Grele s�nt calculele prin asociatiile de proprietari
• Legea asociatiilor de proprietari a fost amendat� de mai multe ori �n ultimii opt ani • anul acesta a intrat �n vigoare un amendament ce impune asociatiilor s�-si prezinte trimestrial situatia financiar� • aplicarea acestei prevederi oblig� asociatiile la alte cheltuieli • Una din cele mai �ncurcate legi r�m�ne cea a asociatiilor de proprietari, care bag� �n ceat� comitetele asociatiilor acestea nereusind s� afle cum trebuie �mp�rtite corect cheltuielile. Dup� promulgarea legii �n 2007, Guvernul a venit cu normele de aplicare, la care s-au ad�ugat reglement�rile contabile de repartizare a cheltuielilor. „La ora aceasta exist� dou� acte normative care se bat cap �n cap. Este vorba de HG 1588/2007 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 230/2007 si Ordinul Ministerului de Finante 1969/2007, neabrogat. Hot�r�rea 1588 la articolul 44 impune repartizarea unei p�rti din cheltuielile de functionare, referitoare la salarizarea personalului si la cheltuielile de �ntretinere, pe cot�-parte indiviz� de proprietate. Ordinul a b�gat vrajb� �ntre proprietari. Apartamentele cu o persoan� sau dou�, care s�nt majoritare �n Roman, s�nt dezavantajate de acest mod de calcul. Cele care au de la trei persoane �n sus s�nt avantajate, deoarece le revine o cot� parte de cheltuieli mai mic�. Diferenta de calcul este de aproximativ doi-trei lei de apartament. Manualul Federatiei Asociatiilor de proprietari recomand� folosirea calculului pe persoan�. La ora aceasta exist� mari nemultumiri �ntre asociatii care nu stiu care este varianta corect�“, a declarat Elena Lucaci, presedinta Asociatiei de Proprietari Nr.6. Nemultumirile asociatiilor mai s�nt legate si de „amendamentul Cadar“ la ultima variant� a legii, actualizat� �n martie 2015, care la articolul 36 introduce un nou paragraf, ce se refer� la o nou� cheltuial�, obligatorie pentru asociatii, legat� de informarea trimestrial�, �n scris, sau prin post�, eventual electronic�, a proprietarilor, cu privire la situatia financiar� a asociatiei si a elementelor de cheltuieli si venituri, �ncas�ri, pl�ti, etc. Documentul trebuie semnat de presedintele si de cenzorul asociatiei. Problema care se ridic� este cea legat� de modul de comunicare. „Majoritatea asociatiilor s�nt alc�tuite din pensionari, care n-au calculator, si dac� au, nu stiu s� foloseasc� posta electronic�. Or' a trimite acest document prin post� la c�teva sute de apartamente, �nseamn� o cheltuial� �n plus, pe care proprietarii cu venituri mici nu vor s-o suporte. Asta �n conditiile �n care, de ani de zile, asociatiile nu pot s� re�ntregeasc� fondul de rulment, mult mai necesar dec�t ultimul element de cheltuieli, impus de lege“, mai spun reprezentantii asociatiilor. Exist� asociatii deja actionate �n judecat� de proprietari, privind modul de repartizare a cheltuielilor, care asteapt� o clarificare a magistratilor privitoare la modul corect de calcul al cheltuielilor din asociatie.
|