„Gustati si vedeti c�t de bun si milostiv este Domnul!“
Scrisoare pastoral� Pasti 2016
„S� aveti �n voi aceeasi atitudine care era �n Cristos Isus!“ (Fil 1,5). Sfintiile voastre, dragi frati si surori,
Anul Sf�nt al Milostivirii, declarat de Sf�ntul P�rinte papa Francisc si inaugurat la 8 decembrie 2015 �n toat� Biserica, are un scop deosebit: s� �nt�lnim si s� descoperim „chipul milostivirii“, adic� s� descoperim misterul milostivirii lui Dumnezeu devenit vizibil prin Isus Cristos f�cut om. Timpul sf�nt al Adventului si Cr�ciunului ne-a oferit prima �nt�lnire cu acest mister apropiindu-ne de Cristos f�cut om, sub chipul dr�g�las al pruncului Isus din iesle. �n el am putut descoperi toat� ging�sia si iubirea P�rintelui ceresc care ni l-a d�ruit pe Fiul s�u, cel ce a luat asupra sa firea noastr� omeneasc�, pentru a fi asemenea nou� �n afar� de p�cat si pentru a ne ar�ta c� Dumnezeu Tat�l se �ngrijeste de fiecare dintre noi ca toti s� devenim si s� fim asemenea lui. De fapt, noi stim c� �ntr-adev�r, „at�t de mult a iubit Dumnezeu lumea, �nc�t l-a dat pe Fiul s�u unul-n�scut, ca oricine crede �n el s� nu piar�, ci s� aib� viata vesnic�“ (In 3,16). Acest mister al iubirii lui Dumnezeu ne-a f�cut s� ne bucur�m si s� descoperim cu adev�rat chipul milostivirii divine, expresia celei mai mari si profunde ging�sii fat� de noi.
Sf�ntul P�rinte papa Francisc chiar de la �nceputul declar�rii Jubileului Extraordinar al Milostivirii, prin bula sau scrisoarea apostolic� din 11 aprilie 2015, a tinut s� ne explice si s� ne �mp�rt�seasc� acest g�nd voit si realizat de Tat�l prin trimiterea Fiului s�u. Isus Cristos este chipul milostivirii Tat�lui si, �n el, misterul credintei crestine �si g�seste sinteza sa. Acest mister a devenit realitate, a devenit viu si vizibil, a ajuns la apogeul s�u �n Isus din Nazaret; c�ci la �mplinirea timpului, c�nd totul era stabilit, dup� planul s�u de m�ntuire, el l-a trimis pe Fiul s�u n�scut din Fecioara Maria pentru a ne descoperi nou� �n mod definitiv iubirea sa. El, Isus din Nazaret, reveleaz� milostivirea sa prin cuv�ntul s�u, cu gesturile si cu toat� persoana sa, dup� cum avea s� precizeze Conciliul Vatican II (DV 7). Ceea ce am contemplat la Cr�ciun a fost �nceputul revel�rii misterului iubirii si al milostivirii. Punctul central sau adev�ratul apogeu al operei dezv�luirii misterului milostivirii ne este dat s�-l descoperim si s�-l contempl�m transformat de data aceasta �n argumentul cel mai puternic si vizibil, si anume, �n patima, moartea si �nvierea sa. Referindu-se la acest mister, evanghelistul Ioan declar� �n capitolul despre vita adev�rat� si ml�ditele: „Nimeni nu are o iubire mai mare dec�t aceasta: ca cineva s�-si dea viata pentru prietenii s�i“ (In 15,13). �n acest act suprem de iubire el a murit pentru noi, care nu mai eram prietenii s�i, pentru ca noi s� avem viat� si s� o avem din belsug. El, asadar, se identific� �n persoana p�storului care �si iubeste p�n� la moarte oile sale - pentru care nu preget� s�-si ofere viata (cf. In 10,10). Moartea lui Isus, pe care o celebr�m �n Vinerea Mare, nu este o �nfr�ngere, nu este o pierdere, ci este cel mai mare c�stig, cea mai mare victorie. El nu r�m�ne �n morm�nt, ci se ridic�, se �nalt� victorios, �nving�nd fortele r�ului si p�catul si deschiz�ndu-ne un drum pe care el l-a parcurs si pe care ne cheam� s�-l urm�m pentru a ne bucura de �nt�lnirea cu chipul milostivirii divine, cu Tat�l cel �ndelung r�bd�tor si plin de milostivire.
„Moartea si �nvierea lui Cristos reprezint� garantia fericirii noastre“
La �nceputul scrisorii mele aminteam imnul cristologic, unul dintre cele mai frumoase c�nt�ri din Scriptur�, care este fundamentul tuturor cuvintelor si c�nt�rilor de pream�rire a milostivirii lui Dumnezeu, �n Isus Cristos, cel care accept� s� moar� pentru a dovedi tuturor iubirea sa infinit�. Apostolul neamurilor, sf�ntul Paul ne asigur�: „C�ci el fiind din fire Dumnezeu, nu a considerat un beneficiu propriu c� este egal cu Dumnezeu, dar s-a despuiat pe sine lu�nd firea sclavului, devenind asemenea oamenilor; s-a f�cut ascult�tor p�n� la moartea, p�n� la moartea pe cruce. Pentru aceasta si Dumnezeu l-a �n�ltat si i-a d�ruit numele care este mai presus de orice nume. Si orice limb� s� dea m�rturie c� Isus Cristos este Domn spre gloria lui Dumnezeu Tat�l“ (Fil 2,6-11). Acest lucru l-a f�cut Dumnezeu pentru a-si ar�ta fata lui cea plin� de iubire si milostivire. De aceea ne cheam� s� nu ne �nstr�in�m, ci s� alerg�m spre el, pentru a putea s�-l �ntelegem pe Tat�l, pe Dumnezeu care este iubire. Moartea si �nvierea lui Cristos reprezint�, asadar, garantia fericirii noastre, a omului iertat prin jertfa sa m�ntuitoare si asigurarea dob�ndirii �n�lt�rii si r�spl�tii pentru noi cei care ne-am pus n�dejdea �n el, cei care credem �n el. Milostivirea - spune papa Francisc - este cuv�ntul care reveleaz� misterul Preasfintei Treimi, este actul ultim si suprem cu care Dumnezeu ne vine �n �nt�mpinare. Aceasta - ne asigur� papa - este legea fundamental� care locuieste �n inima fiec�rei persoane, atunci c�nd �l priveste cu ochi senini pe fratele pe care �l �nt�lneste pe drumul vietii. �n fine, „milostivirea este calea care �l uneste pe Dumnezeu cu omul, pentru c� deschide inima la speranta de a fi iubiti pentru totdeauna �n pofida limitei p�catului nostru“ (cf. MV). �ntregul an jubiliar este dedicat �nt�lnirii cu acest atribut dumnezeiesc pe care Sfintele Scripturi ale Vechiului si Noului Testament �l scot �n evident� pe toate paginile inspirate si oferite nou�, celor care ne �ncredem �n ele. Poarta sf�nt�, pelerinajele, s�rb�torile dedicate celor trei persoane si sfintilor sunt tot at�tea mijloace de a trece pragul milostivirii si de a proclama iubirea infinit� a lui Dumnezeu. Psalmii, imnurile dedicate iubirii lui Mesia cel promis, parabolele, prezentate de Cristos �n evanghelia sa si destinate tuturor c�ut�torilor de fericire, ne prilejuiesc s� ajungem �n acest An Jubiliar si �n aceast� m�reat� s�rb�toare a �nvierii din anul 2016 la contemplarea drumului lui Dumnezeu care ne asteapt� asa cum l-a asteptat tat�l cel iubitor, din parabol�, pe fiul s�u risipitor, s� ne �mbr�tiseze cu iubirea si iertarea sa si s� ne fac� s� tres�lt�m de bucurie proclam�nd: „Milostivirile lui Dumnezeu �n veci le voi c�nta“, c�ci bun si milostiv este Domnul! Convinsi fiind c� anul acesta este si trebuie s� fie un an de har special pentru toti cei care credem �n Cristos, ne �ndrept�m spre toti si spre fiecare �n parte si v� transmitem vou�, p�stori ai credinciosilor nostri, vou�, Sfintiilor Voastre, vou�, dragi persoane consacrate, frati si surori, cu bucurie urarea noastr� de fericire pentru sf�nta �nviere si v� �ncredint�m, �mpreun� cu episcopul nostru auxiliar Aurel si cu toti colaboratorii nostri din episcopie, seminar si celelalte comunit�ti parohiale si m�n�stiri, iubirii milostive a lui Dumnezeu, iubirii Fiului s�u preaiubit, mort si �nviat si luminii Duhului Sf�nt, cel ce ne lumineaz� ochii si inima, invit�ndu-v� s� c�nt�m cu totii Domnului si s�-l prosl�vim, c�ci mare si milostiv este P�rintele nostru ceresc.
Maica sf�nt�, maica milostivirii, preasf�nta Fecioar� Maria, si toti sfintii nostri protectori s� v� ocroteasc� si s� v� �mbucure mereu cu protectia lor.
S�rb�tori fericite cu bucurii si m�ng�ieri! Cristos a �nviat! Aleluia!
Petru GHERGHEL, episcop de Iasi
|