Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Ianuarie 2007
LMMJVSD
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 29 Ianuarie 2007
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
„Noi, oamenii, n-am învãtat nimic din toatã istoria omenirii“

„Noi, oamenii, n-am �nv�tat nimic din toat� istoria omenirii“

• interviu realizat cu actrita Maia Morgenstern

Protagonista

Actrita Maia Morgenstern are o carier� pe c�t de spectaculoas�, pe at�t de trainic�. Dup� o scurt� ucenicie la Teatrul Tineretului din Piatra Neamt, s-a av�ntat �n munca de creatie artistic� a Teatrului Evreiesc de Stat din Bucuresti si satisfactiile, binemeritate, nu au �nt�rziat s�-si fac� aparitia. Numeroasele roluri pe scenele bucurestene, �n filme rom�nesti, i-au deschis portile afirm�rii internationale. Selectarea ei �n controversatul film al lui Mel Gibson „Passion of the Christ“ i-a adus o notorietate pe baza c�reia a obtinut numeroase alte contracte �n productii ale unor regizori de marc�.
Recitalul dramatic din „Lost Tango“, reeditat �n spectacolul de s�pt�m�na trecut� pe scena Teatrului Tineretului din Piatra Neamt, i-a permis ca, al�turi de fiul s�u, Tudor Aaron Istodor, si sub �ndrumarea regizoral� de subtil rafinament a lui Moshe Yassur, s� fac� o adev�rat� demonstratie de virtuozitate si fort� actoriceasc� �n fata publicului pietrean.

Complicii

Mario Diament este un nume mai putin cunoscut �n lumea cultural� rom�neasc�, �n ciuda faptului c� dou� dintre creatiile sale dramatice - „The Book of Ruth“ si „Blind Date“ - au avut premierele europene la Teatrul Evreiesc de Stat din Bucuresti. Cea de a treia, „Lost Tango“, avea s� fie montat� de c�tre regizorul Moshe Yassur la acelasi teatru, av�nd premiera la 26 noiembrie 2001, la sapte ani dup� ce v�zuse pentru prima oar� lumina rampei, sub titlul „Interview“ la Teatro San Martin din Buenos Aires. La doi ani dup� premiera absolut�, a fost jucat� de Ellen Simmons si David Kwiat la Hollywood Boulevard Theatre, iar �n anul 2005, �n regia lui Rafael de Acha, celebrii Euriamis Losada si Barbara Sloan au �ntruchipat-o pe scena de la Coral Gables New Theatre din Florida.
Mario Diament s-a n�scut la 17 aprilie 1942 la Buenos Aires, Argentina, tara unor semi-zei precum Gardel, Eva Peron, Che Guevara si Diego Maradona. Prozelit si emul al lui Borges, pe care �l socoate a fi drept un „Homer al literaturii argentiniene, marea figur� literar� a secolului al XX-lea“, Diament este jurnalist si playwriting la Florida International University din Miami si colaboreaz� frecvent cu cotidianul argentinian „La Nacion“.
Moshe Yassur, regizor de talie international�, evreu iesean de bastin�, bolnav de teatru �nc� din copil�rie, vietuieste la New York si monteaz� �n r�stimpuri si la Teatrul Evreiesc de Stat din Bucuresti. Spectatorii pietreni �si amintesc, s�nt sigur, montarea pertinent� a „Sonatei Kreutzer“, prezentat� �n limba idis �ntr-o editie de acum trei ani a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamt. Dup� spectacolul de atunci, �mi amintesc, Moshe Yassur s-a str�duit s�-mi furnizeze argumente menite s� spulbere complexul provincial care, spunea el, este, nici mai mult nici mai putin dec�t o stare de spirit.

Din nou ca acas�

Refugiat� �n cabin�, marcat� �nc� de efortul prelungului travaliu scenic, Maia Morgenstern, cu demachiantul pe fat� si f�c�nd fat� cu entuziasm efuziunilor sentimentale ale vechilor amici ce-i str�juiesc usa �ntredeschis� a cabinei, accept� cu politete si, dup� cum ne asigur�, cu mare pl�cere, s� stea de vorb� cu un reprezentant al presei. Si, asa dup� cum era de asteptat din partea unei personalit�ti educate prin art� si cultur�, o face cu �ndatoritoare amabilitate si fireasc� familiaritate.
M� ascult� cu atentie, priveste �n ochi si ascult� r�bd�toare prelungul meu exordiu menit s� justifice inopinata dar, �ntr-un fel, previzibila abordare. M� hot�r�sc, �n sf�rsit s� fiu mai concret...

