Destituitã de comision?
• fostul inspector adjunct al Inspectoratului Scolar, Maria Rusu, a încasat comisioane de la Bursa Românã de Mãrfuri Piatra Neamt • ea a fãcut parte din comisiile de evaluare a licitatiilor organizate la BRM • Ministerul nu vede cu ochi buni aceste plãti si nici faptul cã ISJ Neamt plãteste oameni pentru a organiza licitatii,acestea fiind de fapt apanajul BRM • reprezentantii Bursei afirmã cã licitatiile au fost organizate corect, iar comisioanele au fost plãtite legal • Destituirea „generalului“ Dorina Drexler, din fruntea Inspectoratului Scolar Judetean Neamt, a avut la bazã un raport de control efectuat de cãtre Ministerul Educatiei, Cercetãrii si Tineretului. Verificãrile inspectorilor veniti de la Bucuresti au scos în evidentã o serie de nereguli ce au dus, în cele din urmã, la debarcarea întregii conduceri. Ceea ce nu se stia pînã acum este faptul cã nu numai „generalul“ Drexler nu a fost vãzut cu ochi buni de mai marii de la Bucuresti, ci si adjuncta sa, inspectoarea Maria Rusu.
Aceasta a fost luatã în colimator dupã ce s-a constatat cã a încasat comisioane ca urmare a participãrii în comisii de evaluare a unor licitatii efectuate pentru ISJ Neamt de cãtre Bursa Românã de Mãrfuri (BRM) - Terminalul Piatra Neamt. De altfel, sefii de la MECT nu au vãzut cu ochi buni nici comisionale, dar nici faptul cã inspectoratul a apelat la ajutorul Bursei de Mãrfuri care a organizat mai multe licitatii. Si nu este vorba de implicarea Bursei de Mãrfuri, o institutie care cu asta se ocupã, ci de faptul cã la Inspectoratul Scolar Judetean Neamt existã oameni plãtiti pentru se ocupa special de achizitii publice. În conditiile în care conducerea inspectoratului a solicitat ajutorul BRM pentru achizitionarea unor produse, se pune întrebarea de ce a mai plãtit inspectoratul oameni care, pe hîrtie, se ocupã de licitatii? Cum fireascã este si întrebarea: oare era normal ca inspectoarea Rusu sã încaseze comisioane de pe urma licitatiilor organizate la BRM? Am vrut sã o întrebãm personal pe fosta adjunctã a ISJ, însã aceasta nu a rãspuns, ieri, la telefonul mobil. Acelasi lucru am fi dorit sã-l întrebãm si pe inginerul Victor Chele, si el încasator de comisioane în aceste conditii, însã toate eforturile noastre s-au soldat cu tot atîtea esecuri.
ÃŽn raportul de control al MECT, elaborat dupã verificãrile de la Inspectoratul Scolar Neamt, se atrage atentia cu privire la urmãtoarele chestiuni: „implicarea Bursei de Mãrfuri în procedurile de achizitii publice, prin perceperea unor comisioane de la firmele participante, în conditiile în care caietul de sarcini si fisa tehnicã de achizitii au fost întocmite de ISJ, iar entitatea are persoane angajate, care prin fisa postului au responsabilitãti legate de achizitii; plata inspectorului general adjunct, doamna Maria Rusu, si a domnului inginer Chele Victor din aceste comisioane; valoarea caietelor de sarcini a fost perceputã de cãtre Bursa de Mãrfuri si nu de cãtre ISJ; garantia de participare la proceduri s-a constituit în contul Bursei de Mãrfuri (...) achizitia de mobilier scolar acelasi cod CAEN) prin douã contracte la interval de cîteva zile în conditia în care alocatia bugetarã alocatã de cãtre minister a fost viratã în totalitate anterior declansãrii procedurilor de cerere de ofertã (...)“. Toate aceste lucruri sînt mentionate tinîndu-se cont, repetãm, de faptul cã inspectoratul avea oameni care sã se ocupe de organizarea licitatiilor pentru achizitii publice.
