Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Noiembrie 2007
LMMJVSD
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 8 Noiembrie 2007
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Impas în reabilitarea infrastructurii de apã si canal

• firma Strabag este acuzatã cã lucreazã prost la Piatra Neamt, potrivit reprezentantilor Inspectoratului de Stat în Constructii • „sîntem aproape de a decide sistarea lucrãrilor“, a declarat inginerul Andrei Ignat, seful Inspectoratului de Stat în Constructii • valoarea totalã a programului, care presupune schimbarea retelelor de apã si canal în zonele noi ale orasului, ori acolo unde nu fac fatã, reabilitarea Statiei de epurare si schimbarea canalului colector este de peste 20 milioane de euro • „Strabag este un constructor puternic si bun. Despre dispunerea opririi lucrãrilor, eu cred cã sînt vorbe mari“, a declarat inginer Ioan Pãcalã, directorul Companiei Apa Serv •

Unul dintre cele mai importante programe din România, care se desfãsoarã, practic, începînd din acest an, în municipiul Piatra Neamt, riscã sã fie blocat datoritã neseriozitãtii constructorului, afirmã conducerea Inspectoratului de Stat în Constructii Neamt. Sau constructorilor, cã-s mai multi. ÃŽn situatia de fatã este vorba despre un program în valoare de circa 28 de milioane de euro (84% fonduri de la Uniunea Europeanã si 16%, cofinantare localã). Cu acesti bani, conform proiectului, ar trebui reabilitatã Statia de epurare a apelor uzate, extinderea si înlocuirea a 17 kilometri de retea de canal si a 40 de kilometri de retea de apã în zonele noi ale orasului si acolo unde conductele vechi nu mai fac fatã, plus înlocuirea canalului colector, care înseamnã schimbarea uneia dintre cele mai importante conducte, situatã pe bulevardul 9 Mai, de la Garã si pînã la Piata Centralã. „ÃŽn cadrul acestui program, treaba a fost datã peste cap si pericliteazã structura de drum. Colaborarea noastrã cu firma «mamã» este foarte anevoioasã. Noi putem sista direct lucrarea, în cazul în care proiectantul si constructorul nu vor intra în normalitate. Am ajuns la concluzia cã amenda nu-l mai sperie pe constructor, adicã societatea Strabag. Conform Legii 10 privind calitatea în constructii, cumulat, putem da amendã de maxim 250 milioane de lei. Dar sanctiunea supremã este oprirea lucrãrilor si refacerea lor“, a declarat inginer Andrei Ignat, seful Inspectoratului de Stat în Constructii Neamt. Conform acestuia, partea proastã la punerea în practicã a programului constã în starea carosabilului dupã schimbarea retelelor sau extinderea lor, iar nu calitatea conductelor utilizate sau modul cum se asigurã conexiunea lor. Firma Strabag, din Austria, care detine o autorizatie de constructie pentru realizarea acestor interventii, a fost conditionatã la începutul proiectului de constituirea unui fond de garantare a lucrãrilor pe perioada executiei lor. La nevoie, firmei i se va lua din acest fond, pentru executarea reparatiilor.

ISC spune cã dibuie dupã reprezentantul Strabag

Cînd a început implementarea acestui important program în Piatra Neamt, reprezetantul firmei Strabag îl avea ca reprezentant pe Marius Boacsã, fost functionar în primãria localã. Ulterior, acesta a fost schimbat si nu prea se mai stie un alt om de legãturã cu firma mamã. „Societatea nu are înregistrat punct de lucru la Registrul Comertului în Piatra Neamt. Asadar, nu avem acces si nu existã o comunicare oficialã între noi si constructor. Vom solicita niste date de la Registrul National al Comertului, pentru a putea lua legãtura cu o persoanã care reprezintã Strabag în România. Sîntem în curs de elaborare a notelor de control pentru ceea ce am verificat. De mai multe ori am solicitat sã vinã la sediul Inspectoratului în Constructii un reprezentant al firmei si au venit tot constructori din zona noastrã. Efectiv, n-ai cu cine discuta. Am cerut Inspectoratului National de Stat în Constructii sprijinul, pentru a vedea cum s-a realizat colaborarea cu oamenii care lucreazã efectiv în Piatra Neamt. Pe strãzile pe care se lucreazã nu se respectã legislatia în domeniul tehnic existentã în România. De exemplu, în cazul interventiilor pe carosabil, sãpãtura trebuie executatã cu 1,2 metri în plus fatã de spatiul necesar pentru efectuarea lucrãrii. ÃŽn felul acesta, s-ar putea realiza compactarea. Doar cã în Piatra Neamt se sapã atîta cît sã încapã conducta schimbatã si apare surparea. De altfel, nu se foloseste nici material de umpluturã corespunzãtor. Balastul utilizat trebuie însotit de un certificat pe baza cãruia sã se garanteze cã este bun ca umpluturã. Din pãcate, Strabag îsi cam bate joc de lucrãri“, a mai spus Andrei Ignat.

