Cazurile de malpraxis, rezolvate în sase luni
• un nou proiect de lege accelereazã procedurile • pacientii vor fi despãgubiti rapid, direct de cãtre societãtile de asigurãri • anul trecut în Neamt au fost 20 de reclamatii, dar nici un voinovat Pacientii care considerã cã au fost victimele unui caz de malpraxis în urma cãruia au avut de suferit, vor fi despãgubiti în maximum 6 luni de la depunerea plîngerii. Aceasta este principala modificare introdusã într-un proiect de lege elaborat de Ministerul Sãnãtãtii si postat în dezbatere publicã vineri, 21 iunie. ÃŽn noul proiect se stabileste clar cã anterior actionãrii în judecatã a spitalului, sau medicului, sã aibã loc o mediere la care sã participe ambele pãrti, dar si societatea de asigurare. Medierea începe la solicitarea pacientului, care adreseazã spitalului, ori medicului, o cerere de despãgubire. Spitalul are la dispozitie 15 zile în care adunã toate actele medicale referitoare la caz, dupã care trimite dosarul societãtii cu care are contract de asigurare de malpraxis. Mai departe, societatea de asigurãri împreunã cu pacientul si cu cadrul medical reclamat desemneazã un expert, plata acestuia fiind suportatã de societatea de asigurare. Expertul redacteazã în termen de 30 de zile un raport asupra cazului, iar asiguratorul este obligat, în termen de 15 zile, sã comunice tuturor pãrtilor raportul de expertizã, decizia de acoperire a prejudiciului - dacã este vorba de malpraxis, si sã facã o ofertã reclamantului. Perioada de negocieri între pacient si asigurator este de maximum 30 de zile dupã care, dacã nu ajung la un consens, se poate merge în instantã. Teoretic, toate aceste schimbãri ar putea veni în sprijinul bolnavilor care acum se judecã, de cele mai multe ori degeaba, cu spitalele. Anul trecut, în Neamt au fost depuse la Colegiul Medicilor 20 de reclamatii împotriva doctorilor, dar numai sapte dintre plîngeri s-au constituit în dosare de cercetare, celelalte reclamatii fiind nefondate. Sefii acestui for profesional au considerat cã nici una dintre cele sapte plîngeri nu a fost consideratã malpraxis, motiv pentru care nu a fost aplicatã nici o sanctiune.
|