Boom pe piaþa autoturismelor second-hand
• intrarea României în UE ar putea elimina restricþiile referitoare la Euro 3 ºi piaþa ar putea fi invadatã de maºini la mîna a doua • reprezentanþii Ministerului Mediului intenþioneazã introducerea unei taxe de înmatriculare pentru maºinile fãrã Euro 3 • taxa ar putea fi între 800 ºi 2.000 de euro • Dacã þara noastrã va intra, de la începutul anului viitor, în Uniunea Europeanã, piaþa ar putea fi invadatã de autoturisme la mîna a doua, întrucît vor cãdea restricþiile tehnice referitoare la normele de poluare. Acum, dacã o persoanã intenþioneazã sã-ºi aducã din þãrile din UE un autoturism rulat, acesta trebuie sã fie obligatoriu cît mai puþin poluant, adicã sã respecte normele Euro 3, la fel ca multe dintre autoturismele noi. ÃŽn România, nu pot fi introduse maºini non-euro sau cu norme Euro 1 sau 2 ºi nici mai vechi de 8 ani, pe cînd în þãrile din Occident acestea pot circula liber între þãri. Odatã cu intrarea României în Uniune, restricþiile referitoare la Euro 3 ºi vechime vor cãdea de drept ºi, astfel, ar putea intra în þarã maºini second-hand fãrã norme euro, la preþuri foarte scãzute. Bineînþeles, ºi taxele vamale vor fi eliminate ºi atunci doritorii îºi vor putea aduce orice maºinã doresc, la preþuri care distrug concurenþa autoturismelor noi. Situaþia, dupã cum era ºi firesc, îi îngrijoreazã pe producãtorii de autoturisme noi, precum ºi pe importatorii care sînt preocupaþi de explozia ce se preconizeazã ºi care nu poate decît sã le aducã prejudicii prin scãderea drasticã a vînzãrilor. Reprezentanþii Asociaþiei Producãtorilor ºi Importatorilor de Autoturisme (APIA) estimeazã cã, dupã ce în 2005 una din patru maºini vîndute a fost la mîna a doua, în 2007 vom asista la o dublare a vînzãrilor. Pentru prima datã în ºapte ani, maºinile second-hand au depãºit, anul trecut, 86.000 de unitãþi vîndute, surclasînd recordul înregistrat în 2001, de 53.700 de unitãþi.
ÃŽn consecinþã, producãtorii au decis sã ia mãsuri ºi au propus Ministerului Mediului introducerea unor taxe de înmatriculare usturãtoare. Dupã principiul „poluezi mai mult, plãteºti mai mult“, ministrul mediului, Sulfina Barbu, a propus Executivului introducerea unei taxe ecologice pentru înmatricularea maºinilor second-hand aduse în þarã dupã aderare, luîndu-se în calcul metodologia aplicatã de þãrile care au intrat în UE în ultimul val. Adicã, se va plãti o taxã de mediu, indiferent dacã maºina este nouã sau veche, pentru cã ambele polueazã, numai cã pentru cele vechi taxa va fi cu mult mai mare, întrucît polueazã mai mult. Toate þãrile care au aderat recent la UE au luat diverse mãsuri menite a limita intrãrile de maºini second-hand puternic poluante, iar una dintre acestea s-a referit la introducerea taxelor de înmatriculare, precum ºi a unor taxe de sãnãtate, adicã proprietarii maºinilor vechi vor plãti bani în plus întrucît pun în pericol sãnãtatea cetãþenilor cu maºinile lor foarte poluante. ÃŽn România, se preconizeazã a se introduce, de anul viitor o taxã de înmatriculare pentru maºinile aduse din strãinãtate, cuprinsã între 800 ºi 2.000 de euro. Aceste taxe se vor aplica doar maºinilor care nu au Euro 3 ºi vor fi diferenþiate în funcþie de mai multe criterii, printre care se vor regãsi vechimea ºi gradul de poluare. Se discutã ca aceste taxe suplimentare pentru maºinile puternic poluante sã fie direcþionate cãtre primele de casare pentru înnoirea parcului auto. Anul trecut, Ministerul Mediului a alocat asemenea prime pentru 15.000 de autoturisme mai vechi de 8 ani. Deocamdatã, toate aceste iniþiative nu au fost introduse într-un proiect de lege ºi se aflã în stadiul de propuneri ce pot suferi modificãri importante pînã sã fie aplicate în practicã. O statisticã întocmitã pentru anul 2005 aratã cã, anul trecut, au fost preferate maºinile second-hand produse de nemþi. Volkswagen ºi Opel au fãcut legea pe piaþa vechiturilor de la noi, fiind vîndute peste 15.000 de autoturisme Volkswagen la mîna a doua, iar 12.300 de clienþi au optat pentru modelele mãrcii Opel.
|