Verificãri si la Hill International

ÃŽn unele zone din oras, în pante, retelele noi sînt îngropate si la adîncimi de trei, patru metri, în nisip, asa cum prevede proiectul. Seful ISC sustine cã „lucrãrile ascunse sînt OK“. Perioada de executie a acestui amplu program este de doi ani, ceea ce înseamnã cã Strabag ar putea sã-si desfãsoare activitatea si în 2008 pe strãzile municipiului Piatra Neamt. „Pînã acum, circa 40% din lungimea retelelor a fost rezolvatã. Ele fie au fost înlocuite, fie extinse. Dar, valoric, s-a derulat mai putin de 40%, întrucît interventiile cu greutate nu s-au fãcut. Nu s-a schimbat canalul colector principal, care înseamnã lucrarea de pe bulevardul 9 Mai. Acolo se va lucra foarte greu“, a mai spus Andrei Ignat.
Nici consultantul lucrãrii, firma Hill International, nu se implicã mai mult în buna desfãsurare a activitãtii. Dar lucrurile încã mai pot fi rezolvate, dacã Strabag va reveni acolo unde a distrus drumurile, lãsînd santuri adînci în carosabil si va repara pe banii sãi. „Tehnic se poate reveni asupra refacerii lucrãrii. Se va respecta proiectul, iar constructorul va suporta niste cheltuieli foarte mari, din propriul buget, ca sã refacã ce a distrus. ÃŽn perioada urmãtoare vom face verificãri si asupra firmei Hill International, care are rolul de diriginte de santier în cadrul proiectului“, a mai spus seful ISC Neamt.
ÃŽn zilele care vin, inspectorii ISC vor verifica sistemul calitãtii, care este o cerintã de bazã în raportul contractual al firmei mamã cu cele care lucreazã efectiv. ÃŽncã nu se stie în ce conditii muncesc oamenii pe strãzile din Piatra Neamt, dacã lucrãrile au fost preluate în subantreprizã, ori ca prestãri servicii de la firma mamã, întrucît interventiile nu sînt fãcute de cãtre firma declaratã cîstigãtoare. „Vom aplica sanctiunile de rigoare si vom fixa un termen pentru reintrarea în normalitate. Acest termen înseamnã trei-patru sãptãmîni, pentru cã înseamnã lucrãri în trafic. Acordarea amenzii nu este un scop în sine. Ne intereseazã sã nu se batã joc de aceastã lucrare“, a încheiat Andrei Ignat.

„Nu sistãm asa, de azi pe mîine, un astfel de program“

Beneficiarul final al acestui amplu program este Compania Judeteanã Apa Serv. Desi lucrurile nu stau foarte bine în derularea proiectului, iar ISC este hotãrît sã spargã buba, conducerea Apa Serv recomandã specialistilor în constructii sã aibã rãbdare, iar dacã vor dispune sistarea lucrãrilor, sã-si asume riscul. „Cei de la Strabag încã nu au terminat lucrarea. E drept cã sapã pentru una, în timp ce alta nu-i terminatã, dar mai depind si ei de unii factori. Cele mai grave aspecte au apãrut pe strada Petru Movilã, acolo unde s-a lãsat asfaltul proaspãt turnat. Dar cînd s-a lucrat acolo era plinã varã, erau foarte multe masini în trafic, au concurat mai multe aspecte. E drept cã nu s-au respectat termenii prevãzuti de proiectant, dar vor reface ceea ce au stricat si gata. Strabag este un constructor puternic si bun. Noi încercãm sã tinem aceastã firmã în frîu si s-o conditionãm la plãti atunci cînd nu face treaba bunã. Despre dispunerea opririi lucrãrilor, eu cred cã sînt vorbe mari. Cine va dispune asta, va plãti. Nu sistãm asa, de azi pe mîine, un astfel de program. Trebuie temei legal. Si ei au casã de avocaturã, nu ne putem juca. Riscul e mare la o asemenea decizie“, a declarat inginer Ioan Pãcalã, directorul general al Companiei Judetene Apa Serv.
Apa Serv este societate a Consiliului Judetean. Vlad Marcoci, presedintele acestui for legislativ, a precizat: „Apa Serv rãspunde de ceea ce se întîmplã cu acest program, pentru cã este beneficiarul lui. Indiferent de ce contractant este, dacã nu respectã clauzele contractului, va avea de pãtimit. Dacã Inspectoratul de Stat în Constructii va face o sesizare cãtre noi, eu voi dispune un control din partea Consiliului Judetean atît la Apa Serv, cît si la Strabag. Noi contribuim cu 16% în acest proiect si este vorba de niste bani frumosi pe care nu ne permitem sã-i pierdem“, a spus Vlad Marcoci.

Strabag si respectul pentru specialistii români

Conducerea firmei Strabag este de pãrere cã problemele apãrute în Piatra Neamt nu sînt deloc asa cum au fost relatate, iar ceea ce s-a distrus va fi reparat fãrã discutii. „Sîntem constienti cã pietrenii nu sînt multumiti de lucrãrile la drumuri, dar problemele privind asfaltul si traficul rutier care au apãrut sînt doar pe o stradã, adicã Petru Movilã. Stim cît de importantã este aceastã stradã si am început deja sã corectãm problemele. Strada aceasta va fi gata însã si în functie de conditiile meteo. Strabag nu este responsabilã pentru proiectare. Asteptãm cu nerãbdare sã lucrãm cu un proiect îmbunãtãtit si dorim întotdeauna sã îl ajutãm pe proiectant si sã lucrãm în echipã cu el. Strabag apreciazã foarte mult opiniile expertilor de la Inspectia de Stat în Constructii. Sîntem constienti de rolul foarte important pe care îl joacã în orice proiect de constructii din România. Strabag este foarte mîndrã cã a cîstigat acest contract, care este unul dintre cele mai interesante si complexe proiecte pe care ne-am fi dorit sã le cîstigãm. Din aceste motive, depunem toate eforturile pentru a-l realiza potrivit cerintelor“, a declarat Moritz Freyborn, team leader România, Directia tehnologii de mediu a Strabag.

Articol afisat de 1935 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Simona TÃRNÃ)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective