Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Februarie 2017
LMMJVSD
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728     
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 24 Februarie 2017
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Dep�sirea

Una dintre manevrele asupra c�reia scolile de soferi si instructorii
auto se opresc cu insistent� deosebit� este, f�r� �ndoial�,
dep�sirea. Nu, nu e vorba de dep�sirea m�iestriei, a abilit�tii de a
conduce un vehicul pe drumurile publice, care se cap�t� �n timp si
odat� cu experienta ci, strict, de dep�sirea vehiculului sau a
vehiculelor din fata ta. Manevra dispune de reguli si tehnici bine
precizate, se realizeaz� numai �n cazurile �n care toate conditiile
obligatorii sunt �mplinite, si care antreneaz� nu numai vehiculul si
conduc�torul care se preg�teste s� o efectueze, ci toate vehiculele
si toti parteneri de drum: din urma si dinaintea ta ba, dac� nu este
vorba de autostrad� sau drum cu un singur sens, si pe cele din
sens opus. Nimeni nu poate nega sau contesta importanta �nsusirii,
la perfectie, a acestei manevre capitale, esentiale care, nu e nici o
noutate, este creditat� cu cel de al doilea loc (dup� vitez�) �n lista
factorilor generatori de accidente de circulatie. Dintre cele mai
grave. Tocmai �n vederea realiz�rii acestei manevre �n conditii de
total� sigurant� si a reducerii incidentei esecurilor, s-au imaginat
autostr�zile, soselele sau drumurile cu sens unic, cu mai multe
benzi si asa mai departe... �n urm� cu c�teva zile, tr�iam surpriza si
nu mai putin bucuria de a-mi primi copiii sositi tocmai din Canada.
Pentru drumurile pe care le aveau de f�cut, feciorul �nchiriase o
masin� de la Otopeni si, din una �n alta, �mi semnala anomaliile
usor de constatat, pentru cineva venit de pe alte meleaguri.
Printre acestea, reprosa factorilor de decizie, realitatea, banal�
pentru noi, dar inacceptabil� pentru altii, si anume existenta unei
benzi si jum�tate pe sensul de mers, �n locul a dou� corecte. Nu
numai �n cazul soselelor modernizate, ci chiar al celor construite de
la �nceput. Sigur c� am �ncercat, ca �ntotdeauna, eschiva
automultumirii, c�, de fapt, banda a doua este una de refugiu. Bine,
bine, a venit replica, dar si pentru refugiu ea trebuie s� aib� l�timea
unui vehicul si nu numai o parte a lui. Starea de vehicul „c�lare“ pe
cealalt� band�, te trimite �n mod obligatoriu �n tab�ra delincventului,
dep�sind linia continu� sau „musc�nd“ din spatiul celuilalt sens de
mers. Ce replic� s� ai, alta dec�t cea cu care ne-am obisnuit de
decenii, nu putine: Asta e! Dar asta nu a fost totul. Mi-a atras
atentia asupra unui fapt care, initial, mi s-a p�rut cel putin ciudat,
dac� nu o exagerare. Ce ti-i, domnule, cu �stia plecati departe?! N-
au gustat ca lumea din viata de dincolo de ocean, c� s-au apucat s�
g�seasc� nod �n papur� la tot ce e la noi?! De fapt, �mi m�rturisea
c� pe drumul spre cas�, s-a trezit efectu�nd o manevr� pe care n-a
mai f�cut-o de... 11 ani. Nu, nu e greseal�. Tocmai DEP�SIREA
despre care m-am apucat s� scriu. Bun� poveste! Cum adic�? Cum
s� accept - om cu niscai judecat� si experient� - asemenea
caraghiosl�c? 11 ani?! Doar dac� n-a mai pus m�na pe volan. Cum
s� nu efectueze manevra asta elementar� si capital� pentru orice
conduc�tor auto, at�tia amar de ani? Sigur c� am comentat,
discutat si r�sdiscutat, am sucit pe toate fetele pretentia asta
absurd� p�n� �n pr�sele. Numa' c�... �n cele din urm�, n-am avut de
ales si am fost nevoit s�-i dau dreptate: �n Canada, nu exist� (si nu
pot fi concepute) drumuri cu mai putin de dou� benzi de mers pe
sens (nu mai punem �n discutie banda de refugiu). �n aceste
conditii, o band� este rezervat� deplas�rii comune, obisnuite, iar
cealalt� asigur� dep�sirea. De fapt, nici nu mai este vorba de o
dep�sire propriu-zis�, dec�t liniar, pe orizontal�, asa c� nu ai
obligatia s� o semnalizezi ca atare, ci doar s-o faci cunoscut� (sau
nu) celui din fata ta. Alt� eventualitate nu exist�. Si dac� nu exist�,
nu �nseamn� s� o scornesti, numai de dragul de a demonstra. Oare
c�nd vom ajunge si noi la asemenea stare de normalitate? C�nd
vom ajunge la cumintenia altora care, �n cele din urm�, �nseamn�
progres si civilizatie si mai putine accidente? C�nd vom �ncepe s�
g�ndim si s� facem totul cu cap si cu coad� si nu doar asa, ca s� fie
?! C�nd... c�nd...?

Articol afisat de 888 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Dr. Virgil R�ZESU)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective