Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Octombrie 2015
LMMJVSD
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 8 Octombrie 2015
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Rãscoalã dupã  mutarea popii

Rãscoalã dupã mutarea popii

• cîteva sute de credinciosi au protestat pentru cã le-a fost transferat preotul • au fost primiti de reprezentantii Arhiepiscopiei, însã nu s-a ajuns la consens • „Ne-am dus la o întîlnire cu niste sfintisori care, pînã la Dumnezeu, îti mãnîncã sufletul“, au spus protestatarii • IPS Ioachim a fost rugat sã revinã asupra deciziei n

Momente încrîncenate si, în egalã mãsurã, delicate au avut loc ieri dimineatã, 7 octombrie, în fata Arhiepiscopiei Romanului, cînd circa 200 de locuitori din Dealul Nou, comuna Sãrata, judetul Bacãu, au venit cu jalba'n protap la IPS Ioachim, cerînd vehement sã le fie dat duhovnicul înapoi. Totul s-a întîmplat dupã ce pãrintele Costache Zaharia, parohul comunitãtii amintite, a fost mutat la Siretu, comuna Letea Veche, începînd cu 1 septembrie, urmare a ceea ce, considerã oamenii, a fost o decizie arbitrarã a mai marelui Arhiepiscopiei. Astfel, cu o hîrtie de la Primãria Roman, care a autorizat „mitingul“ vreme de patru ceasuri, enoriasii au sosit, în jurul orei 9, în fata Catedralei Arhiepiscopale, cu autocare sau masini personale. Au fost asteptati de un dispozitiv de jandarmi, de lucrãtori de la Politia Localã si Politia Nationalã, purtîndu-se discutii prin care s-a spus, de la bun început, cã va fi un protest pasnic, cu prezentarea de pancarde si alocutiuni rostite la megafon. ÃŽn primã instantã, juristul Arhiepiscopiei a iesit înaintea manifestantilor, precizînd cã sînt pe un teren privat al Bisericii Ortodoxe, pe aleea de la intrare, acesta luînd la cunostintã oarecum cu suprindere despre existenta autorizatiei de miting în care era prevãzutã inclusiv curtea catedralei. Ulterior, juristul a intrat în incinta sediului administrativ, de unde a revenit fãrã sã mai aibã nici un fel de implicare, manifestantii începînd sã-si spunã, pe rînd, pãsurile. Acestia au arãtat atasament fatã de cel care le-a fost duhovnic si nemultumirea cã, în parohia la care au contribuit cu totii sã o ridice, stã lacãtul pe usã, slujbele fiind oficiate de trimisi ai Arhiepiscopiei. „Nu manifestãm împotriva Bisericii Ortodoxe Române, a Arhiepiscopiei Romanului si Bacãului, ci împotriva dumneavoastrã, a Arhiepiscopului, pentru decizia nemotivatã si fãcutã la picior, cum spun vînãtorii, de mutare a duhovnicului nostru aiurea. Nu l-ati lãsat sã-si termine misiunea pastoralã în comunitatea noastrã de crestini ortodocsi, mai ales cã mai avea putin pînã la pensie. Si într-o întreprindere, cînd cineva se apropie de pensie si este în situatia de a nu mai face fatã sarcinilor de serviciu i se oferã posibilitatea de a iesi fericit la pensie si de a fi ajutat, pentru a avea bucuria lucrului împlinit. Duhovnicul nostru este în putere, chiar dacã mai are putin pînã la pensie. Pentru ce l-ati îndepãrtat de la misiunea pe care o avea? De ce nu l-ati lãsat sã îsi încheie misiunea întru Dumnezeu? Singurul motiv al participãrii noastre la acest protest pasnic, cu iubire de Dumnezeu si de Biserica Ortodoxã Românã, este de a vã convinge si de a întelege cã ati gresit fatã de duhovnic si fatã de noi, enoriasii si l-ati smuls din sufletele noastre. Trebuie sã faceti pasi înapoi, dovada prestigiului si demnitãtii dumneavoastrã, în pozitia pe care o aveti de prelat si sã ne dati duhovnicul înapoi! Nu vom face nici un rabat de la aceastã dorintã motivatã si sã nu mai încercati sã tergiversati sau sã amenintati, torturîndu-l psihic pe duhovnicul nostru în a semna diverse hîrtii. Nu este nici uman, nici dumnezeiesc. Singura noastrã dorintã este de a vã schimba decizia“, a sunat protestul demonstrantilor rostit prin portavoce.

