Licitatiile trucate si birocratia d�uneaz� grav �n constructii
• CCI Neamt a organizat o �nt�lnire cu mediul de afaceri din domeniul constructiilor • criteriul „pretul cel mai mic“, munca la negru, termenele mari de obtinere a avizelor si migrarea personalului calificat �n str�in�tate s�nt c�teva aspecte care afecteaz� acest sector •
La sediul Camerei de Comert si Industrie Neamt a avut loc recent reuniunea firmelor din domeniul constructiilor pentru a identifica problemele cu care se confrunt� acestea dar si solutiile care se �ntrev�d. La �nt�lnire au participat reprezentantii a 27 de societ�ti, iar problemele identificate au fost urm�toarele: lipsa investitiilor �n economie; din anul 2009 p�n� �n prezent, firmele de constructii s-au decapitalizat, unele ajung�nd la diminuarea semnificativ� a activelor; caietele de sarcini pentru licitatii se fac �n prezent �n functie de cine „trebuie“ s� c�stige licitatia; criteriul „pretul cel mai mic“ pentru c�stigarea unei licitatii duce la realizarea lucr�rilor de proast� calitate, lucr�ri neterminate si la migrarea personalului calificat c�tre t�rile din Europa de Vest sau c�tre lucr�rile „la negru“. �n anul 2007 se licita cu o manoper� de 14 lei pe or�, ast�zi s-a ajuns la 7-8 lei/or�; incorecta renuntare a pragului minim de 85% din valoarea estimat� a proiectului, lipsa de reguli duc�nd la haos; licitatiile internationale s�nt mai logice si mai bine organizate; nu se respect� tehnologia de lucru pe categorii de lucr�ri; firmele mici nu au nici o sans� s� c�stige o licitatie, chiar si pentru lucr�ri de mic� anvergur� si s�nt obligate s� devin� subcontractori pe preturi foarte reduse; birocratia excesiv� si nejustificat�. Se cer multe avize, unele nefiind necesare. S�nt termene mari �n obtinerea avizelor precum si costuri de autorizare exorbitante; nu exist� o piat� concurential� cinstit� �n domeniul constructiilor; munca „la negru“ saboteaz� firmele care angajeaz� personal pe baz� de contract de munc�; accesul �n domeniul constructiilor a unor firme f�r� personal calificat, f�r� utilaje specifice, f�r� experient� �n domeniu; desi o lucrare nu este decontat� la timp, firma este obligat� s� pl�teasc� TVA, eventual penalit�ti de �nt�rziere; nu se respect� Legea
Investitiilor, �n sensul �n care dup� semnarea unui contract de lucr�ri
nu s�nt deschise liniile de finantare. Existenta unui sistem greoi de
decont�ri �ntre UAT-uri si Ministerul Dezvolt�rii, �nt�rzierea decont�rilor duce la suplimentarea costurilor credit�rii si la decapitalizarea firmelor nedeterminat� de propria organizare; nomenclatoarele pentru �ntocmirea devizelor sunt perimate, cuprind meserii inexistente �n prezent pe piata muncii sau utilaje vechi care nu se mai folosesc.
Propuneri ale constructorilor
�n urma discutiilor de la Camera de Comert, cei care activeaz� �n domeniu au avasat si c�teva propuneri care, dac� s-ar transpune �n practic�, ar face ca lucrurile s� stea altfel. Iat� c�teva dintre ele: caietele de sarcini pentru licitatii s� fie standardizate pe categorii de lucr�ri (constructii, civile, drumuri, instalatii, etc) iar calificarea firmelor s� fie inclus� �n aceste caiete; la baza valorilor proiectului s� fie standarde de costuri; criteriul de selectie a c�stig�torului unei licitatii trebuie s� fie „pretul mediu“ �n conditiile de calitate solicitate de caietul de sarcini standardizat si eliminat cu des�v�rsire criteriul „pretul cel mai mic“. Pentru a �ncuraja tinerii absolventi s� se angajeze s� nu li se acorde ajutorul de somaj dup� absolvire, dec�t dac� s-au prezentat la unul sau mai multe locuri de munc� si au fost refuzati. Ajutorul minim
garantat s� fie acordat �n alte conditii dec�t cele prezente. Acum, cu
toate ajutoarele acordate se �ncurajeaz� nemunca. Profesionalizarea
departamentelor prim�riilor care elibereaz� avize �n sensul limit�rii num�rului de avize si scurt�rii timpului de eliberare. Respectarea Legii
Investitiilor at�t pentru beneficiarii de lucr�ri de stat, c�t si pentru cei
privati, �n sensul asigur�rii finant�rii contractelor de lucr�ri. Actualizarea nomenclatoarelor de devize si a celui de meserii. Actualizarea calific�rilor cerute �n caietele de sarcini cu noile tehnologii. Finalizarea propunerii legislative a patronatului �n constructii (ARACO) privind autorizarea firmelor de constructii. Micsorarea nivelului taxelor de verificare, certificare si cresterea perioadei �ntre verific�ri si certific�ri (ISCIR, mediu, etc). Stabilirea unui traseu logic al unei investitii de la autorizare p�n� la finalizarea ei. „Ca si alte domenii economice, constructiile au nevoie de implicarea sincer�, serioas� si responsabil� a tuturor factorilor decizionali - parlamentari, administratie local� si oameni de afaceri pentru a dezvolta corect si sustenabil o zon� si pentru a aduce un domeniu important al economiei judetului la nivelul competitional corect“, a declarat Mihai Apopii(foto), presedintele Camerei de Comert si Industrie Neamt.
|