Biruri speciale pentru pietreni
• o noutate este taxa edilitarã, pentru refacerea faþadelor de bloc Executivul pietrean a solicitat aprobarea Consiliului Local pentru modificarea valorii taxei pentru acordul unic, de la 70.000 de lei - cît a fost stabilitã, dintr-o eroare se pare, printr-o hotãrîre emisã anul trecut - la 500.000 lei.
Una dintre noile taxe speciale introduse începînd din acest an este cea edilitarã, care va fi folositã pentru refacerea faþadelor de bloc. Aceasta va fi calculatã aplicînd cota de 15% la valoarea impozitului/clãdire datorat pentru apartamentul aflat în proprietatea contribuabilului. Aceastã taxã va putea fi achitatã în tranºe trimestriale, în ziua de 15 a lunilor martie, iunie, septembrie ºi noiembrie. Neplata acestei taxe poate atrage dupã sine plata dobînzilor ºi penalitãþilor, precum ºi unele mãsuri de executare silitã prevãzute de Ordonanþa de Guvern nr. 92/ 2003 privind Codul de procedurã fiscalã, modificatã ºi completatã. Din taxa edilitarã se preconizeazã încasarea, în acest an, a sumei totale de 6,8 miliarde de lei. Un proprietar de garsonierã, cu o suprafaþã de 15 mp, ar avea de plãtit 40.000 de lei/an, pentru un apartament cu douã camere (30 mp) - 90.000 de lei/ an, cu 3 camere (670 mp) -130.000 lei/ an, iar cu 4 camere (100 mp) - 210.000 de lei/ an.
Lista taxelor speciale care vor fi plãtite în acest an este destul de lungã. Una dintre acestea este taxa pentru obþinerea autorizaþiilor speciale pentru transportul de mãrfuri periculoase - stabilitã la 10 milioane lei/an/autovehicul, în cazul transporturilor ocazionale fiind de 500.000 lei/zi/autovehicul. Autorizaþiile speciale pentru transportul cu vehicule cu mase totale sau dimensiuni de gabarit care depãºesc limitele admise de lege au fost fixate la 5 milioane lei/an/autovehicul, iar în cazul transporturilor ocazionale - la 200.000 lei. Nivelul taxelor de autorizare pentru transporturi cu depãºirea masei admise de lege, desfãºurate pe anumite strãzi centrale, a fost stabilit la 3 milioane lei/an/autovehicul - cînd masa este cuprinsã între 3,5 ºi 7,5 tone, la 5 milioane lei/an/autovehicul - între 7,5-16 tone, ºi la 6 milioane lei/an/autovehicul - peste 16 tone, iar pentru transporturi similare, dar ocazionale - la 100.000 lei/zi/autovehicul, 200.000 lei/zi/autovehicul, respectiv 300.000 lei/zi/autovehicul, iar pentru cele ocazionale, cu depãºirea dimensiunilor maxime admise de lege - la 300.000 lei/zi/autovehicul. Autorizaþiile speciale pentru transportul cu tractoare cu/fãrã remorcã sau utilaje agricole care se desfãºoarã pe unele strãzi centrale vor costa douã milioane lei/an/autovehicul, iar în cazul transporturilor ocazionale - 100.000 lei/zi/autovehicul. În cazul transportului, pe strãzile principale, cu maºini ºi utilaje folosite în construcþii, taxa va fi de 200.000 lei/zi/autovehicul, iar în cazul vehiculelor nesupuse înmatriculãrii, dar care sînt înregistrate la Consiliul Local - douã milioane de lei. Taxa de înregistrare a vehiculelor cu tracþiune animalã a fost fixatã la 150.000 de lei.
Avizele de tranzit pentru transportul judeþean, interjudeþean ºi internaþional se ridicã la un milion de lei/autobuz, respectiv 500.000 de lei/microbuz.Taxa pentru eliberarea avizului de transport special de cãlãtori a fost stabilitã la un milion de lei/an/vehicul/staþie, iar pentru autorizarea autovehiculelor „ªCOALA“ - un milion de lei/an/autovehicul. Cererea pentru emiterea certificatului de urbanism va costa 10.000 de lei, cea de prelungire a valabilitãþii certificatului de urbanism - 10.000 de lei, iar pentru emiterea autorizaþiei de construire/desfiinþare a construcþiei ºi a prelungirii valabilitãþii acesteia vor fi plãtite aceleaºi sume. Pentru eliberarea avizelor pentru lucrãri de racorduri ºi branºamente la reþelele publice de utilitãþi vor trebui plãtiþi 90.000 de lei. De asemenea, agenþii economici care desfãºoarã activitãþi de colectare a deºeurilor de la persoanele fizice vor plãti taxe de avizare de 600.000 de lei.
Fondurile strînse din taxele speciale vor fi folosite, potrivit OUG 45/2003 - privind finanþele publice locale - pentru acoperirea cheltuielilor efectuate cu înfiinþarea serviciilor publice locale, precum ºi a celor de întreþinere ºi funcþionare a acestora.
|