Reporter: V� simtiti, cum s-ar spune, ca acas� pe scena Teatrului Tineretului...
Maia Morgenstern:
Chiar dac� nu as vrea s� am acest sentiment, chiar s� revin� momentele dificile... Pentru c� au fost si momente dificile. Existenta mea aici, �n Piatra Neamt, a fost marcat�, a stat sub semnul unor vremuri grele, dificile, complicate, b�ntuite de lipsuri materiale, de lipsuri spirituale, de tot felul... Si legenda frumoas� a teatrului din Piatra Neamt p�lea sub povara unor vremuri tulburi, grele, �nc�rcate de s�r�cie si ipocrizie.

�n c�utarea luminii

Rep.: Dar ati plecat. Probabil, s� �nt�lniti lumina.
M.M.:
Am plecat si n-as zice c� am �nt�lnit lumina atunci. Nuuu! Tot erau vremuri grele. Dar am revenit. Acum s�nt tot aici si r�sar f�r� s� vreau... Am nostalgie. Lucrurile frumoase, lucrurile duioase, dulceata acestor meleaguri. Nu vreau s� fie asa! Voiam s�... Nu stiu ce voiam; habar n-am! Probabil c� m� b�nuiam c� o s� fiu din nou acelasi arici, care m� cunosc c� s�nt �n multe ocazii. Dulceata, nostalgia, parfumul, tapiteria usilor, greutatea cortinei... sc�rt�itul lemnului, rezonanta acustic� a s�lii... care-ti r�spunde...
Rep.: Cum v� simtiti �n acest spectacol? Ce ati descoperit nou?
M.M.:
Mi-e foarte aproape si, �n acelasi timp, foarte departe acest spectacol. Tot ce nu vrem s� recunoastem - �mi aleg cuvintele si am s� v� rog frumos s� p�strati exact ceea ce �ncerc s� sugerez si s� spun - iese aici la iveal�. Lucruri pe care nu vrem s� le recunoastem �n sinea noastr�, a fiec�ruia dintre noi, lucruri care ne s�nt departe si spunem „asta la altii se �nt�mpl�, la mine niciodat�“. De fapt, ur�ciuni ne b�ntuie pe fiecare si este si exersarea unei forme de exorcizare �n acest spectacol. Da, domnule, asa s�ntem; ne punem oglinda �n fat� nou� �nsine si celorlalti. Si poate c� �n felul �sta ne vom putea m�ntui, poate nu, dar deja s�nt vorbe prea mari. �n orice caz, a ne cunoaste, �n a recunoaste �n noi ce e mai putin str�lucitor si fastuos si demn de laud�, demn de m�ndrie, e un prim pas. Si exact acest lucru face acest spectacol.

Curajul de a privi �n oglind�

Rep.: V� sperie oglinda?
M.M.:
Nu, nu! De speriat nu m� sperie, dar nu mi-e �ntotdeauna foarte comod si as minti dac� as spune altceva. Nu e comod dar, probabil c� s�nt atras� de lucrurile care nu s�nt foarte comode.
Rep.: Pe l�ng� teatru faceti si foarte mult film si, de regul�, atunci c�nd faceti e de mare r�sunet. �n acest sens, dati-mi voie s� v� pun o �ntrebare de asemenea mai putin comod�. „Patimile“ a fost un film �ntruc�tva controversat. Dumneavoastr�, ca unul dintre protagonistii acestui film, cum l-ati caracteriza?
M.M.:
Este un film de art�, este un film cu un puternic mesaj social si politic. Este o alegorie. Lucrul �sta l-am explicat si �n cadrul conferintelor de pres� la care am fost chemat� s� particip; si nu au fost putine. Tin minte, domnul Mel Gibson mi-a multumit din ad�ncul sufletului - si a f�cut-o cu toat� sinceritatea - pentru modul �n care am stiut s� ap�r filmul. Credeam c� s�nt asa, niste conferinte de pres� �n care mai schimb�m niste vorbe, mai frecvent�m niste locuri comune... Ei bine, nu. N-a fost asa. M-am trezit �ntr-un plin meci de box. Si atunci, nu mi-am mai pus m�nusile de box, c� n-am avut timp, dar am tr�snit niste pumni...! Pentru c� am fost pus� �n situatia s� ap�r filmul; si l-am ap�rat.

Politica si opera de art�

Rep.: C�teva argumente, v� rog!
M.M.:
Este un mesaj, este o alegorie... un foarte puternic mesaj. Este vorba despre manipulare, despre felul �n care lideri corupti se tin cu dintii de pozitia si de opiniile lor. Felul �n care stiu s� manipuleze o populatie, un popor, un segment de lume s�rac, oprimat, este deja cunoscut. Mintile oamenilor pot fi usor sucite, caut� vinovati atunci c�nd le moare copilul de foame... cum era... Vorbim despre acest film. Vedem �n acest film foarte clar. Dincolo, evident, exist� si un mesaj religios. Dar eu n-am fost chemat� la un conclav religios, la un congres. Am fost chemat� ca actrit�, s� interpretez un rol. Cu asta m-am ocupat eu. Dac� s�nt chemat� s� g�ndesc, s� judec, s� expun o p�rere despre un film, o oper� de art�, asa cum �l consider eu c� este, la realizarea c�reia am fost chemat� s�-mi aduc contributia, o fac f�r� nici o retinere.
Rep.: Prin urmare, socotiti filmul a fi o alt� oglind� a socialului.
M.M.:
Da, este o virulent� critic� social�. Limpede se recunosc lideri care... Dac� facem o relatie cu contextul politic al timpului �n care s-a f�cut filmul realiz�m c� exact atunci Statele Unite erau pe pasul de a porni (si au si pornit, dup� cum prea bine stiti) r�zboiul �mpotriva Irak-ului. Nu se refer� direct, concret la o situatie anume, dar din p�cate istoria se repet� cu obstinatie. De parc�, noi oamenii, n-am �nv�tat nimic din toat� istoria omenirii. Am uitat c� Socrate a fost silit s� bea cucut�, am uitat c� a fost condamnat la moarte chiar de c�tre proprii s�i concet�teni. �n cea mai democratic� form� de organizare politic� atenian�. L-au condamnat la moarte. Mahatma Gandhi a fost �mpuscat de unul dintre ai s�i, o spun �ntre ghilimele ca s� nu facem acum istorie, c� nu e vreme... Itszak Rabin a fost omor�t de c�tre unul dintre cei foarte apropiati lui. Pentru c� a �ndr�znit s� aib� alt� opinie dec�t cea general� a vremurilor acelea.

Luciditatea si cruzimea

Rep. Opinie gregar�, de altfel, �ntretinut� prin neobositul travaliu politic.
M.M.:
Exact. Aveti dreptate!
Rep.: M�rturisesc c� m-as fi mirat s� nu ap�rati filmul, cu at�t mai mult cu c�t, chiar dac� nu exceleaz� printr-o partitur� locvace, imaginea dumneavoastr� �n spiritul Mariei este at�t de pregnant� �n toat� viziunea aceea, �ntr-un fel brutal� si crud�. Ca si �n „Apocalypto“, de altfel, unde Mel Gibson recidiveaz� �ntr-un alt plan. Se pare c� celebrul regizor are o adev�rat� afinitate �ntru exploatarea cruzimii, �ntru exhibarea faptului crud, dar socot c� asta e, de fapt, un soi de exercitiu de sinceritate si luciditate.
M.M.:
E opinia sa. Are curajul s� �si expun� propria opinie. Asa crede, asa face. P�n� la urm�, este filmul s�u, s�nt banii s�i... Visul s�u asa a dorit s� vorbeasc� �n acel film si asa a f�cut.
Rep.: C�t priveste insinu�rile insidioase ale unora potrivit c�rora ati fost aleas� �n distributie si datorit� sonorit�tii numelui? M� refer la sensul semantic al entit�tilor „morgen“ si „stern“.
M.M.:
Nu cred c� domnul Mel Gibson si-ar fi riscat reusita unui film pe care �l g�ndea de zece ani, si la care lucra - dup� m�rturisirile sale, scrise de altfel - de peste un deceniu, numai dup� niste considerente...
Rep.: ... onomastice.
M.M.:
Da, sau un fel de politic� a distributiei... Ar fi fost un fapt extraartistic, conventional si, �n ultim� instant�, inutil si p�gubos.

Exercitiu de gratitudine

Rep.: Haideti s� aducem un omagiu - pe care dumneavoastr�, de altfel, l-ati initiat �n debutul convorbirii noastre - maestrului Moshe Yassur.
M.M.:
Cu mare pl�cere o fac. Am lucrat de-a dreptul exceptional. Este un artist si un suflet nobil, cald si bun. Am lucrat �ntr-o perioad� c�nd f�ceam multe si eram, fiecare dintre noi foarte, foarte ocupati si prinsi si �n alte proiecte. Si totusi ne-am g�sit timp s� facem acest lucru si fiecare repetitie, at�t pentru mine c�t si pentru Tudor au reprezentat o mare experient�. Si povesti, si lucru �n paralel, si modul �n care a stiut s� ne implice si s� ne explice situatiile, si s� le construim �mpreun�... �ncrederea si bucuria lucrului �mpreun�.
Rep.: V� multumesc!
M.M.:
Mi-a f�cut mare pl�cere convorbirea cu dumneavoastr�.
�nainte de a ne desp�rti o rog s�-mi permit� a-i face o fotografie acolo, �n cabin�. Pe jum�tate demachiat�, cu bagajele risipite... �n fata oglinzilor care pot fi, uneori, paralele.
FOTO: "�ntre oglinzi paralele"

Articol afisat de 1995 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(A consemnat Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Regionale Stiri Regionale
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective