De ce nu am �ncredere �n reusita Planului de Mobilitate Urban� Durabil� lansat de Prim�ria Piatra Neamt (I)
S-a f�cut publicitate privind existenta unui astfel de Plan si ce �si doreste Prim�ria din Piatra Neamt s� fac� cu acesta. Toti cet�tenii sunt invitati s� acceseze site-ul prim�riei, pentru a se lumina �n leg�tur� cu ce surprize ne preg�teste administratia local� �n viitor. Pe site-ul prim�riei este prezentat un Program de guvernare local�, ce se vrea ambitios �nc� din start. Startul �l d� primarul Dragos Chitic, care debuteaz� cu o declaratie soc: „Dac� anul 2015 a stat sub semnul aducerii Prim�riei la normalitate, anul 2016 va fi anul lans�rii performantei pentru Piatra Neamt“. O fi, domnule primar, anul 2016 al vreunei performante, om vedea, dar sigur anul 2015 nu a situat Prim�ria sub semnul normalit�tii. Anul 2015 a fost pentru Prim�ria Piatra Neamt anul dezastrului total, �n care pietrenii au luat la cunostint� despre toate excrocheriile gestionate de institutie, f�r� a se remarca ca vreun membru s� se fi opus, fie si formal. Anul 2015 a fost anul �n care tuturor functionarilor din Prim�rie le-a t�t�it fundul. Dac� un astfel de an este sub semnul normalit�tii, atunci �n Prim�rie exist� o mare problem�. Dac� Prim�ria vrea �n 2016 s� intre �n normalitate, faceti un act de b�rb�tie si asumati-v� anul 2015, cu toate bilanturile catastrofice, c� doar erati pe acolo. Poate, doar asa vom fi convinsi c� exist� sansa ca �n 2016 s� se instaleze normalitatea �n Prim�rie.
�n urma devaliz�rii bugetului local de c�tre fosta administratie Programul de guvernare local� se anexeaz� doar pe absorbtia fondurilor europene. Restul e bla, bla bla!
Programul de guvernare local�, prezentat pentru perioada 2016 - 2020, are vreo 8 capitole, din care doar dou�, respectiv Absorbtia fondurilor europene si Investitii pentru Piatra Neamt ar suscita oarece interes, ca s� nu ne plictisim total cu asteptatul, p�n� �n 2020. �n Absorbtia fondurilor europene sunt vreo 11 proiecte, relativ interesante, dar toate dependente de „blana ursului din p�dure“, fiind vorba de fonduri europene care trebuiesc asiduu curtate, f�r� nici o garantie de reusit�. Si dup� cum stim, administratiei municipale i s-a mai tr�ntit usa �n nas, la capitolul fonduri europene. Mai ales c� acum se apeleaz� la fonduri de peste 60 milioane euro, f�r� TVA. �n schimb, la capitolul Investitii pentru Piatra Neamt �si fac prezenta dou� proiecte halucinante. Primul proiect , se doreste Universitate la Piatra Neamt, de parc� sistemul local de �nv�t�m�nt este at�t de eficient si meritoriu c� Universitatea se impune ca un corolar. Dup� cum este motivat� initiativa, mai c� ai crede c� Universitatea se vrea ca o scoal� profesional�. Al doilea proiect, se doreste Cresterea atractivit�tii Parcului Cozla, de parc� prin milioanele de euro cheltuite p�n� acum nu asta s-a urm�rit. Probabil se doreste „O alt� Cozla“ cu alte milioane. S� scoat� Perla Invest milioanele care le-a p�r�duit si s� „creasc� atractivitatea Parcului Cozla“. Asa c� nu b�gati pe g�tul comunit�tii o alt� cheltuial�. Exist� si bazaconii �n capitolul Proiecte urbanistice. Apare proiectul Punerea �n valoare a Punctului Belvedere de pe Cozla. Dac� este vorba de Punctul Belvedere de deasupra Colegiului Petru Rares chiar c� trebuie repus �n valoare. Au cheltuit acolo „istetii“ o c�rut� de bani ca s� fac� un mare rahat, f�r� nici o noim� si utilitate. Poate ne desluseste Prim�ria actual� ce-a vrut s� fac� acolo fosta Prim�rie, c� deja este o mare paragin�. Si atentie, risc mare pentru copiii care se zbenguie pe parapetul constructiei f�r� noim�, care nu are nici m�car balustrad�. A fost Belvedere si s-au dat bani grei s� se transforme �n WC de ocazie.
Bomboana la urm�: Prim�ria vrea „Transport Durabil“. De-ar avea si vreun specialist �n brans�...
�n capitolul 3 din Proiecte urbanistice, prioritar� este implementarea Planului de Mobilitate Urban� Durabil� (PMUD), �n care ponderea o ocup� Transportul local de persoane, bine�nteles, tot durabil. �n lips� de motivatii pertinente, pentru a epata comunitatea, transportul trebuie s� fie european si durabil, ceea ce echivaleaz� cu bla, bla, bla. Este demonstrat faptul c� transportul de persoane nu poate fi durabil, dar se poate forta definitia, c� acesta trebuie s� satisfac� necesitatea de mobilitate a populatiei actuale, f�r� a afecta factorii de mediu, s�n�tatea si costurile generatiei viitoare. O strategie a dezvolt�rii durabile a transportului reclam� un �ntreg pachet de actiuni complementare, mult mai numeroase si complexe dec�t cele prev�zute �n PMUD. Conditiile pe care trebuie s� le �ndeplineasc� un transport durabil vizeaz� siguranta circulatiei, regularitatea si ritmicitatea curselor, accesibilitatea, costul redus, durata minim� de asteptare si transport, confort, poluare minim�. Toate aceste conditionalit�ti reprezint� costurile externe ale transportului, care �n loc s� fie suportate de utilizatori sunt suportate de �ntreaga colectivitate, ceea ce reprezint� o evident� discriminare. Accesibilitatea la transport se asigur� prin locatii precise ale statiilor, programe de circulatie afisate, traseele le de transport afisate, pierderi minimale de timp �n asteptare si �n transport, asigurarea capacit�tii de transport, care s� nu permit� ca un c�l�tor s� r�m�n� �n statie. Asigur�nd �n conditii optime accesibilitatea, prim�ria �si poate permite s� spere c� transportul public poate deveni o alternativ� la transportul cu masina proprie. Dac� privim cum se desf�soar� transportul public de persoane �n Piatra Neamt, acesta este o caricatur� reusit�. Nu c� nu ar exista acum legislatia necesar�, dar �n mod cert nu exist� �n Prim�rie specialisti care s� aplice legea si nici organe de control, care s� aplice sanctiunile acolo unde nu se respect� legea. Asa cum este organizat transportul local �n prezent, acesta nu este accesibil. Accesibilitatea este punctul cheie al mobilit�tii urbane. (Va urma).
|