R�scoal� dup� mutarea popii
• c�teva sute de credinciosi au protestat pentru c� le-a fost transferat preotul • au fost primiti de reprezentantii Arhiepiscopiei, �ns� nu s-a ajuns la consens • „Ne-am dus la o �nt�lnire cu niste sfintisori care, p�n� la Dumnezeu, �ti m�n�nc� sufletul“, au spus protestatarii • IPS Ioachim a fost rugat s� revin� asupra deciziei n
Momente �ncr�ncenate si, �n egal� m�sur�, delicate au avut loc ieri dimineat�, 7 octombrie, �n fata Arhiepiscopiei Romanului, c�nd circa 200 de locuitori din Dealul Nou, comuna S�rata, judetul Bac�u, au venit cu jalba'n protap la IPS Ioachim, cer�nd vehement s� le fie dat duhovnicul �napoi. Totul s-a �nt�mplat dup� ce p�rintele Costache Zaharia, parohul comunit�tii amintite, a fost mutat la Siretu, comuna Letea Veche, �ncep�nd cu 1 septembrie, urmare a ceea ce, consider� oamenii, a fost o decizie arbitrar� a mai marelui Arhiepiscopiei. Astfel, cu o h�rtie de la Prim�ria Roman, care a autorizat „mitingul“ vreme de patru ceasuri, enoriasii au sosit, �n jurul orei 9, �n fata Catedralei Arhiepiscopale, cu autocare sau masini personale. Au fost asteptati de un dispozitiv de jandarmi, de lucr�tori de la Politia Local� si Politia National�, purt�ndu-se discutii prin care s-a spus, de la bun �nceput, c� va fi un protest pasnic, cu prezentarea de pancarde si alocutiuni rostite la megafon. �n prim� instant�, juristul Arhiepiscopiei a iesit �naintea manifestantilor, preciz�nd c� s�nt pe un teren privat al Bisericii Ortodoxe, pe aleea de la intrare, acesta lu�nd la cunostint� oarecum cu suprindere despre existenta autorizatiei de miting �n care era prev�zut� inclusiv curtea catedralei. Ulterior, juristul a intrat �n incinta sediului administrativ, de unde a revenit f�r� s� mai aib� nici un fel de implicare, manifestantii �ncep�nd s�-si spun�, pe r�nd, p�surile. Acestia au ar�tat atasament fat� de cel care le-a fost duhovnic si nemultumirea c�, �n parohia la care au contribuit cu totii s� o ridice, st� lac�tul pe us�, slujbele fiind oficiate de trimisi ai Arhiepiscopiei. „Nu manifest�m �mpotriva Bisericii Ortodoxe Rom�ne, a Arhiepiscopiei Romanului si Bac�ului, ci �mpotriva dumneavoastr�, a Arhiepiscopului, pentru decizia nemotivat� si f�cut� la picior, cum spun v�n�torii, de mutare a duhovnicului nostru aiurea. Nu l-ati l�sat s�-si termine misiunea pastoral� �n comunitatea noastr� de crestini ortodocsi, mai ales c� mai avea putin p�n� la pensie. Si �ntr-o �ntreprindere, c�nd cineva se apropie de pensie si este �n situatia de a nu mai face fat� sarcinilor de serviciu i se ofer� posibilitatea de a iesi fericit la pensie si de a fi ajutat, pentru a avea bucuria lucrului �mplinit. Duhovnicul nostru este �n putere, chiar dac� mai are putin p�n� la pensie. Pentru ce l-ati �ndep�rtat de la misiunea pe care o avea? De ce nu l-ati l�sat s� �si �ncheie misiunea �ntru Dumnezeu? Singurul motiv al particip�rii noastre la acest protest pasnic, cu iubire de Dumnezeu si de Biserica Ortodox� Rom�n�, este de a v� convinge si de a �ntelege c� ati gresit fat� de duhovnic si fat� de noi, enoriasii si l-ati smuls din sufletele noastre. Trebuie s� faceti pasi �napoi, dovada prestigiului si demnit�tii dumneavoastr�, �n pozitia pe care o aveti de prelat si s� ne dati duhovnicul �napoi! Nu vom face nici un rabat de la aceast� dorint� motivat� si s� nu mai �ncercati s� tergiversati sau s� amenintati, tortur�ndu-l psihic pe duhovnicul nostru �n a semna diverse h�rtii. Nu este nici uman, nici dumnezeiesc. Singura noastr� dorint� este de a v� schimba decizia“, a sunat protestul demonstrantilor rostit prin portavoce.
