GRIPA TV: Evanghelia dup� Iuda. „De ce credem �n ceea ce credem?“
National Geografic, post Tv. pe care m� uit mereu, a f�cut o reclam� nebun� la acest documentar numit Evanghelia dup� Iuda. Premiera a fost duminic�, ora 22.00, la concuren�� cu Dinamo-Steaua, Divertis, The Long Kiss Goodnight, Kingdom: Spitalul cu fantome �i multe altele. De la orele 21.00, postul �n cauz� a reluat a�a, la caterinc�, un alt documentar solid: Dezlegarea codului lui Da Vinci, cred c� de �nc�lzire. Normal, ca la toate posturile Tv., oamenii �tia de televiziune, oleac� paranoici, cred c� tu nu ai telecomand� �i, cu gura c�scat�, te ui�i numai la ei, numai la postul lor. Oricum, o leg�tur� �ntre Codul lui Da Vinci �i ce am v�zut noi exist�. �n acest documentar-artistic, „Evanghelia dup� Iuda“, este vorba despre un manuscris, un Codex, descoperit la Nag Hammadi de c�tre un jefuitor de morminte (n.n. - dac� ar fi fost �n America de Sud, acesta se numea huaquero). �n cele din urm�, dup� aventuri care, de-a lungul lungului documentarului (cam dou� ceasuri) s�nt chiar explicitate, ajunge �n Elve�ia �i este cercetat de dr. Kasser �i d-na Darber care confirm� c� este chiar Evanghelia dup� Iuda Iscarioteanul, aflat� �ntr-o grav� stare de descompunere. �ncep atunci, f�r� s� se �in� cont de c�t cost� reconstituirile cinematografice, chiar ni�te reconstituiri cinematografice. Cu actori, decoruri, scenarii, dialoguri, chiar �i cu perfecte reconstituiri pe computer, �n fine, b�nuim noi c� au participat peste o sut� de oameni la facerea acestui documentar-artistic despre Evanghelia dup� Iuda, a�a cum d� bine unui post de televiziune serios.
Ce ne spune?
Mai �nt�i, �l blameaz� pe Iuda, zic�nd c� a fost dispre�uit peste tot �n lumea Occidentului, unde s-a interzis ca s�-�i botezi copilul cu numele lui. �l mai citeaz� �i pe Dante, care �n „Infernul“ �l termin� cu totul, prelu�nd ideea c� a fost tr�d�tor, ho� de bani �i influen�at de Satan. Imaginile din laboratorul curat din Elve�ia, unde se studiaz� profund cele 13 buc��i de papirus, fa�� �i verso, s�nt completate cu p�reri ale speciali�tilor �n domeniu. De acolo, afl�m mesajul documentarului, ideea de baz�. Adic� Iisus �i sugereaz�, la ureche, lui Iuda, c� trebuie s�-l tr�deze. C� trebuie s�-l v�nd� romanilor care s�-l crucifice. Zice Isus, complice, la urechea lui Iuda: „Nimeni nu �tie asta mai bine ca noi“.
Iuda, tr�d�torul, a cunoscut adev�rul mai bine ca nimeni altul
Nene, aici este vorba despre datare cu carbon radioactiv, despre oameni de �tiin��, istorici, domni �i doamne doctori �i doctore �n �tiin�e care s-au l�s�t intervieva�i pentru a spune c� acest codex, acest manuscris, aceast� Evanghelie dup� Iuda Iscarioteanul este real�. Iar Iuda nu este Iuda, tr�d�totul tr�d�torilor, ci este un ins, singurul, care a �n�eles adev�rata menire a lui Iisus �i care, cu bun� �tiin��, la cererea lui Iisus, l-a tr�dat romanilor. Mai afl�m c� nu au fost doar patru evanghelii, ci peste 30.
Prietene, f� ce ai de f�cut!
Vorbim acum despre Cina cea de Tain�, impecabil reprodus� �n imagini, cu decor, actori, dialoguri, comentarii, meseria�. Ne afl�m �n Gr�dina Ghetsimani, l�ng� Ierusalim, unde Iisus �i �ncredin�eaz� lui Iuda misiunea de a-l tr�da. �n fine, ajungem �i la scopul filmului: imaginea lui Iuda tr�d�torul a �nso�it antisemitismul, a dat aripi antisemistismului. Practic, mentalul colectiv �i �nf��i�eaz� pe evrei drept Iuda t�d�torul. Idee ilustrat� cu imagini alb-negru cu Hitler �i trupe �n pas de g�sc�. A�adar, ca s� concluzion�m, Evanghelia dup� Iuda va da na�tere multor controverse, �ntruc�t dovede�te c� Iuda nu a tr�dat, nu este unul din marii tic�lo�i ai istoriei, ci �i-a asumat con�tient acest rol ingrat, la solicitarea lui Iisus.
Filmul se termin� cu �ntrebarea: „De ce credem ceea ce credem?“. Nu-i a�a c� pare o continuare, �ntr-o alt� manier�, a controversatei c�r�i a lui Dan Brown, Codul lui Da Vinci?
|