cît si pentru agentii economici“, a declarat primarul Dragos Chitic.
|