Gripa TV: Mari reduceri de pre�uri la gazetari
C� nu mi-l pot scoate din minte pe h�h�itul de Gigi Becali, pe micul ecran, la emisiunea Na�ului cu ochelari, sus�in�nd sus �i mai ales tare, cu decibeli mul�i, c� to�i gazetarii din Rom�nia pot fi cump�ra�i. Ca orice om de afaceri care se respect�, costumatul de firm� a �nceput chiar s� avanseze �i ni�te pre�uri, printre cel mai prost cota�i la bursa Becali afl�ndu-se Iosif Boda, iar printre cei incoruptibili (c� era nevoie �i de c�teva excep�ii) num�r�ndu-se, desigur, gazda �i C.T.Popescu. �n rest, domn' Gigi, cu coatele �mpr�tiate pe pupitru, avea parc� �n fa�� o turm� de gazetari pe care-i evalua cu ochi expert: o mie, dou�, trei de euro, nu mai mult, pe cap de jurnalist furajat, eventual, din buzunarul lui. Spun c� mi-a r�mas �n minte, ca un cui ruginit, aceast� imagine a cinicului geamba� de oameni (juc�tori de fotbal, bon� de cultur� general�, ziari�ti, notabili membri de partid de nou� genera�ie etc), care are pentru fiecare un pre�, doar el fiind nepre�uit, deasupra tuturor, suveran, �nconjurat de o lumin� diafan�, divin� �i, periodic, de un r�s h�h�it, de oaie c�piat�. Culmea este c� realitatea �i d� dreptate oierului, iar la �ntrebarea dac� ziari�tii pot fi cump�ra�i, r�spunsul este „tran�ant“: cam da?!. De la cei mai cunoscu�i, care fac sau particip� la talk show-uri, p�n� la cei mai m�run�i „tr�pa�i“ din nu �tiu ce col� de �ar�, gazetarii rom�ni s�nt disponibili la tot felul de compromisuri, mai mult sau mai pu�in onorabile, „pre�ul corect“ fiind stabilit de patron. Fenomenul migra�iei de la o publica�ie la alta, de la un post TV la altul, de la un partid la altul, este o dovad� clar� c� nu fidelitatea (cu sau f�r� spor) este punctul forte al ziari�tilor, ci remunera�ia. Desigur, mai s�nt �i �nc�p���na�i cu principii de genul „Mai bine rupt �n fund, dec�t cu fundul rupt“, dar, �n general, toate schimb�rile de direc�ie, de culoare �i de discurs s�nt foarte bine argumentate (normal, avem de-a face cu profesioni�ti ai argument�rii), �n ideea de a nu pierde prea multe puncte �n topul credibilit��ii. Oricum, �n toat� aceast� afacere de v�nzare-cump�rare exist� �i un aspect pe care Gigel �l ignor�, dar care se dovede�te a fi chiar fermentul ce d� presei noastre puterea: gazetarii pot fi cump�ra�i, ca �i juc�torii de fotbal, doar pentru un timp. Adic� par�ial cump�ra�i. Lumea banului este una de mercenari �n care fidelit��ile „conjugale“ nu-�i mai au locul. Dac� patronii cred c�-�i pot permite achizi�ionarea unor gazetari contra unor sume tentante, se �n�eal� crez�nd c�, �n acest fel, cump�r� �i con�tiin�e. �ncartiruit, prin for�a �mprejur�rilor, �ntr-o tab�r�, gazetarul �i �ndreapt� discursul critic, f�r� menajamente, chiar cu satisfac�ia datoriei �mplinite, c�tre porc�riile din cealalt� tab�r�, ignor�nd scuzabil mizeria de sub propriul pre�. �n felul acesta el prezint� cititorilor doar o parte din adev�r, dar este foarte bine �i a�a fiindc� ceilal�i, din tran�ee, �intesc la r�ndul lor, nemilos. Cump�rarea presei, chiar la nivel ame�itor de pre�edin�ie, este o iluzie. S-a dus vremea cu „Sc�nteia“ �i TVR-ul unic, iar Gigi Beheecali, care-i cump�r� pe to�i, o ia constant �n barb� de la pres� �i o va lua �i mai r�u c�nd se va dumiri c� nu-i altceva dec�t un papagal, o marionet� cump�rat� la solduri. Nu pe bani, ci mult mai subtil, cu cecuri f�r� acoperire moral�. A�adar, s� �n�elegem c� gazetarii s�nt �i ei oameni cu nevoi, familii de �ntre�inut �i rate la b�nci, c� independen�a, at�t de clamat� pe frontispiciile ziarelor, d� bine �i at�t, dar �i c� e vai �i-amar de cei care se cred mai presus de lege �i de pres�.
-B��, Morarule, b��, Na�ule, c� dac� eu vreau s� cump�r un ziarist, �l cump�r, b�, �i m� picteaz� �la ca pe un prin� pe cal alb, �n�elegi? H�-h�-h�!
A�a o fi, domn' Gigi, c� prea o zici cu foc! C� dac� ne uit�m bine, chiar ai ceva din distinc�ia unui prin� valah c�lare pe o iap� alezan�. C�t dai, boierule?
|