O aterizare fortatã si semne de întrebare
• o aterizare fortatã a unui avion, la începutul acestei luni în Dumbrava Rosie, este învãluitã în mister • trei persoane care se aflau pe „pistã“ au încercat sã-i mintã pe pompierii care au ajuns la fata locului, spunîndu-le cã nu au vãzut nici un avion cu probleme • aparatul a fost gãsit în cele din urmã, timp în care cele trei persoane au zbughit-o cu un alt aparat • el apartine firmei Sobras Impex Bacãu • contactat telefonic, patronul firmei a declarat cã nu comenteazã evenimentul si a amenintat cu instanta • Circumstantele în care un avion ultrausor a aterizat fortat, la începutul acestei luni, într-un lan de porumb situat pe raza comunei Dumbrava Rosie, sînt învãluite în mister. Cazul a fost adus la cunostinta reprezentantilor Centrului de Investigatii si Analizã pentru Siguranta Aviatiei, institutie care are printre atributiuni cercetarea unor astfel de nedorite evenimente. Cã ceva este în neregulã în toatã aceastã poveste este demonstrat si de pozitia patronului societãtii care detinea în proprietate avionul. Gicã Prisecariu, patronul firmei bãcãuane Sobras Impex, le-a spus redactorilor de la Monitorul cã nu comenteazã incidentul si i-a amenintat cã-i va da în judecatã în cazul în care va apare un articol în ziar pe aceastã temã. Prisecariu fusese rugat sã comenteze incidentul aviatic, dacã se afla sau nu în zonã în momentul respectiv, iar dacã la mansã s-ar fi aflat, asa cum spun anumite surse, Vasile Armean (sau Armenea) un cunoscut om de afaceri sucevean. Cel mai probabil, rãspunsurile la toate aceste întrebãri vor fi oferite de inspectorii bucuresteni la sfîrsitul anchetei.
„Un avion a aterizat în pãpusoi“
ÃŽn dimineata de 3 septembrie, în jurul orei 9,38, o persoanã a sunat la 112 si a reclamat faptul cã, la Dumbrava Rosie, s-a prãbusit un avion. Spre locul indicat au plecat atît politistii, dar si pompierii. Prima care a ajuns a fost echipa ISU formatã din patru subofiteri, un ofiter si o autospecialã. Salvatorii au gãsit un aparat de zbor care se afla în zona unei piste de aterizare amenajatã pe un teren. Lîngã avion se aflau trei persoane care, asa cum era si normal, au fost întrebate dacã în zonã s-a produs o aterizare fortatã. Au negat, spunînd cã singurul avion din zonã este cel lîngã care se aflau si care probabil a produs un nor de praf în momentul aterizãrii, lucru care ar fi dus la anuntarea prin 112 a evenimentului. ÃŽn aceste conditii, pompierii s-au îmbarcat pentru a reveni la bazã, moment în care au vãzut în lanul de porumb, de pe cealaltã parte a soselei, coada unui alt avion. „Cabina autospecialei fiind mai înaltã, pompierii au reusit sã vadã coada avionului, care iesea din lanul de porumb si au pornit imediat sã vadã despre ce este vorba“, ne-a declarat un ofiter. Salvatorii au gãsit aparatul de zbor de agrement, marca D-MBTY, care aterizase fortat în lanul de porumb, si au constatat cã acesta a suferit avarii usoare. ÃŽn timp ce pompierii militari evaluau starea avionului, cele trei persoane aflate lîngã avionul aflat pe pista amenajatã în apropiere s-au urcat în aparatul de zbor si au decolat, fãrã sã ofere alte detalii. Unul dintre pompieri a constatat cã motorul era fierbinte si a cãutat imediat sã scoatã bornele de la acumulator pentru a elimina orice risc de incendiu. Trebuie precizat cã în zonã se afla o suprafatã însemnatã cultivatã cu porumb, aterizarea avionului distrugînd o suprafatã de aproximativ 50 de metri. „Conform procedurilor specifice care se aplicã pe timpul asigurãrii misiunilor PSI, pompierii militari au verificat zona si interiorul aparatului pentru a se asigura cã nu existã victime sau alte motive care sã fi condus la abandonarea aparatului de zbor si au încercat sã deconecteze bornele acumulatorului, deoarece motorul era fierbinte, moment în care s-a declansat o parasutã aflatã în dotarea avionului aterizat fortat. Aparitia unor probleme tehnice în urma impactului suferit pe timpul aterizãrii fortate ar fi putut conduce la declansarea unui incendiu care ar fi creat probleme deosebite în conditiile în care suprafata cu porumb era foarte mare si în apropierea zonei cu locuinte. Personalul Inspectoratului General pentru Situatii de Urgentã este investit cu exercitiul autoritãtii publice, pe timpul si în legãturã cu îndeplinirea atributiilor de serviciu, potrivit articolului 30 (2) din Ordonanta de Urgentã nr. 21 din 15 aprilie 2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgentã“, a declarat maiorul Iulian Jugan, purtãtorul de cuvînt al ISU Neamt. Sursele noastre ne-au povestit cum cã cel care foloseste respectivul aparat de zbor s-ar fi supãrat cã pompierul a declansat parasuta, întrucît armarea si reintroducerea ei în locul special amenajat ar costa cîteva mii de euro. N-am reusit sã aflãm dacã lucrurile au stat întocmai, pentru cã patronul firmei care detine respectivul aparat nu a vrut sã comenteze incidentul.
|