Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Februarie 2017
LMMJVSD
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728     
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 24 Februarie 2017
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Depãsirea

Una dintre manevrele asupra cãreia scolile de soferi si instructorii
auto se opresc cu insistentã deosebitã este, fãrã îndoialã,
depãsirea. Nu, nu e vorba de depãsirea mãiestriei, a abilitãtii de a
conduce un vehicul pe drumurile publice, care se capãtã în timp si
odatã cu experienta ci, strict, de depãsirea vehiculului sau a
vehiculelor din fata ta. Manevra dispune de reguli si tehnici bine
precizate, se realizeazã numai în cazurile în care toate conditiile
obligatorii sunt împlinite, si care antreneazã nu numai vehiculul si
conducãtorul care se pregãteste sã o efectueze, ci toate vehiculele
si toti parteneri de drum: din urma si dinaintea ta ba, dacã nu este
vorba de autostradã sau drum cu un singur sens, si pe cele din
sens opus. Nimeni nu poate nega sau contesta importanta însusirii,
la perfectie, a acestei manevre capitale, esentiale care, nu e nici o
noutate, este creditatã cu cel de al doilea loc (dupã vitezã) în lista
factorilor generatori de accidente de circulatie. Dintre cele mai
grave. Tocmai în vederea realizãrii acestei manevre în conditii de
totalã sigurantã si a reducerii incidentei esecurilor, s-au imaginat
autostrãzile, soselele sau drumurile cu sens unic, cu mai multe
benzi si asa mai departe... În urmã cu câteva zile, trãiam surpriza si
nu mai putin bucuria de a-mi primi copiii sositi tocmai din Canada.
Pentru drumurile pe care le aveau de fãcut, feciorul închiriase o
masinã de la Otopeni si, din una în alta, îmi semnala anomaliile
usor de constatat, pentru cineva venit de pe alte meleaguri.
Printre acestea, reprosa factorilor de decizie, realitatea, banalã
pentru noi, dar inacceptabilã pentru altii, si anume existenta unei
benzi si jumãtate pe sensul de mers, în locul a douã corecte. Nu
numai în cazul soselelor modernizate, ci chiar al celor construite de
la început. Sigur cã am încercat, ca întotdeauna, eschiva
automultumirii, cã, de fapt, banda a doua este una de refugiu. Bine,
bine, a venit replica, dar si pentru refugiu ea trebuie sã aibã lãtimea
unui vehicul si nu numai o parte a lui. Starea de vehicul „cãlare“ pe
cealaltã bandã, te trimite în mod obligatoriu în tabãra delincventului,
depãsind linia continuã sau „muscând“ din spatiul celuilalt sens de
mers. Ce replicã sã ai, alta decât cea cu care ne-am obisnuit de
decenii, nu putine: Asta e! Dar asta nu a fost totul. Mi-a atras
atentia asupra unui fapt care, initial, mi s-a pãrut cel putin ciudat,
dacã nu o exagerare. Ce ti-i, domnule, cu ãstia plecati departe?! N-
au gustat ca lumea din viata de dincolo de ocean, cã s-au apucat sã
gãseascã nod în papurã la tot ce e la noi?! De fapt, îmi mãrturisea
cã pe drumul spre casã, s-a trezit efectuând o manevrã pe care n-a
mai fãcut-o de... 11 ani. Nu, nu e gresealã. Tocmai DEPÃSIREA
despre care m-am apucat sã scriu. Bunã poveste! Cum adicã? Cum
sã accept - om cu niscai judecatã si experientã - asemenea
caraghioslâc? 11 ani?! Doar dacã n-a mai pus mâna pe volan. Cum
sã nu efectueze manevra asta elementarã si capitalã pentru orice
conducãtor auto, atâtia amar de ani? Sigur cã am comentat,
discutat si rãsdiscutat, am sucit pe toate fetele pretentia asta
absurdã pânã în prãsele. Numa' cã... în cele din urmã, n-am avut de
ales si am fost nevoit sã-i dau dreptate: în Canada, nu existã (si nu
pot fi concepute) drumuri cu mai putin de douã benzi de mers pe
sens (nu mai punem în discutie banda de refugiu). În aceste
conditii, o bandã este rezervatã deplasãrii comune, obisnuite, iar
cealaltã asigurã depãsirea. De fapt, nici nu mai este vorba de o
depãsire propriu-zisã, decât liniar, pe orizontalã, asa cã nu ai
obligatia sã o semnalizezi ca atare, ci doar s-o faci cunoscutã (sau
nu) celui din fata ta. Altã eventualitate nu existã. Si dacã nu existã,
nu înseamnã sã o scornesti, numai de dragul de a demonstra. Oare
când vom ajunge si noi la asemenea stare de normalitate? Când
vom ajunge la cumintenia altora care, în cele din urmã, înseamnã
progres si civilizatie si mai putine accidente? Când vom începe sã
gândim si sã facem totul cu cap si cu coadã si nu doar asa, ca sã fie
?! Când... când...?

Articol afisat de 816 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Dr. Virgil RÃZESU)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective