Sofisme via Nadler, cu pseudo-nume: De la Immanuel la Gigi
rice sui� are �i cobor�! A�a gr�ie�te o veche �i �n�eleapt� zicere b�tr�neasc�. Pornind de la acest adev�r de nimeni contestat (numit �n logic� postulat), putem crea la repezeal� un silogism, adic� un tip de ra�ionament deductiv „�n care dintr-o judecat� universal� deriv� cu necesitate o nou� judecat� prin intermediul unei a treia judec��i“ (cum precizeaz� Larousse). Iat� cum: 1. Dealurile au sui� �i cobor�. 2. Balaurul este un deal din Neam�. 3. Deci Balaurul are sui� �i cobor�.
Primul �i al doilea termen se numesc premise. Al treilea este concluzia. Numai dac� premisele s�nt corecte, ca mai sus, concluzia este corect�. C�nd una dintre premise este fals� sau ambele, avem a face cu un sofism, c�ci �i concluzia este fals�. Un exemplu din teatrul lui Von Kleist: 1. „Coco�ul c�nt�. 2. Tu (cantorul) c�n�i. 3. Deci tu e�ti un coco�“.
De o bucat� de vreme, un cotidian local care ne regaleaz� din fericire cu pagini culturale interesante, �n pustietatea ce ne �mbr��i�eaz� din ce �n ce mai str�ns, introduce s�pt�m�nal, lunea, c�te un sofism pe post de silogism, �intind cu precizie �i, a� zice, cu ostenta�ie, nume intrate in zona clasic� a culturii na�ionale, de regul� personalit��i ale vie�ii politice �i culturale interbelice, cu o oarecare orientare (politic�) de dreapta. La r�nd, dup� data apari�iei �n ziar, Nae Ionescu �i Mircea Eliade. S� nu p�c�tuim afirm�nd cu rea credin�� c�, precum �n politic�, �i aici, �n notele umoristice din cotidian, este vorba de un atac tipic procesului de demitizare, veche pl�cere european� de la Zoil �ncoace. Da, dar... Dincolo de c�teva fraze cu aparen�� de prezentare obiectiv� a indivizilor viza�i, care dau perdeaua de fum necesar�, stau bine pitite silogismele, f�cute a desfiin�a prin ridicol.
Primul: 1. Nae Ionescu a posedat un autoturism Maybach. 2. Gigi Becali posed� un Maybach. 3. Deci Nae Ionescu a fost un Becali avant la lettre.
Al doilea: �n perioada interbelic�, Fran�a a avut un academician oarecare, un Etienne Gilson, specializat �n istoria filosofiei medievale. 2. �n acela�i interval istoric, rom�nul Mircea Eliade nu era academician �i nu scrisese �nc� opera sa major�, dedicat� istoriei religiilor �i credin�elor religioase. 3. Deci Eliade nu poate fi „un simbol cultural,... patron spiritual al unei genera�ii...“ la rom�ni.
Asemenea silogisme pornesc, fie din impulsuri umoristice demne de toat� lauda, fie din pricini care nu au nimic a face cu ideea de cultur�, dintr-o veche �i vesel� obsesie, fixat� magistral de George C�linescu �n capitolul Hoga� al „Istoriei“ sale. A compara Ceahl�ul cu mun�ii legendari ai Greciei ar fi �i ieftin �i ridicol, scria negru pe alb profesorul. Se poate. Dar �i c�nd compari Olimpul cu Everestul... C�ci dincolo de quasinecunoscutul Gilson, la acea vreme Fran�a avea alte piscuri, notorii!
Dup� un vechi �i r�suflat silogism, putem construi unul nou, �n spiritul celor de mai sus. 1. To�i rom�nii s�nt cre�tini. 2. Apostolul Paul Tarsianul a fost cre�tin. 3. Deci Paul era rom�n!
Mai frumos nici c� se poate, nu-i a�a?
|