Adio masini de Bulgaria?
• cinci parlamentari nemteni au initiat o propunere legislativã care, dacã va fi aprobatã, le va da mari bãtãi de cap românilor care conduc autoturisme înmatriculate în Bulgaria • initiatorii doresc ca masinile bulgare sã poatã fi conduse pe drumurile publice maxim 90 de zile de la introducerea acestora în tarã • propunerea a fost supusã spre adoptare Parlamentului în procedurã de urgentã • Zece parlamentari, dintre care cinci reprezintã judetul Neamt, le-au pus gînd rãu românilor care detin autovehicule înmatriculate în Bulgaria. Deputatii Ioan Munteanu, Liviu Harbuz, Vlad Marcoci, Ionel Arsene si senatorul Liviu Bumbu sînt initiatorii propunerii legislative pentru completarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, documentul fiind supus spre adoptare Parlamentului în procedurã de urgentã. Concret, initiatorii proiectului doresc introducerea unui articol care stipuleazã, la alineatul 1: „autovehiculele si remorcile înmatriculate în Bulgaria, detinute de persoane care au domiciliul în România, pot fi conduse pe drumurile publice o perioadã maximã de 90 de zile de la introducerea acestora în tarã“, iar la alineatul 2-„ în perioada prevãzutã la alineatul (1) utilizatorii autovehiculelor si remorcilor înmatriculate în Bulgaria trebuie sã detinã asigurare obligatorie pentru rãspundere civilã eliberatã de o societate de asigurãri din România“. ÃŽn expunerea de motive, cei zece parlamentari semnatari ai documentului legislativ aratã de ce ar trebui ca acest adevãrat fenomen sã fie stopat. „Faptul cã din ce în ce mai multi rezidenti din România, fie acestia persoane fizice sau juridice, aleg sã-si înmatriculeze vehiculele în Bulgaria, ar trebui sã dea de gîndit autoritãtilor din România. Astfel, prin aceastã metodã se pierd taxe de primã înmatriculare, de mediu, de drum, impozite, etc în favorea Bulgariei, desi aceste vehicule sînt utilizate preponderent în România. Varianta înmatriculãrii în Bulgaria lasã loc si altor nereguli din partea proprietarilor, respectiv utilizarea unor masini cu o stare tehnicã precarã, care reprezintã un pericol pentru ceilalti participanti la trafic. De asemenea, de multe ori, nu este efectuat controlul valabilitãtii politelor de asigurare RCA la intrarea masinilor în România, sau îsi pierd valabilitatea si nu sînt înnoite, permitîndu-se astfel ca în tarã sã circule masini neasigurate. Mai mult, chiar si în cazul în care vehiculul este asigurat, timpul de primire a despãgubirilor, de multe ori cu valoarea diminuatã, se ridicã la peste 3 luni“, se aratã în expunerea de motive a initiatorilor. ÃŽn document se mai precizeazã cã doar una din 5 masini înmatriculate în Bulgaria ar avea asigurare valabilã pe teritoriul României. „Nu existã nici o masinã înscrisã în Bulgaria care sã fie proprietatea unui român care o înscrie acolo. Autoritãtile bulgare permit trecerea în talon si în carte a unui utilizator permanent al masinii. Masinile înscrise în Bulgaria sînt de douã feluri: înmatriculate pe o firmã bulgãreascã, sau pe o persoanã fizicã bulgarã. Asadar, ori firma, ori persona fizicã este proprietarul de drept. Ca sã încurajeze însã înmatriculãrile pe Bulgaria, firmele au gãsit o portitã, adicã sã fie trecut cumpãrãtorul român ca si utilizator. ÃŽn plus, ca sã întãreascã pozitia de proprietar, firmele de înmatriculãri vor mai obtine o procurã notarialã prin care cumpãrãtorul român, cel trecut ca si utilizator, are drepturi depline, inclusiv de revînzare. Persoana fizicã sau firma bulgãreascã ce este trecutã ca proprietar în acte, poate oricînd sã îi ia utilizatorului român trecut în acte masina, îi poate radia masina oricînd, o poate scoate de la impozitul bulgãresc si îi poate anula cartea verde si asigurarea. Posesorii români de masini înmatriculate în Bulgaria sînt doar niste utilizatori împuterniciti prin intermediul unei procuri care nu are valoare juridicã, nici în România si nici în Bulgaria“, se mai precizeazã în expunerea de motive.
|