Intrarea la liceu, vor fi alte reguli
• media de la gimnaziu va conta, pentru elevii care acum s�nt �n clasa a VIII-a, �n procent de 20%, fat� de 25% c�t a fost p�n� acum • admiterea computerizat� se va face �ntr-o singur� etap� si nu �n trei • noul an scolar aduce modific�ri care �i vizeaz� si pe dasc�li • se preg�teste o metodologie de acordare diferentiat� a gradatiei de merit • Anul scolar 2016-2017 aduce unele modific�ri extrem de importante dup� care se vor desf�tura cursurile, evalu�rile si selectia personalului didactic. Cel mai important este modul �n care circa 4.000 de elevi - viitorii absolventi de clasa a VIII-a - vor fi testati pentru continuarea studiilor. Potrivit deciziei ministrului Educatiei, decizie luat� �nainte de �nceperea cursurilor, admiterea �n liceu se va realiza �ntr-o singur� etap� computerizat�, urmat� de una �n care se vor analiza cazurile speciale. P�n� acum, admiterea se tinea de trei ori pe var�, d�nd sans� fiec�rui absolvent de gimnaziu de a intra �ntr-o clas� de-a IX-a. Din vara viitoare, lucrurile vor sta diferit, pentru c� cei care nu vor intra la liceu la �nceputul lunii iulie, nu vor mai avea aceast� sans� ulterior. Reprezentantii Ministerului Educatiei Nationale si Cercet�rii Stiintifice sustin c� �n felul acesta admiterea se va finaliza mai repede si nu se va mai �ntinde toat� vara. Actualii elevi de clasa a VIII-a, c�t si cei din clasele mai mici, mai trebuie s� stie c� �n calcului mediei de admitere, ponderea mediei claselor V-VIII va reprezenta 20%, �n comparatie cu anul scolar 2015-2016. Asta poate fi o decizie care s� �i bucure pe elevii care au o baz� solid� de cunostinte, dar care nu sunt preocupati s� obtin� note mari sau care frecventeaz� unit�ti unde exigenta profesorilor este la cote �nalte, dar sigur �i dezavantajeaz� pe copii care vin din gimnaziu cu medii foarte mari, dar care la liceu constat� c� au lacune ap�rute �n urma indulgentei cadrelor didactice care i-au �ndrumat �n anii anteriori de studiu. Una peste alta, modalitatea desf�sur�rii viitoarei admiteri este extrem de diferit� de cea practicat� acum cinci-sase ani, c�nd la intrarea la liceu conta jum�tate de not� media de la V-VIII si jum�tate, media de la testele nationale. Toate aceste prevederi pot fi consultate �n Ordinul de ministru 5.079/31 august 2016. de asemenea, nout�tile legate de desf�surarea examenului de Bacalaureat pot fi aflate din continutul OM 5.070, iar cele despre evaluarea national� a elevilor de clasa a VIII-a, din OM 5.071. „Anul scolar 2016-2017 aduce mai multe nout�ti, stabilite prin legislatie asumat� de c�tre conducerea ministerului. �n anul scolar trecut s-a reusit reducerea num�rului actelor de coruptie prin actiuni de prevenire si combatere (procedura de transport si de evaluare a lucr�rilor �n alt judet). A fost o suprapunere a activit�tilor din cadrul comisiilor de examene - calendarul elaborat �n anul anteriori a prev�zut activit�ti pentru toat� perioada vacantei si s-au �nregistrat unele divergente, exprimate de opinia public� referitoare la modalitatea de stabilire a notei finale �n urma contestatiilor. Tin�ndu-se cont de toate aceste aspecte, pentru 2017 s-au optimizat calendarele pentru evitarea suprapunerilor si a suprasolicit�rilor activit�tilor de organizare; a fost eliminat� prevederea conform c�reia nota final� dup� contestatii se modific� numai �n cazul �n care �ntre nota initial� si nota de la contestatii exist� o diferent� de minimum 0,5 puncte“, a declarat profesor Viorel Stan, inspector scolar general al ISJ Neamt.
Alte planuri ale Ministerului Educatiei
Metodologiile pentru dou� examene nationale care le vizeaz� pe cadrele didactice s�nt �n lucru, �n etapa de consultare cu partenerii de dialog social, cu care s-au agreat deja calendarele de organizare si desf�surare. Examenul pentru definitivare �n �nv�t�m�nt se va organiza �n perioada vacantei de prim�var� - �n luna aprilie, iar cel pentru ocuparea posturilor didactice - titularizarea - va avea loc pe 12 iulie 2017. �n alt� ordine de idei, acest an scolar pare a fi unul al nout�tilor din punct de vedere al legislatiei din educatie, ministerul anunt�nd c� are nu mai putin de sapte documente �n lucru, pe care vrea s� le pun� �n aplicare �ntr-un termen c�t mai scurt. De exemplu, se lucreaz� la elaborarea programelor scolare pentru gimnaziu. �n felul acesta se introduce o nou� viziune asupra materiilor studiate �n clasele V-VIII, asupra structurii curriculare, num�rului de ore din program� etc. Prevederi legale extrem de importante si de asteptat se anunt� si pentru �nv�t�m�ntul dual. Ministerul „amenint�“ cu modific�ri legislative pentru asigurarea unui cadru coerent, astfel �nc�t elevii de la profesional� s� stie exact ce presupune acest tip de scoal�, care s�nt avantajele dup� urmarea acestui tip de preg�tire etc. �n consultare public� se afl� un document cu nume pompos - „Debirocratizarea muncii porfesorului“, prin care se intentioneaz� s� �i scuteasc� pe dasc�li de a mai completa ori realiza mald�re de documente lipsite, de multe ori, de important�, dar care dau bine la dosar. Alt document ce st� s� ias� de sub lumina tiparului este „Codul de etic� pentru �nv�t�m�ntul preuniversitar, elaborare participativ�“. Ministerul Educatiei mai lucreaz� si la „Standarde de evaluare si aisgurarea calit�tii �n �nv�t�m�ntul preuniversitar“. Un document care sigur va naste vii dispute si va suscita interesul angajatilor din sistem este „Metodologia de acordare diferentiat� a gradatiei de merit“, prevedere care nu a mai existat p�n� acum si care sigur va �mp�rti angajatii din sistem �n multumiti si nemultumiti. Un alt proiect al ministerului care asteapt� s� ajung� �n forma final� poart� denumirea „Desegregare“. Toate aceste proiecte se g�sesc �n diferite faze de lucru, urm�nd s� fie puse �n aplicare �n cursul noului an scolar.
|