Noua Lege RCA favorizeaz� pe toti, mai putin pe asigurati (II)
Relatam �n num�rul trecut c� la dezbaterea legii �n Parlament au fost prezente fel de fel de interese, mai putin interesele majorit�tii asiguratilor onesti, numiti „clienti prudenti“. Pe acestia i-a reprezentat aroganta majorit�tii deputatilor care s-au considerat suficient de reprezentativi, dac� au permise de conducere �n buzunar sI asigurare RCA �n torpedoul masnii. Legea, asa cum a fost votat�, nu desluseste cu claritate care sunt procedurile ce se vor aplica �n actul desp�gubirii, at�t pentru daune materiale, c�t si pentru cele morale. Datorit� interventiilor ASF si a celor care au sprijinit interesele oculte, au r�mas suficiente prevederi ale legii �n coad� de peste care contra normelor de legislatie, vor fi dezvoltate prin Normele de aplicare. Norme care, �n plin� traditie d�mbovitean�, vor ad�uga la lege ca sI p�n� acum. Legea intr� �n vigoare la 30 de zile dup� publicare �n Monitorul Oficial, iar �n urm�toarele 30 de zile ASF va emite Normele de aplicare. Abia atunci vom afla care sunt avantajele noii legi.
„Decontarea direct�“- o mare noutate care va umfla pretul asigur�rii
RCA
P�n� �n prezent, decontarea direct� functiona �n cazul asiguratului p�gubit, care pe l�ng� asigurarea RCA detinea si una CASCO. P�gubitul era desp�gubit pe asigurarea CASCO, iar asigur�torul recupera desp�gubirea de la asigur�torul persoanei vinovate de accident, dac� exista unul. Est unul din motivele pentru care asigurarea CASCO este mai scump�. Procedura se extinde sI �n cazul asigur�rii RCA, p�gubitul put�nd solicita desp�gubirea de la propriul s�u asigur�tor RCA, nemaifiind nevoie s� alerge dup� asigur�torul vinovatului. Ar fi un oarecare avantaj, dar cost�. O astfel de asigurare RCA, cu clauza „decont�rii directe“ va fi mai scump� dec�t una f�r� „decontare direct�“. P�n� acum, cosmarul asiguratului RCA era c�nd masina lui era avariat� cu vinov�tie de o masin� cu num�r str�in. Trebuia g�sit asigur�torul vinovatului si aceasta �nsemna umbl�tur� si nervi. Cosmarul r�m�ne deoarece „decontarea direct�“ nu se aplic� dac� unul dintre vehicule nu este �nmatriculat �n Rom�nia. Reparatia vehiculului avariat, care face obiectul unui dosar de daune RCA - subiect de disput� aprig� �ntre asigur�torul RCA si unitatea reparatoare auto. At�t persoana vinovat� de accident c�t si persoana p�gubit� nu �si fac probleme deosebite �n ceea ce priveste valoarea reparatiei vehiculului p�gubitului, deoarece aceasta este suportat� de asigur�torul RCA. �n cazul reparatiei unui vehicul care nu face obiectul unui dosar de daune, proprietarul este extrem de interesat de costul reparatiei, urm�rind vigilent nota de plat� pentru c� o pl�teste din buzunar. �n acest caz, unitatea reparatoare nu poate umfla nota de plat�, nici la lucr�ri, nici la manoper�, nici la preturile pieselor si materialelor, pentru c� clientul riposteaz�. �n cazul unui dosar de daun�, clientul nu riposteaz�. Singura lui pretentie este ca masina s�-i fie reparat� repede si bine. Din experient� am �nt�lnit dese cazuri c�nd pentru reparatia unui autoturism f�r� dosar de daun�, ora manoperei era 70-90 lei, iar o bar� de fat� 1500 lei, iar pentru aceeasi marc� de autoturism, dar cu dosar de daun�, ora manoperei era 220-240 lei, iar aceeasi bar� fat� costa 4000 lei. Pentru a limita aceast� practic�, asigur�torii �ncheiau protocoale cu unele unit�ti reparatoare (de regul� ale reprezentantilor unor m�rci) privind respectarea preturilor si manoperelor) recomandate de fabricantul m�rcii. Explicat succint, �n aceasta const� r�zboiul dintre asigur�torii RCA si unit�tile reparatoare. �ntre acestea, p�gubitul era doar pe post de minge de ping-pong. �n acest meci si asigur�torii RCA jucau necinstit, mai ales prin intermediul inspectorilor de daune care impuneau la care unitate reparatoare s� se fac� reparatia, nu numai pe criteriul preturilor mai corecte, ci si pe criteriul comisionului primit de la aceasta. Si unele unit�ti reparatoare practicau comisionul cu p�gubitul, ced�ndu-i o cot� parte din valoarea umflat� a reparatiei, utiliz�nd mai ales metoda „procurei de mandatar“. Pentru ca unitatea reparatoare s� fie „mandatarul“ p�gubitului, �n relatia acestuia cu asigur�torul RCA, era un evident conflict de interese, dar se practica f�r� nici o jen� fat� de institutie. Noua lege desfiinteaz� aceast� practic�, mandatarul trebuind s� reprezinte interesele p�gubitului �n relatia sa cu asigur�torul RCA si cu unitatea reparatoare. Noua lege desfiinteaz� orice conditionalitate asupra p�gubitului, at�t din partea asigur�torului RCA, c�t si din partea unit�tii reparatoare, �n ceea ce priveste repararea vehiculului avariat. P�gubitul are dreptul s� apeleze la serviciile de reparatii ale unit�tii reparatoare pe care o agreeaz�. Este foarte corect� aceast� m�sur�, dar comport� riscuri care trebuiesc cunoscute. �n num�rul viitor vom vorbi despre asta.
|