Greu va s� fie cu permisul si soferia
• aprobarea Strategiei Nationale pentru Sigurant� Rutier� schimb� regulile �n domeniu • aspirantii la soferie trebuie s� aib� minim 10 clase, iar examenele vor fi filmate • scolile de soferi vor fi reautorizate doar dac� 50% din cursanti promoveaz� • proprietarii masinilor implicate �n accidente ar putea fi obligati s� fac� autovehiculelor o inspectie tehnic� suplimentar� • Strategia National� pentru Sigurant� Rutier� pentru perioada 2016-2020 si Planul de actiuni pentru implementare au fost aprobate de Guvern, �ntr-o sedint� ce a avut loc pe 12 octombrie. Cele mai mai importante prevederi se refer� la obtinerea permisului auto, la scolile de soferi, la conduc�torii auto ce au comis fapte cu urm�ri grave si repunerea �n circulatie a masinilor implicate �n accidente. �n plus, conduc�torii auto care au �mplinit o anumit� v�rst� vor fi obligati s� efectueze controale medicale mai des. Actiunile s�nt structurate pe trei directii: educatie rutier� �n scoal�, campanii de informare si �mbun�t�tirea nivelului de preg�tire a conduc�torilor auto. Conform strategiei, este prev�zut� introducerea �nregistr�rii video a examenelor pentru obtinerea permisului si atestatelor profesionale, m�sur� care are ca scop curmarea unor eventuale tentative de fraud�. Si, �n ultimii ani, au fost destule cazuri, chiar �n judetul Neamt. O alt� noutate se refer� la scolile de soferi, dorindu-se profesionalizarea acestora. Acestea �si vor putea prelungi autorizatia de functionare cu conditia c� minim 50% dintre cursanti s� promoveze examenul. Cea mai dur� m�sur� ce se vrea a fi pus� �n practic� se refer� la studiile celor care aspir� la obtinerea dreptului de a conduce pe drumurile publice. Ar urma, �n urma unei dezbateri publice a prevederilor Strategiei Nationale pentru Sigurant� Rutier�, ca la examenul pentru obtinerea permisului s� poat� candida doar absolventii �nv�t�m�ntului obligatoriu, care �n Rom�nia este de 10 clase. Este prev�zut� crearea cadrului legal necesar pentru reabilitarea si consilierea conduc�torilor auto cu abateri grave si repetate de la normele rutiere, mai ales �n cazul soferilor profesionisti, se arat� �ntr-un comunicat al Guvernului.
Planul de actiuni pentru implementarea strategiei are sarcini trasate autorit�tilor publice cu atributii �n domeniul sigurantei rutiere. Astfel, �n ceea ce priveste coordonarea institutional�, Planul de Actiuni aferent Strategiei include m�suri pe termen scurt (1-2 ani) si termen mediu (3-5 ani) pentru �mbun�t�tirea sistemului de interventie la accidente si a asistentei medicale de urgent�, �ntre care asigurarea functionalit�tii serviciilor specializate de urgent� �ntr-un spatiu comun, prin colocarea dispeceratelor de urgent�, c�t si prin unificarea dispeceriz�rii resurselor pe domenii de interventie (medical, ordine public� etc.) si elaborarea unor scheme de interventie mai clare. De asemenea, pentru dezvoltarea bazei materiale a unit�tilor de interventie este prev�zut�, pe termen scurt, �mbun�t�tirea dot�rii cu autospeciale pentru descarcerare, ambulante, iar pe termen mediu, �mbun�t�tirea dot�rii serviciilor de urgent� cu elicoptere. Tot la nivel institutional, Strategia prevede consolidarea rolului Consiliului Interministerial pentru Sigurant� Rutier� (CISR) ca organ principal �n materie de sigurant� rutier�, de coordonare �ntre institutii nationale si departamentele Consiliului si �ntre CISR si judete, municipalit�ti si alte institutii locale. �n ceea ce priveste factorul uman, strategia urm�reste corectarea comportamentului pe drumuri, prin �nt�rirea rolului educatiei rutiere si a campaniilor de sensibilizare si constientizare. �n acest sens, actiunile propuse �i vizeaz� pe toti participantii la trafic - soferi, pietoni, biciclisti, motociclisti - indiferent de v�rst� sau profesie. Se va pune accent pe identificarea solutiilor de reducere a num�rului de persoane decedate si al persoanelor grav r�nite din categoriile de persoane cu risc crescut (pietoni, motociclisti, biciclisti, copii, tineri, persoane v�rstnice). Pe termen scurt, este prev�zut� reglementarea unui Plan National de Educatie Rutier�, strategia pun�nd �n centrul atentiei participantul la trafic si cu un accent deosebit pe educatia si formarea copiilor a tinerilor si a conduc�torilor auto �ncep�tori. Tinerii s�nt vizati si ei �n documentul aprobat de Guvern, care prevede crearea de programe universitare, post-universitare si de formare �n domeniul sigurantei rutiere, aceste programe urm�nd a fi introduse de c�tre universit�ti, �n parteneriat cu institutii av�nd abilit�ti si expertiz� necesar� �n domeniu. Actiunile vor viza si �mbun�t�tirea evalu�rii medicale si psihologice pentru obtinerea permisului auto, prin actualizarea periodic� a baremelor de evaluare si eliminarea posibilit�tilor de obtinere a avizelor �n mod fraudulos. Proprietarii masinilor care au fost implicate �n accidente ar putea fi obligati s� mearg� s� fac� o inspectie tehnic� suplimentar�, dup� ce �si repar� masinile. Planul de actiuni pentru adoptarea strategiei mai stabileste sanctionarea administratorilor/executantilor de lucr�ri de drumuri pentru nerespectarea normelor, realizarea de amenaj�ri speciale destinate participantilor la trafic considerati vulnerabili - separarea utilizatorilor motorizati de biciclisti si pietoni, restrictionarea construirii �n zonele adiacente arterelor de tranzit si ocolitoare.
|