Lichidarea Transurbanului deschide sezonul afacerilor cu transportul local
Inevitabilul s-a produs; Societatea de transport local Transurban din Piatra Neamt a fost �mpins� �n operatiunea de lichidare voluntar�, dup� o actiune conjugat� si prelungit� a Prim�riei si a Consiliului Local. Se spune �n pres� c� autobuzele Transurbanului au fost transferate societ�tii Troleibuzul, ceea ce nu poate fi adev�rat. Mai mult ca sigur Transurbanul a cedat Troleibuzului dreptul de folosint� a acestor autobuze, contra unei redevente, probabil, ocazie cu care acesta din urm� a asigurat c� va mentine �n functiune traseele autobuzelor �n oras, c�t va putea.
Cum va mai functiona de acum �nainte serviciul de transport local de persoane, �n conditiile �n care societatea de transport local, societate aflat� �n proprietatea Consiliului Local, a disp�rut?
Lichidarea societ�tii Transurban, f�r� a pune nimic �n loc, nu �nseamn� dec�t un singur lucru si anume c� Prim�ria �mpreun� cu Consiliul Local a hot�r�t s� cedeze integral transportul public local de persoane sectorului privat. Transportul de persoane �n municipiul Piatra Neamt, definit de lege ca transport local, va fi atribuit spre executare societ�tilor private de transport, detin�toare de autobuze si microbuze. Serviciul de transport local de persoane r�m�ne �n continuare atributul exclusiv al Consiliului Local �n ce priveste organizarea si asigurarea. La licitatia de atribuire a licentelor de traseu de c�tre Prim�rie se va putea prezenta si societatea Troleibuzul dar numai �n conditia �n care aceasta va avea o sectie special�, dotat� cu autobuze si troleibuze, care vor executa numai curse locale si care va avea gestiune contabil� separat�. Societatea Troleibuzul este o societate de transport public de persoane �n trafic judetean, neav�nd nici o atributie �n organizarea transportului local, p�n� �n prezent. Prelu�nd autobuzele Transurbanului, societatea Troleibuzul va trebui s� decid� dac� realizeaz� o divizie separat� pentru asigurarea total� sau partial� a transportului local �n Piatra Neamt.
Dac� Troleibuzul nu va lua o astfel de decizie, si �mi este team� c� vor exista presiuni �n acest sens, atunci Consiliul Local Piatra Neamt va atribui toate traseele locale operatorilor privati, cei mai c�stigati fiind detin�torii de microbuze, pe care si asa Prim�ria i-a sc�pat de sub control.
„Viceprimarul Mihaela Stoica ne sf�tuie c� nu are rost s� facem speculatii“
Dac� va dori s� preia sarcina Transurbanului de a asigura transportul local, �n conditiile impuse de lege, bine�nteles, societatea Troleibuzul nu va beneficia de acelasi tratament ca Transurban �n ce priveste atribuirea licentelor de traseu.
Conform Legii nr.51/2006 privind serviciile de utilitate public�, Consiliul Local poate atribui �n concesiune direct� executarea serviciului de transport propriei societ�ti Transurban, dar �n cazul societ�tii Troleibuzul, aflat� �n proprietatea Consiliului Judetean, concesionarea se atribuie numai prin licitatie public�. �n urma c�reia societatea Troleibuzul poate obtine, sau nu, licentele de traseu, deoarece aceste licente vor deveni extrem de accesibile operatorilor privati, care se vor prezenta la licitatie. Conform noilor legi, transportul judetean de persoane se mut� din sfera de autoritate a Autorit�tii Rutiere Rom�ne �n sfera de autoritate a Consiliului Judetean.
�n aceste circumstante, Troleibuzul va fi mult mai interesat� s� execute transport judetean, dec�t transport local. Astfel se va dovedi c� de actiunea de dotare a societ�tii Transurban cu autobuze second-hand italiene �n 2006 va beneficia, �n final, transportul judetean si nu cel local. Personal, am o cu totul alt� p�rere.
Dac� Troleibuzul nu va beneficia de subventie �n cazul transportului local, �n competitie cu eficienta costurilor �n cazul troleibuzelor, toate nout�tile second-hand vor fi trimise la fier vechi.
Una din solutii, �n vederea realiz�rii at�t a transportului local, c�t si a transportului judetean, de c�tre societatea Troleibuzul este crearea unei asocieri de dezvoltare comunitar� de c�tre Consiliul Judetean, �n care s� fie atrase toate localit�tile care vor fi deservite de aceast� societate. Orice alt� initiativ� risc� s� nu dep�seasc� calificativul de „Amatorism“.
�n mai multe r�nduri, �n acest material, am f�cut trimitere la prevederile legale. Printre altele este vorba si de Legea transportului local, care este �n lucru si care va intra �n vigoare la 21 martie a.c., odat� cu celelalte legi privind serviciile de utilitate public�. Mi-am permis s� avertizez �n leg�tur� cu aceste aspecte, precum si cu altele, persoane din Consiliul Judetean, din Consiliul Local, din conducerea societ�tii Troleibuzul.
Reactia unanim� a fost ridicarea din umeri, lucru pe care nu-l pot imita. �n rest, r�m�ne s� urm�rim cu interes dac� transfuzia cu autobuze de culoare portocalie administrat� societ�tii Troleibuzul va fi contagioas� pentru troleibuzele acesteia. C�t despre soarta terenului pe care s-a aflat Transurban, viceprimarul Mihaela Stoica ne sf�tuie c� nu are rost s� facem speculatii cu ce se va �nt�mpla, pentru c� astfel nu facem dec�t „s� vindem pielea ursului din p�dure“.
O asigur pe doamna vice c� nu ne facem nici o grij�, pielea a fost v�ndut� deja. E chestie de timp s� afl�m cui.
|