„Macadamul de la Neam� ar g�zdui f�r� probleme o etap� de Campionat Mondial“
• interviu realizat cu Titi Aur, cel mai titrat pilot de raliuri din Rom�nia Titi Aur, cel mai titrat pilot de raliuri al Rom�niei, a ob�inut, la Piatra Neam�, la Raliul Pietricica, locul II �n clasamentul general �i continu� lupta pentru titlul na�ional cu �anse mari. A acumulat �n trei etape 16 puncte, la egalitate cu Claudiu David, cei doi fiind devansa�i doar de Marco Tempestini (20p) �i Dan G�rtofan (18p). Aur a acceptat f�r� nici o problem� s� vorbeasc� despre Raliul Pietricica �i despre modul �n care s-a dezvoltat lumea automobilismului din Rom�nia.
Reporter: Cum apreciaz� Titi Aur Raliul Pietricica 2006 din punctul de vedere al traseelor?
Titi Aur: Raliul de la Piatra Neam� a fost din totdeauna foarte foarte bun din punctul de vedere al traseelor �i foarte frumos. Zona beneficiaz� de ni�te drumuri forestiere de cea mai bun� calitate, care se preteaz� la raliurile de macadam. Aceste drumuri s�nt foarte bine �ntre�inute �i foarte spectaculoase. Macadamul de la Neam� ar g�zdui f�r� probleme o etap� de Campionat Mondial.
Rep.: Cum a fost organizarea �ntrecerii?
T.A.: �n anii trecu�i s-au f�cut mai multe gre�eli, unele chiar foarte mari, totul culmin�nd cu organizarea slab� de acum doi ani, de la T�rgu Neam�, c�nd am avut parte de acelea�i trasee, dar �i destule probleme de arbitraj. Revenirea la Piatra Neam� este de foarte bun augur. Echipa de organizare a f�cut eforturi foarte mari, pentru c� noi �tim ce �nseamn� organizarea unei etape de campionat na�ional. Sper �ns� c� experien�a acumulat� acum le va fi de ajutor pentru viitor. Sper s� ajung� s� fie o echip� de organizare rutinat�, iar asta �nseamn� c� Raliul Pietricica va fi unul de lung� durat�, pentru c� �i nou�, pilo�ilor, ne place la Piatra Neam�. Au fost �i inevitabile mici gre�eli, dar totul este reparabil �i nu au influen�at desf�urarea bun� a concursului.
Rep.: C�t de mult au a�teptat pilo�ii revenirea la Piatra Neam�?
T.A.: Revenirea la Piatra Neam� a fost dorit� de toat� lumea. Traseul te atrage �n primul r�nd pentru c� frumuse�ea �i calitatea sa ��i dau ocazia de a pilota �n adev�ratul sens al cuv�ntului. Drumurile s�nt at�t de bune �nc�t tu ca pilot e�ti cu g�ndul numai la curs� �i nu la faptul c� exist� �ansa de a rupe ma�ina, ceea ce conteaz� foarte mult. Drumurile ne dau astfel �ansa de a da ce e mai bun �n noi �i de a rula la capacitate maxim�. �n alte p�r�i, pilo�ii trebuie s� se acomodeze cu drumurile dure, care prezint� mereu pericol pentru integritatea ma�inii �i nu numai. Aici pilo�ii nu trebuie s� aib� grij� la viteza prea mare pe care o pot dezvolta ma�inile, a�a cum se �nt�mpl� �n alte p�r�i.
Rep.: S� �n�elegem c� daunele materiale au fost mici la toate echipajele?
T.A.: Av�nd �n vedere c� nu exist� �an�uri �i bolovani care pot strica ma�inile, este clar c� repara�iile dup� Raliul Pietricica vor fi mai pu�ine �i, �n mod evident, vor costa mult mai pu�in. Vede�i? Acestea s�nt deja argumente foarte puternice �n ceea ce prive�te dorin�a tuturor pilo�ilor de a se �ntoarce mereu la Piatra Neam�.
„Str�inii nu ne mai pot bate la orice or�“
Rep.: A crescut �n valoare Campionatul de Raliuri al Rom�niei �n ultimii 5 ani?
T.A.: Da, foarte mult. �i pot argumenta cu date concrete. �n anii 1993, 1994, 1995, c�nd veneau aici echipaje din str�in�tate, acestea dominau cursele de la un cap�t la cel�lalt. Acum situa�ia este cu totul alta. A fost mai �nt�i o cre�tere lent� a valorii a tot ceea ce presupune participarea la o etap� de campionat, iar apoi a urmat o cre�tere accelerat�. M� refer aici la pilo�i, echipamente de dotare a ma�inilor, dar �i asisten�� tehnic�. Ma�inile din campionatul intern s�nt ma�ini de top, care pot lua oric�nd startul la o etap� de Campionat Mondial sau European. Progresul se vede practic cu ochiul liber, iar str�inii nu ne mai pot bate la orice or�.
Rep.: Care s�nt argumentele despre care vorbea�i?
T.A.: Anul trecut, eu personal am c�tigat curse care nu s�nt �n �ntrecerile europene sau mondiale �n fa�a unor c�tig�tori de curse de acest gen. Anul trecut, am avut la Sibiu un oaspete de seam� din Germania, Manfred Stohl, care acum este pe locul patru �n clasamentul Campionatului Mondial �i care a c�tigat multe etape la cel mai �nalt nivel. La Sibiu a terminat pe locul III, ceea ce �nseamn� c� a avut parte de adversari redutabili din Rom�nia. Deci nu a fost un pilot venit de pe alt� lume a�a cum se �nt�mpla la �nceputul anilor '90. �i �nc� un exemplu al cre�terii valorii rom�nilor este �i faptul c� Marco Tempestini, liderul clasamentului rom�nesc acum, nu domin� cursele. A c�tigat la Baia Mare, a punctat la Bra�ov, iar, aici, la Piatra Neam�, a terminat pe locul IV. �i pot spune despre Marco Tempestini c� este unul dintre pilo�ii buni ai Italiei, ca s� nu mai vorbim despre campionatul acestei ��ri �i despre valoarea sa. C�t despre problemele tehnice pot spune c� oamenii nu se mai uit� la ma�ini ca pisica la lemne: mie, la Mitsubishi, mi s-a schimbat turbina �n 13 minute la Baia Mare, aici un coleg a schimbat cutia de viteze la Subaru �n 45 de minute, Bogdan Mari�ca a avut nevoie de o caset� de direc�ie nou� �i s-a rezolvat totul foarte repede. Toate astea spun multe despre progresul lumii automobilistice din Rom�nia.
Rep.: C�nd va mai concura Titi Aur �ntr-o etap� de Campionat Mondial?
T.A.: Eu �mi doresc s� se �nt�mple acest lucru c�t mai repede posibil. Problema principal� este �ns� legat� de partea financiar�, deoarece este nevoie de un buget foarte mare. Mai este �i o problem� legat� de licen��, care trebuie s� �mi fie acordat� de ACR, dar despre a�a ceva nu vreau s� vorbesc acum. Cred c� se va rezolva totul foarte cur�nd.
Rep.: Dintre pilo�ii mai tineri, despre care se poate spune c� au �anse �n competi�iile interna�ionale sau �n Campionatul Mondial?
T.A.: S�nt pilo�i �i copilo�i valoro�i, dar c� s� fii acolo sus trebuie s� fii �n aten�ia marilor conduc�tori �nc� de la v�rsta de 18-20 de ani. Poate c� �n viitor vom vedea un pilot rom�n �n Campionatul Mondial, dar cred c� va trebui s� mai treac� vreo c��iva ani.
|