Poduri capcane mortale
• pentru c� nu s�nt bani, numeroase poduri s�nt „varz�“ • vineri seara, un pod din Crac�ul Negru s-a pr�bu�it sub greutatea unui camion cu lemne, strivind un copil • mastodon�i care transport� p�n� la 60 de tone trec zilnic pe podurile �ubrezite ale jude�ului • Aproape toate podurile din Neam� s�nt adev�rate capcane, pun�nd, continuu, �n pericol vie�ile celor care trec peste ele. O statistic� prezentat� de conducerea Inspectoratului de Stat �n Construc�ii Neam�, referitoare la starea podurilor din jude�, d� fiori reci pe spinarea oricui o cite�te. �i respectiva situa�ie nu se refer� �i la podurile de pe drumurile comunale, care, �n cele mai multe cazuri, s�nt f�cute din dou� trunchiuri de copaci puse de pe un mal pe altul, de ni�te pode�e cu sc�nduri putrezite, ori nu mai exist� deloc, iar trecerea „peste“ ap� se face, de fapt. direct prin albie. Despre acestea nu se poate vorbi c� ar avea pic de siguran�� �n exploatare. Revenind la podurile de importan�� strategic�, luate �n eviden�� de Inspectoratul de Stat �n Construc�ii (ISC), acestea necesit� interven�ii rapide, dar pentru c� administratorii lor nu au bani, r�m�n adev�rate capcane pentru cei care le traverseaz�. Andrei Ignat, inspector �ef al ISC Neam�, a declarat c� pe drumurile na�ionale care str�bat jude�ul s�nt 112 poduri, administrate de Drumurile Na�ionale, iar pe cele jude�ene s�nt 200 de poduri, administrate de Consiliul Jude�ean Neam�, prin societatea de profil, SC Drupo. Podurile de pe drumurile comunale s�nt �n grija autorit��ilor publice locale ale comunelor. Repararea �i �ntre�inerea acestora se face cu bani de la bugetele locale ale unit��ilor administrativ-teritoriale pe raza c�rora se afl�.
�ntre anii 2002-2004, s-au f�cut repara�ii capitale la cinci poduri de pe drumurile na�ionale din Neam�, respectiv la dou� situate la intrarea �n municipiul Roman, unul de la V�n�tori Neam�, de pe DN 15B, la un altul de la Valea Rotarului, pe DN 15, �n zona Hangu, �i la un pod de la Secuieni, pe DN 2, la kilometrul 320. Inspectorul �ef Andrei Ignat a precizat c� 13 poduri de pe na�ionale au fost expertizate, iar altele 49, din aceea�i categorie, necesit� expertizare �i m�suri de interven�ie imediat�. Doar 50 de poduri de pe drumurile na�ionale din Neam� au fost declarate ca fiind �ntr-o stare „bun�“.
Jale �i pe podurile de pe „jude�ene“
Adev�rate capcane reprezint� �i podurile care s�nt situate pe drumurile jude�ene din Neam�. Din cele 200 existente, 30 au fost declarate cu degrad�ri grave �i se afl� sub urm�rire special�. Printre acestea se num�r� podul de la Tupila�i, cel de la Roznov, altul de la Lu�ca �i �nc� unul din localitatea Ion Creang�. Singurul de pe drumurile jude�ene care a fost supus repara�iilor capitale este cel de la Ion Creang�, unde s-au efectuat lucr�ri de stabilizare a albiei. Podurile de la Roznov �i Tupila�i s�nt prinse �n programe de repara�ii capitale. Din p�cate, �i unul �i cel�lalt au fost afectate de precipita�iile abundente �nregistrate la �nceputul lunii iunie. P�n� la finalizarea lucr�rilor de repara�ii la podul de la Roznov va mai trece mult� ap� pe Bistri�a, �ntruc�t ceea ce se f�cuse �nainte de ploile abundente a fost afectat �n mare m�sur�, iar situa�ia ideal� pentru reluarea repara�iilor ar fi ca nivelul Bistri�ei s� fie c�t mai sc�zut, ca s� se poat� interveni. Reprezentan�ii Inspectoratului de Stat �n Construc�ii au expertizat unsprezece poduri de pe drumurile jude�ene �i, prin notele de control �ncheiate, au cerut Consiliului Jude�ean Neam� s� efectueze 168 de expertize. Din 200 de poduri aflate �n administrare jude�ean�, doar 26 au fost clasificate ca afl�ndu-se �ntr-o stare „bun�“ pentru exploatare.
Toate podurile de pe drumurile na�ionale �i jude�ene aflate �n aten�ia IPC au deschidere mai mare de cinci metri �i asigur� trecerile peste cursurile de ap�. Unul dintre cele mai mari obiective din Neam�, cu amplasare strategic�, este viaductul de la Poiana Largului. Din p�cate, nici acesta nu este �ntr-o stare bun�, fiind afectat� culeea de la malul drept, situat� la intrarea dinspre Poiana Teiului, acolo unde s-a dislocat umplutura de la piciorul podului. Pentru repararea acestuia, ca �i a celorlalte poduri aflate �n aceea�i situa�ie, nu s�nt bani. Timpul trece, iar problemele se acutizeaz�. Dac� nu se va interveni la viaductul de la Poiana Largului, circula�ia va fi �ntrerupt� �i leg�tura cu Harghita se va face cu ocoale de sute de kilometri. Degradarea puternic� a podurilor din jude� se datoreaz� �i mastodon�ilor care transport� bu�teni sau alte sarcini, care ating greut��i de p�n� la 60 de tone �i distrug infrastructura rutier�, datorit� tonajelor �i vibra�iilor puternice pe care le produc.
Dovad� c� starea infrastructurii din jude� este mai mult dec�t proast� este accidentul tragic din satul Crac�ul Negru, �n care �i-a pierdut via�a un copil de numai zece ani. Podul asigura trecerea peste p�r�ul Tisa �i a cedat sub greutatea unui mastodont �nc�rcat cu lemne. Practic, la trecerea autocamionului marca Roman, un bu�tean cu diametrul de circa 40 de centimetri, de pe marginea a�a-zisului pod, a provocat balansul remorcii. Aceasta s-a r�sturnat pe o parte �i aproape toat� �nc�rc�tura de lemne a c�zut �i a �ngropat de vii doi copii care se jucau �n apropierea podului. Cel de zece ani a murit pe loc, iar cel�lalt, de doisprezece ani, a suferit traumatisme grave, care au necesitat �ngrijiri medicale.
De altfel �i Dumitru Badea, vicepre�edintele Consiliului Jude�ean Neam�, s-a declarat sup�rat pe primarii care nu repar� drumurile, rigolele �i pode�ele. „S-au �nv��at s� le facem noi tot. Am hot�r�t s� le trimitem adrese oficiale, s� le reamintim ce datorii au potrivit legii, iar, dac� nu iau m�suri, vom face publice situa�iile de acest gen, pentru c� nu este normal s� cheltuim bani din bugetul jude�ului s� repar�m un drum �i, apoi, pentru c� nu s-au f�cut repara�iile necesare la pode�e �i rigole, vine un torent �i distruge tot. Acolo unde primarii nu-�i vor face treaba nici dup� ce vor fi aten�iona�i, nu vom mai face repara�ii nici noi, c� nu ne putem permite s� cheltuim banii publici, bugetul jude�ului nefiind un sac f�r� fund“, a declarat Dumitru Badea.
|