IMM-urile, nepregãtite pentru UE
• intrarea României în Uniunea Europeanã va reprezenta un ºoc pentru întreprinderile mici ºi mijlocii Prin intrarea României în Uniunea Europeanã, întreprinderile mici ºi mijlocii autohtone se vor afla, practic, faþã în faþã cu firmele europene. Vor rezista ele competiþiei?
„Intrarea þãrii noastre în Uniunea Europeanã va însemna un tribut greu dat de populaþie ºi mai ales de întreprinzãtori, pentru cã activitãþile economice din Uniunea Europeanã se desfãºoarã dupã anumite rigori. ÃŽn þãrile UE, producãtorii de bunuri ºi servicii respectã diverse reglementãri, directive, legate atît de activitatea de producþie, cît ºi de forma de prezentare a produselor, de asigurarea securitãþii lor pe parcursul drumului de la producãtor la consumator. Producãtorii respectã numeroase standarde de calitate, care la noi au cam lipsit. ÃŽn cei 15-16 ani cîþi au trecut de la revoluþie, în economia de piaþã care s-a înfiripat în România nu s-au aflat, printre obiective, ºi respectarea unor astfel de reglementãri. La noi, doar producãtorii care s-au confruntat cu probleme de export au mai fãcut eforturi pentru a fi competitivi pe pieþele europene ºi mondiale. ªi pentru ei, însã, simplul fapt cã sînt certificaþi ISO nu corespunde decît în parte rigorilor UE ºi reflectã, ca sã spunem aºa, bunãvoinþa lor de a corespunde acestor rigori. ÃŽnsã existã, în acest moment, foarte multe programe care urmãresc sã aloce fonduri pentru ca întreprinzãtorii autohtoni care-ºi dau seama de importanþa acestei probleme sã beneficieze de sprijinul statului pentru ca activitatea lor sã corespundã normelor europene“, afirmã Vasile Avãdanei, consilier în cadrul Centrului de Informare, Consultanþã ºi Instruire Neamþ.
România are nevoie, aºadar, de un studiu aprofundat al impactului însuºirii aquis-ului comunitar ºi armonizãrii cu standardele europene. Dupã integrare, foarte multe dintre firmele româneºti nu vor rezista pentru cã trebuie sã facã investiþii de naturã tehnologicã, în protecþia mediului, în domeniul calitãþii, al managementului etc. O altã problemã de rezolvat este nevoia foarte mare de informaþii ºi de cunoºtinþe în domeniul aquis-ului comunitar. Dar cea mai importantã problemã constã în îmbunãtãþirea mediului de afaceri. România a trecut, pe parcursul celor 15 ani de cînd a început tranziþia la economia de piaþã, de la faza de mediu de afaceri restrictiv, prohibitiv, la faza de mediu permisiv. Din pãcate nu existã nici acum un mediu favorizant pentru IMM-uri. Ori, pentru ca firmele româneºti sã poatã concura cu succes cu firmele strãine este absolut necesar ca ele sã posede acelaºi mediu favorizant ca ºi firmele strãine din punct de vedere juridic, bancar, cel al consultanþei, al trainning-ului ºi al culturii antreprenoriale. Fãrã un mediu similar celui din statele UE, IMM-urile autohtone vor rezista foarte greu competiþiei directe cu peste 24 de milioane de IMM-uri din toatã Europa. În acest timp, în România, circa 25% din firme se plîng de blocaje financiare, iar un procent destul de ridicat din întreprinderile mici ºi mijlocii româneºti, adicã 15,5%, nu au nici un calculator ºi nu utilizeazã internetul.
|