Adio masini de Bulgaria?
• cinci parlamentari nemteni au initiat o propunere legislativ� care, dac� va fi aprobat�, le va da mari b�t�i de cap rom�nilor care conduc autoturisme �nmatriculate �n Bulgaria • initiatorii doresc ca masinile bulgare s� poat� fi conduse pe drumurile publice maxim 90 de zile de la introducerea acestora �n tar� • propunerea a fost supus� spre adoptare Parlamentului �n procedur� de urgent� • Zece parlamentari, dintre care cinci reprezint� judetul Neamt, le-au pus g�nd r�u rom�nilor care detin autovehicule �nmatriculate �n Bulgaria. Deputatii Ioan Munteanu, Liviu Harbuz, Vlad Marcoci, Ionel Arsene si senatorul Liviu Bumbu s�nt initiatorii propunerii legislative pentru completarea Ordonantei de urgent� a Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, documentul fiind supus spre adoptare Parlamentului �n procedur� de urgent�. Concret, initiatorii proiectului doresc introducerea unui articol care stipuleaz�, la alineatul 1: „autovehiculele si remorcile �nmatriculate �n Bulgaria, detinute de persoane care au domiciliul �n Rom�nia, pot fi conduse pe drumurile publice o perioad� maxim� de 90 de zile de la introducerea acestora �n tar�“, iar la alineatul 2-„ �n perioada prev�zut� la alineatul (1) utilizatorii autovehiculelor si remorcilor �nmatriculate �n Bulgaria trebuie s� detin� asigurare obligatorie pentru r�spundere civil� eliberat� de o societate de asigur�ri din Rom�nia“. �n expunerea de motive, cei zece parlamentari semnatari ai documentului legislativ arat� de ce ar trebui ca acest adev�rat fenomen s� fie stopat. „Faptul c� din ce �n ce mai multi rezidenti din Rom�nia, fie acestia persoane fizice sau juridice, aleg s�-si �nmatriculeze vehiculele �n Bulgaria, ar trebui s� dea de g�ndit autorit�tilor din Rom�nia. Astfel, prin aceast� metod� se pierd taxe de prim� �nmatriculare, de mediu, de drum, impozite, etc �n favorea Bulgariei, desi aceste vehicule s�nt utilizate preponderent �n Rom�nia. Varianta �nmatricul�rii �n Bulgaria las� loc si altor nereguli din partea proprietarilor, respectiv utilizarea unor masini cu o stare tehnic� precar�, care reprezint� un pericol pentru ceilalti participanti la trafic. De asemenea, de multe ori, nu este efectuat controlul valabilit�tii politelor de asigurare RCA la intrarea masinilor �n Rom�nia, sau �si pierd valabilitatea si nu s�nt �nnoite, permit�ndu-se astfel ca �n tar� s� circule masini neasigurate. Mai mult, chiar si �n cazul �n care vehiculul este asigurat, timpul de primire a desp�gubirilor, de multe ori cu valoarea diminuat�, se ridic� la peste 3 luni“, se arat� �n expunerea de motive a initiatorilor. �n document se mai precizeaz� c� doar una din 5 masini �nmatriculate �n Bulgaria ar avea asigurare valabil� pe teritoriul Rom�niei. „Nu exist� nici o masin� �nscris� �n Bulgaria care s� fie proprietatea unui rom�n care o �nscrie acolo. Autorit�tile bulgare permit trecerea �n talon si �n carte a unui utilizator permanent al masinii. Masinile �nscrise �n Bulgaria s�nt de dou� feluri: �nmatriculate pe o firm� bulg�reasc�, sau pe o persoan� fizic� bulgar�. Asadar, ori firma, ori persona fizic� este proprietarul de drept. Ca s� �ncurajeze �ns� �nmatricul�rile pe Bulgaria, firmele au g�sit o portit�, adic� s� fie trecut cump�r�torul rom�n ca si utilizator. �n plus, ca s� �nt�reasc� pozitia de proprietar, firmele de �nmatricul�ri vor mai obtine o procur� notarial� prin care cump�r�torul rom�n, cel trecut ca si utilizator, are drepturi depline, inclusiv de rev�nzare. Persoana fizic� sau firma bulg�reasc� ce este trecut� ca proprietar �n acte, poate oric�nd s� �i ia utilizatorului rom�n trecut �n acte masina, �i poate radia masina oric�nd, o poate scoate de la impozitul bulg�resc si �i poate anula cartea verde si asigurarea. Posesorii rom�ni de masini �nmatriculate �n Bulgaria s�nt doar niste utilizatori �mputerniciti prin intermediul unei procuri care nu are valoare juridic�, nici �n Rom�nia si nici �n Bulgaria“, se mai precizeaz� �n expunerea de motive.
|