De vorb� cu duhovnicul Iustin P�rvu: „Asem�n�toare acestui glas ce striga �n pustiu trebuie s� fie si constiinta omului“
„Iat� Mielul lui Dumnezeu! Cel ce ridic� p�catul lumii!“(Ioan).
Acesta este glasul Sf�ntului Ioan Botez�torul atunci c�nd �l vede pe Dumnezeu venind la apele Iordanului pentru a primi botezul de la cel ce este numit �naintemerg�torul, sf�ntul si marele prorooc Ioan care vorbeste poporului de poc�int�. Cu aceast� s�rb�toare, iat� c� se �ncheie sirul marilor praznice ale Nasterii, T�ierii �mprejur si Botezul Domnului nostru Iisus Hristos. Timp de dou� s�pt�m�ni, Biserica ne-a pus �nainte o perioad� din viata p�m�nteasc� a M�ntuitorului, �ncep�nd cu minunata nastere �n Betleem, fuga �n Egipt, �ntoarcerea la Nazaret, copil�ria, botezul si iesirea Domnului la Propov�duire. Aceste mari S�rb�tori ale Bisericii constituie �nceputul crestinismului si al m�ntuirii noastre. Dumnezeu aude strig�tul lui Adam si t�nguirea Evei, �si pleac� ad�nca Sa milostivire c�tre zidirea Sa si se pogoar� pe p�m�nt acolo unde blestemul p�catului robeste de veacuri neamul omenesc. Nu S-a rusinat a lua trup omenesc, a Se naste �n pester� si �n iesle de dobitoace, a primi trupeasc� t�iere �mprejur, iar dintre ape a ales Iordanul pentru a primi botezul chiar cel care va boteza pe tot omul cu Duhul Sf�nt. Primeste Botezul de la Ioan ca s� ne �nvete pe noi poc�inta prin smerenie. Sf�ntul Ioan este „Glasul celui ce striga �n pustiu“: „G�siti calea Domnului, drepte faceti c�r�rile Lui“ ( Marcu .1,3). Asem�n�toare acestui glas ce striga �n pustiu trebuie s� fie si constiinta omului, care nu este altceva dec�t glasul lui Dumnezeu �n om, este primul judec�tor al fiec�ruia dintru noi. Sf�ntul Ioan este cel care lumineaz� calea lui Hristos, iar constiinta este cea care lumineaz� sufletele si de care nu se poate atinge nimeni. Ea �i este dat� omului pentru a-l �nv�ta smerenia atunci c�nd el caut� s� se �nalte, �l fereste de p�cat si-l apropie mai mult de Hristos. Sf�ntul Ioan a �nceput s� predice �n pustiu �nv�t�nd poporul s� constientizeze p�catul, s�-l m�rturiseasc� si s� se poc�iasc�, iar pe cei ce erau f�tarnici aspru �i mustra. Sf�ntul Ioan �nvata si propov�duia poporului dreptatea lui Dumnezeu f�r� a c�uta la fata oamenilor, f�r� a se teme de Irod, de sabie si de moarte. La fel este si cu constiinta omului care nu trebuie s�-si �mbl�nzeasc� asprimea, c�ci atunci se naste p�catul. Sf�ntul Ioan le trezeste oamenilor constiinta, �i mustr�, �i �nvat�, �i boteaz� �n apa Iordanului, dar se smereste pe sine ar�t�nd lumii adev�rata m�ntuire „Iat� Mielul lui Dumnezeu, cel ce ridic� p�catul lumii!“ Este Hristosul, Dumnezeul cel Adev�rat care vine s� p�timeasc� pentru a ne ridica pe noi din robia p�catului. Ad�nc� si mare este smerenia Domnului care vine s� primeac� botez din m�ini omenesti. Cel ce este mai �nainte de veacuri. Apa Iordanului devine astfel loc de sfintire unde cerurile s-au deschis, iar Duhul s-a ar�tat �n chip de porumbel. Si ast�zi oameni merg �n pelerinaj la r�ul Iordanului pentru a primi acest� binecuv�ntare ca pe un botez al poc�intei, de re�nnoire si t�m�duire sufleteasc�. Cuvintele Sf�ntului Ioan Botez�torul si smerenia si dragostea cu care Hristos vine s� se boteze s� ne aprind� constiinta si frica fat� de poruncile pe care Dumnezeu ni le-a dat pentru a putea mosteni �mp�r�tia cerurilor.
|