„Sus�in cu fermitate restructurarea Guvernului, dar aceasta nu trebuie f�cut� «pe genunchi»“
• interviu realizat cu senatorul PNL de Neam� �erban Str�til� Reporter: Lucra�i la un proiect de lege referitor la pensii, ce aduce el nou?
�erban Str�til�: Cunoa�te�i foarte bine pozi�ia pe care am adoptat-o �n cazul Statutului parlamentarilor, �i anume opozi�ia fa�� de acordarea acelor pensii de serviciu. A�a cum am declarat la vremea respectiv�, nu s�nt �mpotriva unor pensii rezonabile pentru parlamentari, dar acestea trebuie s� rezulte exclusiv ca urmare a contribu�iei, chiar �i la un fond de pensii privat. Mai mult, am considerat c� adoptarea Statutului va face mai dificil� rezolvarea, din punct de vedere legislativ, a situa�iei inacceptabile c�nd unii s�nt pensionari de lux - magistra�i, poli�i�ti, militari, diploma�i - iar ceilal�i bugetari �i cei din sectorul privat s�nt doar „fraierii“ care contribuie prin taxele pl�tite la subven�ionarea sistemelor „speciale“ ale pensiilor „de serviciu“. Nu de mult, am aflat despre un record �n materie, �i anume o pensie de peste 110 milioane lunar primit� de un fost director de penitenciar. S�nt de acord ca
magistra�ii, poli�i�tii �i alte categorii s� beneficieze de salarii bune pentru c� au �i anumite restric�ii �n activitate �i, uneori, meseria lor poate deveni chiar periculoas�, dar la pensie trebuie s� fie judeca�i dup� aceea�i lege ca �i ceilal�i contribuabili. De asemenea, cred c� ar trebui s� �nceteze angajarea �n acela�i sistem a pensionarilor deveni�i, dintr-o dat�, indispensabili. Ministerele respective s�nt pline de pensionari care au beneficiat de salarii compensatorii, iau pensii de zeci de milioane �i au fost re�ncadra�i pentru c�, „subit“, s-a descoperit c� s�nt de ne�nlocuit.
Aceste aspecte trebuie s� �nceteze �i, de aceea, am �nceput o documentare �n sensul promov�rii unui proiect de lege care s� consfin�easc� modul de calcul al pensiei pentru to�i cet��enii Rom�niei dup� o singur� lege: Legea 19/2001. Nimeni nu este �mpiedicat s� aib� pensii mai mari, cu o singur� condi�ie: contribu�ia la fonduri de pensii private fie de c�tre persoan�, fie de c�tre institu�ia unde este angajat.
Rep.: Revenind la un subiect la zi, cine crede�i c� se face vinovat de apari�ia gripei aviare? Considera�i corect� demiterea �efului Agen�iei Sanitar-Veterinare?
�.S.: La aceast� �ntrebare vor trebui s� r�spund� speciali�tii din domeniul respectiv. �n privin�a �efului ANSV, cred c� decizia de demitere s-a luat sub presiunea opiniei publice care cerea un responsabil. Domnul Ioan Agafi�ei este apreciat drept un bun profesionist �n domeniul veterinar, iar ancheta care se desf�oar� va g�si, p�n� la urm�, adev�ra�ii responsabili. Nu vreau s� insist asupra reac�iilor penibile ale altor autorit��i relativ la noul val de grip� aviar� �i sper s� nu se politizeze excesiv aspectele legate de gestionarea crizei. Totu�i, s� nu uit�m de implica�iile asupra sectorului avicol din �ara noastr�. Importurile de carne de pas�re din Rom�nia au fost interzise �n UE, ceea ce determin� statul rom�n s� ia m�suri c�t mai urgente pentru eradicarea bolii.
Raport de �ar� favorabil
Rep: A existat un �ntreg r�zboi al declara�iilor referitoare la raportul de �ar�. �n opinia dumneavoastr� ne este el favorabil sau nu?
�.S.: Va fi, cu siguran��, favorabil �i, conform ultimelor declara�ii ale domnului Olli Rehn, va fi �ntocmit chiar mai devreme, respectiv �n luna septembrie. Devansarea termenului este, �n opinia mea, str�ns legat� de necesitatea ratific�rii tratatului de aderare a Rom�niei �i Bulgariei p�n� la sf�r�itul anului, �n toate parlamentele europene. Evident, dac� ar fi existat cea mai mic� inten�ie de a se recomanda am�narea ader�rii, nu ar mai fi fost at�ta grab� din partea oficialilor europeni.
Rep.: Cum vede�i formula optim� de Guvern, c� tot se vorbe�te de restructurare?
�.S.: Sus�in cu fermitate restructurarea Guvernului, dar aceasta nu trebuie f�cut� „pe genunchi“, urm�rindu-se doar un scop electoral sau o modalitate de a sc�pa de unele persoane. Cred c� reducerea aparatului guvernamental trebuie f�cut� concomitent cu cea a num�rului de agen�ii �i structuri paralele, dar pe baza unor studii profesioniste. �tiu c� din dispozi�ia Guvernului exist� un astfel de studiu, dar concluziile nu se pot elabora nici �n cadrul conferin�elor de pres� �i nici �n timpul c�l�toriilor cu avionul. Mai nimerit� ar fi numirea unui colectiv extins care s� lucreze timp de c�teva luni �i s� realizeze un proiect de restructurare care s� nu �in� seama dec�t de eficien�a �i nu de algoritmul politic, astfel ca noua structur� s� fie opera�ional� odat� cu integrarea �n UE. Personal, �n activitatea din Comisia Economic� a Senatului, m-am opus constant la ini�iative care vizau extinderea birocra�iei �i voi ac�iona la fel �n continuare. Din p�cate, unii colegi doresc restructurare doar pentru persoane propuse de alte forma�iuni �i numai c�nd acestea, dintr-un motiv sau altul, devin incomode. Nu s�nt de acord cu o astfel de atitudine �i sper ca dumneavoastr�, presa �i opinia public� �n general, s� discearn� �ntre demagogi �i profesioni�ti.
|