GRIPA TV: Evanghelia dupã Iuda. „De ce credem în ceea ce credem?“
National Geografic, post Tv. pe care mã uit mereu, a fãcut o reclamã nebunã la acest documentar numit Evanghelia dupã Iuda. Premiera a fost duminicã, ora 22.00, la concurenþã cu Dinamo-Steaua, Divertis, The Long Kiss Goodnight, Kingdom: Spitalul cu fantome ºi multe altele. De la orele 21.00, postul în cauzã a reluat aºa, la caterincã, un alt documentar solid: Dezlegarea codului lui Da Vinci, cred cã de încãlzire. Normal, ca la toate posturile Tv., oamenii ãºtia de televiziune, oleacã paranoici, cred cã tu nu ai telecomandã ºi, cu gura cãscatã, te uiþi numai la ei, numai la postul lor. Oricum, o legãturã între Codul lui Da Vinci ºi ce am vãzut noi existã. ÃŽn acest documentar-artistic, „Evanghelia dupã Iuda“, este vorba despre un manuscris, un Codex, descoperit la Nag Hammadi de cãtre un jefuitor de morminte (n.n. - dacã ar fi fost în America de Sud, acesta se numea huaquero). ÃŽn cele din urmã, dupã aventuri care, de-a lungul lungului documentarului (cam douã ceasuri) sînt chiar explicitate, ajunge în Elveþia ºi este cercetat de dr. Kasser ºi d-na Darber care confirmã cã este chiar Evanghelia dupã Iuda Iscarioteanul, aflatã într-o gravã stare de descompunere. ÃŽncep atunci, fãrã sã se þinã cont de cît costã reconstituirile cinematografice, chiar niºte reconstituiri cinematografice. Cu actori, decoruri, scenarii, dialoguri, chiar ºi cu perfecte reconstituiri pe computer, în fine, bãnuim noi cã au participat peste o sutã de oameni la facerea acestui documentar-artistic despre Evanghelia dupã Iuda, aºa cum dã bine unui post de televiziune serios.
Ce ne spune?
Mai întîi, îl blameazã pe Iuda, zicînd cã a fost dispreþuit peste tot în lumea Occidentului, unde s-a interzis ca sã-þi botezi copilul cu numele lui. ÃŽl mai citeazã ºi pe Dante, care în „Infernul“ îl terminã cu totul, preluînd ideea cã a fost trãdãtor, hoþ de bani ºi influenþat de Satan. Imaginile din laboratorul curat din Elveþia, unde se studiazã profund cele 13 bucãþi de papirus, faþã ºi verso, sînt completate cu pãreri ale specialiºtilor în domeniu. De acolo, aflãm mesajul documentarului, ideea de bazã. Adicã Iisus îi sugereazã, la ureche, lui Iuda, cã trebuie sã-l trãdeze. Cã trebuie sã-l vîndã romanilor care sã-l crucifice. Zice Isus, complice, la urechea lui Iuda: „Nimeni nu ºtie asta mai bine ca noi“.
Iuda, trãdãtorul, a cunoscut adevãrul mai bine ca nimeni altul
Nene, aici este vorba despre datare cu carbon radioactiv, despre oameni de ºtiinþã, istorici, domni ºi doamne doctori ºi doctore în ºtiinþe care s-au lãsãt intervievaþi pentru a spune cã acest codex, acest manuscris, aceastã Evanghelie dupã Iuda Iscarioteanul este realã. Iar Iuda nu este Iuda, trãdãtotul trãdãtorilor, ci este un ins, singurul, care a înþeles adevãrata menire a lui Iisus ºi care, cu bunã ºtiinþã, la cererea lui Iisus, l-a trãdat romanilor. Mai aflãm cã nu au fost doar patru evanghelii, ci peste 30.
Prietene, fã ce ai de fãcut!
Vorbim acum despre Cina cea de Tainã, impecabil reprodusã în imagini, cu decor, actori, dialoguri, comentarii, meseriaº. Ne aflãm în Grãdina Ghetsimani, lîngã Ierusalim, unde Iisus îi încredinþeazã lui Iuda misiunea de a-l trãda. În fine, ajungem ºi la scopul filmului: imaginea lui Iuda trãdãtorul a însoþit antisemitismul, a dat aripi antisemistismului. Practic, mentalul colectiv îi înfãþiºeazã pe evrei drept Iuda tãdãtorul. Idee ilustratã cu imagini alb-negru cu Hitler ºi trupe în pas de gîscã. Aºadar, ca sã concluzionãm, Evanghelia dupã Iuda va da naºtere multor controverse, întrucît dovedeºte cã Iuda nu a trãdat, nu este unul din marii ticãloºi ai istoriei, ci ºi-a asumat conºtient acest rol ingrat, la solicitarea lui Iisus.
Filmul se terminã cu întrebarea: „De ce credem ceea ce credem?“. Nu-i aºa cã pare o continuare, într-o altã manierã, a controversatei cãrþi a lui Dan Brown, Codul lui Da Vinci?
|