Achizitii cu 25% mai mici, prin Bursa Românã de Mãrfuri Conducerea Bursei Române de Mãrfuri - Terminalul Piatra Neamt, afirmã cã Inspectoratul Scolar Neamt a avut numai de cîstigat în urma aceste colaborãri. „ÃŽntre Bursa Românã de Mãrfuri si Inspectoratul Scolar Judetean Neamt si-a produs efecte contractul de consultantã nr. 15659/09.10.2006. Procedura de selectie ca si consultant a Bursei Române de Mãrfuri - pentru contractul sus amintit, s-a realizat prin procedeul cumpãrãrii directe, prevãzut de art. 19 din OUG 34/2006. Contractul la care facem referire are temeiul legal în prevederile art. 3 alin. 3 din HG 925/2006.
Pãrtile semnatare ale contractului au convenit ca mod de platã a serviciilor de consultantã prestate, procedeul delegatiei, prevãzut de art. 1132 – 1133 C. Civ., adicã în locul unei plãti directe, imediate, s-a convenit ca plata sã fie fãcutã de cãtre ofertantii cîstigãtori. Comisionul perceput ofertantilor cîstigãtori este, în fapt, plata serviciilor de consultantã achizitionate de autoritatea contractantã. BRM este o persoanã juridicã de drept privat, care nu a fãcut altceva decît sã prevadã o modalitate de platã a unui contract printr-o institutie legalã, prevãzutã de dreptul comun. Participarea la procedurile organizate de Bursa Românã de Mãrfuri au asigurat achizitii cu 25% mai mici fatã de valorile estimate, prin urmare nu se poate pune în discutie eventualitatea unei achizitii la preturi mai mari. Bursa Românã de Mãrfuri nu a actionat în numele autoritãtii contractante ca si mandatar, ci alãturi de aceasta în scopul unor achizitii eficiente. De altfel, legea conferã dreptul autoritãtilor contractante de a apela la servicii de consultantã nu numai în scopul elaborãrii documentatiei de atribuire, ci si servicii de consultantã în vederea aplicãrii procedurilor de atribuire (art.3 alin.3 din HG 925/2006). Concret, consultanta oferitã în vederea aplicãrii procedurii s-a limitat la organizarea acesteia. Un mandat presupune mult mai mult, implicã decizii în locul mandantului, în limitele mandatului. Autoritatea contractantã a stabilit prin caietul de sarcini ce anume doreste sã achizitioneze si în ce conditii, decizînd în final asupra ofertantului cîstigãtor. Bursa Românã de Mãrfuri a asigurat desfãsurarea corectã a procedurilor, logisticã organizatoricã, oferind asistentã în toate etapele derulãrii procedurilor.
Bursa Românã de Mãrfuri a elaborat documentatia procedurii de achizitie care contine - cum ar putea fi altfel? - cererea exprimatã de autoritatea contractantã în documentul intitulat „Caiet de sarcini”. Plãtile pentru membrii comisiilor de evaluare au fost fãcute exclusiv din fondurile Bursei Române de Mãrfuri, persoana juridicã de drept privat, pe baza unor conventii civile, pentru care s-au achitat impozitele cãtre stat, aceastã platã purtînd regimul juridic al unei remuneratii între o persoanã juridicã si o persoanã fizicã. Avantajele contractului de consultantã încheiat de Inspectoratul Scolar al Judetului Neamt cu BRM - Terminal Piatra Neamt, sînt dovedite: respectarea legislatiei de achizitii publice; mediatizarea procedurilor cãtre un numãr mare de potentiali ofertanti, dovedit de numãrul mare de participanti; diferentele favorabile obtinute între valoarea fondurilor estimate si valoarea adjudecatã. Consultanta oferitã de Bursa Românã de Mãrfuri a însemnat, în final, aplicarea corectã a procedurilor (doveditã de absenta contestatiilor), precum si realizarea cu succes a achizitiilor“, se aratã într-un comunicat semnat de cãtre Sorina Bulai, director executiv al BRM - Terminalul Piatra Neamt. Cît de mari sau mici au fost comisioanele încasate de inspectoarea Rusu nu am reusit sã aflãm, de la BRM spunîndu-ni-se cã ele sînt confidentiale, conform legislatiei în vigoare.
|