„Toatã vina asupra mea“

Credinciosii au mai sustinut cã, de 40 de zile, au tot încercat sã întoarcã spre sufletele lor fata IPS Ioachim, precizînd cã au primit numai rãspunsuri lapidare, amînãri si, pe alocuri, amenintãri. ÃŽnaintea acestora a iesit consilierul înaltului prelat, pãrintele Alexandru Zamfir, care i-a primit cu „bun venit“, arãtînd disponibilitatea pentru dialog a Arhiepiscopiei. Acesta a pus conditia ca vocea credinciosilor sã fie reprezentatã de membrii Consiliului Parohial, neacceptatã în totalitate de manifestanti. La un moment dat, s-a spus cã IPS Ioachim va primi un singur reprezentant al celor de fatã, propunerea fiind huiduitã. ÃŽn final, cinci dintre reprezentantii credinciosilor au fost primiti în clãdirea Arhiepiscopiei, însã IPS nu a venit la întîlnire. „Ne-am dus la o întîlnire cu niste sfintisori care, pînã la Dumnezeu, îti mãnîncã sufletul. L-au adus pe pãrintele Zaharia si l-au pus sã zicã de fatã cu noi de ce a fost schimbat. Practic, voiau sã îl «dea pe tavã». Ne-am ridicat si am plecat, nu puteam asista la o asa mizerie. Am fãcut cerere de audientã la Mitropolia Moldovei, urmînd sã mergem acolo dupã Sfînta Paraschiva, iar dacã nu se rezolvã, vom ajunge la Patriarhie“, a declarat Ion Elisei, unul dintre protestatari. Cu sigurantã, în toatã aceastã problemã, cu risc de a pierde cel mai mult este chiar pãrintele Zaharia. Acesta a fost de fatã la manifestatie si si-a spus punctul de vedere, mentionînd ascultarea sa fatã de ierarh. „Am slujit în aceastã parohie de la Dealul Nou 29 de ani, acolo am casa si toate, dupã care am fost mutat printr-o decizie, pe care eu n-am contestat-o, ajungînd la Parohia Siretu. M-am supus deciziei ÃŽnaltpreasfintitului, ajungînd într-o parohie cu o sutã si ceva de familii. Nu este vorba despre o parohie mai mare sau mai micã, mai bunã sau mai rea, ci de decizia pe care am primit-o, de mutare, pentru care am dat ascultare. N-am comentat nimic, dar vãd cã fostii enoriasi îsi mentin dorinta de a veni înapoi. Dacã ÃŽnaltpreasfintitul decide sã mã dea înapoi, e hotãrîrea sa, dacã nu, eu oricum sînt în ascultare. Stiu cã acum toatã vina se poate da asupra mea, desi am spus cã este dorinta lor, iar eu nu pot sã decid. Nu este bine ce se întîmplã, nu trebuia sã se ajungã aici. Motivele care au dus la aceste decizii sînt interne, problemele noastre. Nu-s intimidat si mã abtin de la alte comentarii“, a precizat pãrintele Zaharia.

Rãzvrãtire sub semnul anonimatului

Pancardele manifestantilor aveau, în cea mai mare parte, adresã directã cãtre IPS Ioachim, de genul: „Ioachime/ Va fi jale si cu tine/ Cînd bunutul Dumnezeu/ Va judeca sufletul tãu“; „Ce vrem noi? / Noi vrem credintã, nu rãzbunare / Vrem pocãintã si alinare/ De nu, vom veni puhoi / Sã ne dati duhovnicu-napoi“ sau „Biserica n-o cedãm/ Lumînãri vã cumpãrãm“. De precizat cã, de la 1 septembrie, cînd preoti din Arhiepiscopia Romanului si Bacãului au fost mutati, din motive pe care mai marii Bisericii nu le-au fãcut publice, au fost inflamate numeroase comunitãti. Au fost acuze cã Biserica a fost transformatã, în ultima vreme, într-un veritabil SRL iar enoriasii au strîns rîndurile în jurul preotilor, solicitînd IPS Ioachim sã revinã asupra unor decizii care încalcã, spun acestia si regulile stabilite de Sfîntul Sinod. „Numirea si transferarea preotilor si a diaconilor în parohii se face, la cererea preotului sau prin concurs“, stipuleazã articolul 123, aliniatul 3 din Statutul Bisericii Ortodoxe Române. La parohiile din mediul urban, preotii se numesc prin concurs, dintre absolventii cu studii sperioare, cu o vechime de cel putin cinci ani, spune un ordin al Sfîntului Sinod, purtînd numãrul 3228/1991. Si sînt „voci“ care sustin cã dacã este analizatã „miscarea“ preotilor din Arhiepiscopia Romanului se va vedea cã aceste reguli au fost încãlcate. „Un exemplu este chiar în Roman, un transfer neîndeplinind criteriile legale. Este nevoie si de unitate în rîndul preotilor, sã nu se mai teamã de caterisire. Nu va îndrãzni niciodatã Arhiereul sã dea afarã, deodatã, 50 de preoti, pentru cã s-ar isca un scandal fãrã precedent, care ar zgudui din temelii Biserica“, a declarat sub semnul anonimatului un preot revoltat. Alte voci sustin cã preotii sînt fortati sã „bage“ mîna în buzunarul enoriasilor, Arhiepiscopia impunînd o normã de lumînãri ce trebuie cumpãratã de o familie în mediul urban si rural, la tarã ea fiind mai mare decît la oras.

Articol afisat de 2031 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(F. ORDEAN, T. CIOBOTARU)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective