Soferi, nu-i de bine: noile radare nu pot fi detectate!
• cele nouã aparate radar vor ajunge în judet în cursul acestei luni • comisarul Neculai Catanã, seful Politiei Rutiere, spune cã termenul limitã de livrare este 31 martie • noile echipamente le vor da serioase bãtãi de cap vitezomanilor • raza de actiune a aparatelor este de pînã în 2 kilometri si nu pot fi detectate • Cele nouã autoturisme Dacia Logan, dotate cu aparaturã radar de ultimã generatie, vor ajunge în judetul Neamt în cursul acestei luni. Contactat de reporterii cotidianului „Monitorul“, comisarul Neculai Catanã, seful Politiei Rutiere a declarat cã termenul limitã pînã la care autospecialele vor ajunge în Neamt este 31 martie. „Nu avem nici o noutate, însã cu sigurantã si Politia Rutierã Neamt va primi radare noi. Termenul limitã este de 31 martie“, a declarat comisarul Catanã. Recent, Ministerul de Interne a achizitionat 450 de masini Dacia Logan break, care au fost dotate cu radare „invizibile”, fabricate în Marea Britanie. Aparatele sînt produse de Traffic Safety Systems, iar modelul este unul AutoVision din ultimele generatii, dotat cu infrarosii pentru utilizarea pe timp de noapte, si cu un dispozitiv GPS. Cu toate acestea, existã voci care afirmã cã pe piatã vor apãrea detectoare care ar învinge si sofisticata aparaturã britanicã. Ba, mai mult decît atît, internautii spun, pe diverse forumuri, cã ar exista deja un nou detector, însã pretul acestuia ar fi undeva în jurul sumei de 2.000 de lei.
Deocamdatã, se poate spune cã tehnologia permite tinerea camerelor în stand-by, ceea ce le face invizibile pentru detectoarele radar. Mai trebuie spus cã performantele noilor radare sînt mult superioare celor folosite în acest moment de politistii rutieri. Camerele video au o performantã opticã mult mai mare cu un zoom superior. Sursele din politie mai spun cã noua aparaturã îi poate „vedea“ pe vitezomani fãrã probleme chiar si de la 2 kilometri, inclusiv noaptea. Cît priveste nedetectarea lor, explicatia este foarte simplã. Noile radare beneficiazã de o tehnologie care permite tinerea lor în stand-by. ÃŽn momentul în care este declansatã pornirea, vitezomanul este surprins pe nepregãtite, fãrã a mai avea timp sã reactioneze. Cu alte cuvinte, politistii rutieri nu vor mai fi nevoiti sã recurgã la metode gen „scoate mufa, bagã mufa“, asa cum se întîmplã la folosirea aparatelor radar vechi. Aceastã metodã este riscantã, întrucît poate duce la defectarea aparatului. Camera video functioneazã non-stop, însã fãrã a emite unda radio, aspect care o face nedetectabilã. Noua aparaturã este capabilã sã filmeze 60 de ore neîntrerupt. ÃŽn plus, informatiile si imaginile înregistrate pe un hard-disk nu vor putea fi sterse. Acest lucru înseamnã automat cã si politistul va fi monitorizat de noul aparat. Lucrãtorii vor învãta foarte repede sã foloseascã noua tehnologie. Atunci cînd omul legii observã o masinã care circulã cu vitezã, porneste emitãtorul radar, stabilindu-se astfel pe loc viteza masinii urmãritã pe monitor. Doar atunci radarul poate fi detectat, însã este prea tîrziu pentru o reactie din partea soferului. Un astfel de aparat a fost achizitionat de autoritãtile române la pretul de aproximativ 25.000 de euro.
|