Clientii „Raiffeisen“, îmbiati la „tepe“
• romascanii sînt „bombardati“ cu mesaje prin care li se cer date ce pot duce la clonarea cardurilor sau golirea conturilor • dupã BancPost a venit rîndul Raiffeisen Bank • oficialii bãncii spun clar: „feriti-vã de asemenea tentatii“ • Metoda „phishing“, una dintre cele mai rãspîndite „variante“ de a însela oamenii cu ajutorul Internetului a fost diversificatã de cãtre infractorii electronici, posesorii nemteni de carduri la Raiffeisen Bank începînd sã fie si ei „bombardati“ cu mesaje prin care li se solicitã date personale în scop „mascat“ de jaf. Mai multi romascani, deja, au primit e-mailuri nesolicitate („spam“, n.r.) din partea unor indivizi care pretind cã sînt reprezentanti ai unitãtii financiare. Infractorii se bazeazã, culmea, pe frica cetãtenilor de a nu le fi golite fraudulos conturile. Aceasta, dupã ce, de la începutul lunii si clientii de la BancPost au fost „ademeniti“ în mod similar. Un exemplu este urmãtorul: „Stimate client, Departamentul de Securitate On-line al Raiffeisen Bank vã aduce la cunostintã cã în data de 26 August 2009 am detectat mai multe tentative de autentificare neautorizate a contului dumneavoastrã Raiffeisen Online. Pentru a evita suspendarea automatã a contului dumneavoastrã din cauza fraudelor on-line vã rugãm sã va accesati contul la adresa mentionatã mai jos în cel mai scurt timp. Multumim pentru colaborare si nu uitati cã Raiffeisen Online nu vã va cere niciodatã mai mult de douã cifre de pe cardul dumneavoastrã de debit. Raiffeisen Bank România“. Culmea este cã, dupã aceste fraze, este indicatã „adresa corectã a portalului de autentificare a Raiffeisen Online: www.raiffeisen.online.ro/eBank.ing-Web/login#Lang#ro). Vã multumim pentru întelegere. Cu stimã, Echipa de Securitate Raiffeisen Bank România“, dupã care sînt date (tot culmea!) numerele corecte ale Raiffeisen Online si se precizeazã, pentru credibilitate, cã „acest mail a fost scanat cu succes de MessageLabs Email Security System“.
Nu „muscati momeala!“
De partea cealaltã, oficialii bãncii încercã prin toate mijloacele sã-i tinã departe pe clienti de tentativele de fraudã. Un utilizator romascan al serviciului on-line a specificat mesajele corecte ale bãncii fatã de clienti, la intrarea pe singura paginã oficialã: „www.raiffeisenonline.ro“. „Raiffeisen Online nu-ti va solicita niciodatã toate cifrele din seria cardului tãu de debit sau pinul acestuia. Nu da curs nici unei cereri de divulgare a elementelor de identificare (Cod utilizator, parolã, PIN)! Angajatii Raiffeisen Bank nu-ti vor solicita niciodatã divulgarea parolei si a codului tãu de utilizator. ÃŽntr-un asemenea caz, te rugãm sã contactezi de îndatã serviciul suport clienti Raiffeisen Online (numere de telefon 021/306.55.55 sau 021/306.55.56 ). Raiffeisen Bank nu-ti va trimite niciodatã e-mail-uri sau sms-uri prin care-ti solicitã sã accesezi adrese web sau link-uri pentru a te conecta la Raiffeisen Online.
Dacã suspectezi cã un site nu este ceea ce sustine a fi, pãrãseste imediat site-ul. Site-ul original este securizat (linkul este de tip https si în coltul dreapta jos se aflã un lãcãtel)“, este comunicarea bãncii mentionate fatã de clientii sãi.
Reamintim cã „smecheria“ este destul de bine gînditã, în conditiile în care se întîmplã, destul de bizar, ca destinatarii mesajelor sã fie chiar clienti ai bãncilor respective. De fapt, asa cum au avertizat permanent marile institutii financiare, dar si oamenii legii, nu este voba despre altceva decît o tentativã de fraudã prin metoda „phishing“. Utilizatorul este directionat imediat pe o nouã paginã de Internet, unde, dacã nu este destul de stãpîn pe sine, poate sã îsi lase salariul, agoniseala sau banii pe care îi are în cont. Aici se cer, în fapt, cifre ale codului cardului, data exirãrii, în format luna/anul si, culmea, codul PIN, ceea ce denotã clar tentativa de fraudare. De mentionat cã asemenea situatii nu au ocolit cele mai mari bãnci din România, utilizatorii de Internet fiind sfãtuiti în continuare sã nu încerce nici un fel de „manevrã“ la care sînt tentati si, în caz de nelãmuriri, sã contacteze departamentele de relatii cu clientii sau cea mai apropiatã sucursalã. Politia, de asemenea, îi sfãtuieste pe posesorii de carduri sã nu dea curs decît tranzactiilor pentru care sînt siguri 100%, altfel riscul de „clonare“ a mijloacelor de platã electronice fiind maxime.
|