„Toat� vina asupra mea“
Credinciosii au mai sustinut c�, de 40 de zile, au tot �ncercat s� �ntoarc� spre sufletele lor fata IPS Ioachim, preciz�nd c� au primit numai r�spunsuri lapidare, am�n�ri si, pe alocuri, amenint�ri. �naintea acestora a iesit consilierul �naltului prelat, p�rintele Alexandru Zamfir, care i-a primit cu „bun venit“, ar�t�nd disponibilitatea pentru dialog a Arhiepiscopiei. Acesta a pus conditia ca vocea credinciosilor s� fie reprezentat� de membrii Consiliului Parohial, neacceptat� �n totalitate de manifestanti. La un moment dat, s-a spus c� IPS Ioachim va primi un singur reprezentant al celor de fat�, propunerea fiind huiduit�. �n final, cinci dintre reprezentantii credinciosilor au fost primiti �n cl�direa Arhiepiscopiei, �ns� IPS nu a venit la �nt�lnire. „Ne-am dus la o �nt�lnire cu niste sfintisori care, p�n� la Dumnezeu, �ti m�n�nc� sufletul. L-au adus pe p�rintele Zaharia si l-au pus s� zic� de fat� cu noi de ce a fost schimbat. Practic, voiau s� �l «dea pe tav�». Ne-am ridicat si am plecat, nu puteam asista la o asa mizerie. Am f�cut cerere de audient� la Mitropolia Moldovei, urm�nd s� mergem acolo dup� Sf�nta Paraschiva, iar dac� nu se rezolv�, vom ajunge la Patriarhie“, a declarat Ion Elisei, unul dintre protestatari. Cu sigurant�, �n toat� aceast� problem�, cu risc de a pierde cel mai mult este chiar p�rintele Zaharia. Acesta a fost de fat� la manifestatie si si-a spus punctul de vedere, mention�nd ascultarea sa fat� de ierarh. „Am slujit �n aceast� parohie de la Dealul Nou 29 de ani, acolo am casa si toate, dup� care am fost mutat printr-o decizie, pe care eu n-am contestat-o, ajung�nd la Parohia Siretu. M-am supus deciziei �naltpreasfintitului, ajung�nd �ntr-o parohie cu o sut� si ceva de familii. Nu este vorba despre o parohie mai mare sau mai mic�, mai bun� sau mai rea, ci de decizia pe care am primit-o, de mutare, pentru care am dat ascultare. N-am comentat nimic, dar v�d c� fostii enoriasi �si mentin dorinta de a veni �napoi. Dac� �naltpreasfintitul decide s� m� dea �napoi, e hot�r�rea sa, dac� nu, eu oricum s�nt �n ascultare. Stiu c� acum toat� vina se poate da asupra mea, desi am spus c� este dorinta lor, iar eu nu pot s� decid. Nu este bine ce se �nt�mpl�, nu trebuia s� se ajung� aici. Motivele care au dus la aceste decizii s�nt interne, problemele noastre. Nu-s intimidat si m� abtin de la alte comentarii“, a precizat p�rintele Zaharia.
R�zvr�tire sub semnul anonimatului
Pancardele manifestantilor aveau, �n cea mai mare parte, adres� direct� c�tre IPS Ioachim, de genul: „Ioachime/ Va fi jale si cu tine/ C�nd bunutul Dumnezeu/ Va judeca sufletul t�u“; „Ce vrem noi? / Noi vrem credint�, nu r�zbunare / Vrem poc�int� si alinare/ De nu, vom veni puhoi / S� ne dati duhovnicu-napoi“ sau „Biserica n-o ced�m/ Lum�n�ri v� cump�r�m“. De precizat c�, de la 1 septembrie, c�nd preoti din Arhiepiscopia Romanului si Bac�ului au fost mutati, din motive pe care mai marii Bisericii nu le-au f�cut publice, au fost inflamate numeroase comunit�ti. Au fost acuze c� Biserica a fost transformat�, �n ultima vreme, �ntr-un veritabil SRL iar enoriasii au str�ns r�ndurile �n jurul preotilor, solicit�nd IPS Ioachim s� revin� asupra unor decizii care �ncalc�, spun acestia si regulile stabilite de Sf�ntul Sinod. „Numirea si transferarea preotilor si a diaconilor �n parohii se face, la cererea preotului sau prin concurs“, stipuleaz� articolul 123, aliniatul 3 din Statutul Bisericii Ortodoxe Rom�ne. La parohiile din mediul urban, preotii se numesc prin concurs, dintre absolventii cu studii sperioare, cu o vechime de cel putin cinci ani, spune un ordin al Sf�ntului Sinod, purt�nd num�rul 3228/1991. Si s�nt „voci“ care sustin c� dac� este analizat� „miscarea“ preotilor din Arhiepiscopia Romanului se va vedea c� aceste reguli au fost �nc�lcate. „Un exemplu este chiar �n Roman, un transfer ne�ndeplinind criteriile legale. Este nevoie si de unitate �n r�ndul preotilor, s� nu se mai team� de caterisire. Nu va �ndr�zni niciodat� Arhiereul s� dea afar�, deodat�, 50 de preoti, pentru c� s-ar isca un scandal f�r� precedent, care ar zgudui din temelii Biserica“, a declarat sub semnul anonimatului un preot revoltat. Alte voci sustin c� preotii s�nt fortati s� „bage“ m�na �n buzunarul enoriasilor, Arhiepiscopia impun�nd o norm� de lum�n�ri ce trebuie cump�rat� de o familie �n mediul urban si rural, la tar� ea fiind mai mare dec�t la oras.
|