Expertiza si mortii de pe DN 15 D
• expertiza cerut� de anchetatori pentru DN 15D, care ar urma s� stabileasc� dac� stratul de criblur� favorizeaz� producerea unor accidente, a fost finalizat� • expertul refuz� s� pun� lucrarea la dispozitia organelor de cercetare pentru c� n-a fost pl�tit� • si ar fi vorba de doar 8 milioane de lei vechi • �n zece ani, pe DN 15D, pe o distant� de circa 20 de km, au avut loc 84 de accidente soldate cu decesul a 30 de presoane si r�nirea grav� a 103 • mai bine de jum�tate dintre ele s-au datorat neadapt�rii vitezei pe carosabilul umed • Neadaptarea vitezei la conditiile unui carosabil umed a fost principala cauz� care a stat la producerea unor grave accidente rutiere, �nregistrate pe DN 15D, pe tronsonul Horia cu intersectia care duce spre F�urei. Adic� segmentul de drum unde, acum trei s�pt�m�ni, si-au pierdut viata trei persoane, iar patru au fost grav r�nite. Ar fi vorba de vreo 20 de km, o portiune pe care cu ani �n urm� administratorului drumului a aplicat un strat de uzur� cu criblur�. Tocmai acest strat este considerat de unii ca un factor ce determin� producerea nedoritelor incidente, aici spun�ndu-si cuv�ntul si viteza excesiv�, starea carosabilului si anumite conditii meteo. Politistii rutieri au sesizat c� ceva este �n neregul� si au solicitat efectuarea unei expertize, care ar trebui s� stabileasc� dac� stratul de criblur� influenteaz� sau nu aderenta anvelopelor �n conditii de ploaie. Expertiza a fost finalizat�, numai c� nu a intrat �n posesia anchetatorilor pe motiv c� nu a fost achitat� contravaloarea ei. Si ar fi vorba de doar 800 de lei cuveniti specialistului. De precizat c� oamenii legii au sesizat administratorul drumului, la putin timp dup� turnarea stratului de criblur�, c� num�rul accidentelor a crescut. Au fost identificate si zonele cu probleme, respectiv �n curbe, dar si conditiile -carosabil umed. S-au luat si unele m�suri, portiuni cu probleme fiind frezate, iar ulterior asfaltate. Cu toate acestea au r�mas �n continuare zone de sosea cu criblur�. Expertiza cu pricina se ralizeaz� �ntr-un dosar privind un accident mortal petrecut �n aprilie 2014, iar �n functie de rezultat se va dispune sau nu lucr�ri similare �n anchetele aflate �n desf�surare. Ca o coincident� macabr�, accidentul �n care s-a dispus expertiza a avut loc �n data de 18 aprilie 2014, ca fix un an mai t�rziu pe acelasi tronson se �nregistreze o nou� tragedie soldat� cu trei persoane decedate si patru r�nite grav. Accidentul din 18 aprilie 2014 a avut loc seara �n conditii de ploaie torential�. Bilantul: dou� persoane decedate si alte patru r�nite grav. Un t�n�r de 19 ani, din Roman, care avea permis de conducere de doar c�teva luni, conducea un Renault. Ajuns �ntre Ruginoasa si motelul Condor, a pierdut controlul asupra directiei de mers si a p�truns pe contrasens unde a intrat �n coliziune cu un autoturism Peugeot condus de un b�rbat, de 47 de ani, din Iasi. Ieseanul si sotia au decedat pe loc, iar alti patru ocupanti din cele dou� autovehicule au fost r�niti grav. Si �n acest caz s-a mers pe varianta vitezei excesive, �ns� urmeaz� s� se stabileasc� dac� stratul de criblur� a contribuit la producerea accidentului.
Bilant �ngrijor�tor pe Drumul mortii
Statistica Politiei Rutiere indic� faptul c�, �n perioada 2005-2015, pe portiunea amintit� mai sus, s-au �nregistrat 84 de accidente grave, soldate cu decesul a 30 de persoane, r�nirea grav� a 103 si usoar� a altor 58. Din num�rul accidentelor �nregistrate, 48 s-au datorat neadapt�rii vitezei la conditiile unui carosabil umed. Cele 48 de evenimente, ce reprezint� mai bine de 50% din num�rul total de accidente, s-au soldat cu 18 morti, 64 r�niti grav si 41 usor. O alt� statistic�, realizat� pentru perioada 2010-2015, indic� faptul c� au avut loc pe cei 20 de km de drum amintiti 43 de accidente grave, soldate cu 15 morti, 60 de r�niti grav si 34 usor. Mai bine de jum�tate din num�rul total de evenimente grave, respectiv 25, au fost cauzate de neadaptarea vitezei pe drumul ud. Cele 25 de accidente au dus la decesul a 11 persoane, r�nirea grav� a 36 si usoar� a altor 21. �n ceea ce priveste anul 2014, pe traseul Horia - intersectia cu drumul spre F�urei s-au �nregistrat 9 evenimente grave, soldate cu 10 persoane decedate, 13 r�nite grav si 8 usor. Cinci accidente au avut la baz� neadaptarea vitezei la conditiile unui carosabil umed si s-au soldat cu decesul a 8 persoane si r�nirea grav� a altor 6.
|