P�rintele Iustin - puterea credintei
• duhovnicul a fost �nmorm�ntat joi, 20 iunie • a fost condus pe ultimul drum de mii de credinciosi care au vrut s�-si ia r�mas bun • reprezentantii M�n�stirii Petru Vod� au publicat o biografie a fostului staret • viata p�rintelui Iustin a fost o nesf�rsit� Golgot� sustinut� doar de puterea credintei • P�rintele Iustin, ctitorul si staretul m�n�stirii Petru Vod� si totodat� un adev�rat reper al ortodoxiei, a fost �nmorm�ntat joi, 20 iunie, chiar l�ng� catapeteasma l�casului de cult. Duhovnicul a fost condus pe ultimul drum de mii de credinciosi care si-au luat r�mas bun de la unul dintre cei mai mari duhovnici ai neamului rom�nesc. P�rintele a trecut �n vesnicie la v�rsta de 94 de ani, ca urmare a unui cancer gastric cu metastaze pulmonare. Medicii de la Institutul Onocologic din Cluj au f�cut totul pentru a-l salva dar, din p�cate, boala grea si v�rsta au dus la acest final tragic. P�rintele Iustin va r�m�ne �ns� vesnic �n memoria credinciosilor, iar pentru a reaminti tuturor cine a fost acest sf�nt, c�lug�rii de la Petru Vod� au prezentat pe site-ul l�casului o biografie a vietii sale.
P�rintele Iustin, biografia unei biruinte
P�rintele Iustin P�rvu s-a n�scut �n 1919 �n satul Petru Vod� la 10 februarie, �ntr-o familie de rom�ni foarte evlaviosi, si a fost botezat cu numele Iosif. S-a �nchinoviat �n 1936 �n M�n�stirea Dur�u si a fost c�lug�rit �n 1939, dup� care �ncepe studiile la Seminarul Cernica. Niciodat� nu s-a oprit din s�rguinta de a �nv�ta, astfel c�, la 94 de ani, �nc� citea nu doar toate c�rtile patristice, dar si cele de cultur�, istorie, filozofie si politic�, p�trunz�nd idei complexe pe care cu memoria sa extraordinar�, le sintetiza uluitor de repede. Si-a f�cut un ideal din a �mplini toate poruncile Noului Testament, �ntre care dragostea este cea mai mare si Dumnezeu i-a ajutat s�-si �mplineasc� acest dor, astfel c� dragostea de Dumnezeu si de oameni a devenit tr�s�tura sa fundamental�. Tocmai de aceea, asemenea unui milion de rom�ni care aderaser� deja la Miscarea Legionar�, atunci c�nd p�rintele a intrat la seminarul de la Cernica, afl�nd at�t profesorii, c�t si elevii, �n integralitatea lor, membri ai acesteia, el �nsusi i s-a al�turat. A avut colegi pe multi dintre marii p�rinti si arhierei, precum Patriarhul Teoctist, Mitropolitul Bartolomeu Anania, Arhimandritii Sofian Boghiu, Grigorie B�bus, Ioasaf Popa, si Gherasim Iscu. Dup� desfiintarea Seminarului Cernica de c�tre maresalul Antonescu, p�rintele continu� studiile la Seminarul de la R�mnicu V�lcea, iar �n anul 1941, la Iasi, este hirotonit preot de arhiereul Valerie Moglan, vicar al Mitropoliei Iasilor.
�nchisorile duhovnicului
�n anul 1942 se �nroleaz� ca preot misionar pe frontul de R�s�rit, de unde se �ntoarce cu Armata Rom�n�, �n care slujeste Sf�nta Liturghie pentru soldatii de pe front p�n� la 23 august 1944, dat� dup� care se �ntoarce la m�n�stirea sa. �ncep�nd cu 1946 �si continu� studiile la seminarul din Roman. Schimbarea regimului politic l-a pus �n situatia ingrat� de a accepta, ca decan de v�rst� al elevilor seminarului, functia de presedinte al Asociatiei de prietenie rom�no-rus� din seminar. Faptul c� nu a subscris nici uneia din initiativele bolsevice cerute de ocupanti, ci a f�cut lectii de educatie crestin� si national�, a dus la arestarea sa �n 14 mai 1948 si la condamnarea la 12 ani de �nchisoare. Despre aceasta a scris, �n anul 2008, unui ziarist: „Legionarismul nu a fost o sect�, el s-a supus �ntru totul Bisericii Apostolice, �nv�t�turilor de credint� ortodox� si a slujit Biserica lui Hristos cu multe jertfe, cu pretul vietii multor martiri care si-au �nchinat toat� viata Bisericii si neamului. Oameni pe care i-am cunoscut personal �n �nchisoare si care �si d�deau bucata lor de p�ine si haina de pe ei celor mai neputinciosi, neput�nd s� vad� suferinta fratilor lor; mai bine mureau ei, dec�t fratii lor, aveau at�ta fort� �n m�rturisirea credintei, nu alta dec�t cea ortodox�, �nc�t multi dintre gardieni se �mbl�nzeau de puterea dragostei lor si r�m�neau muti �n fata t�riei credintei lor“. Anii de detentie au fost ani de permanent� mucenicie pentru Hristos, prin toate mijloacele folosite de regim: foame, frig, tortur�, b�t�i, umilinte, privare de somn, de lumin�, de aer, de comunicare. Folosind pentru osteneala rug�ciunii clipele care par a fi fost insuportabil de grele, p�rintele a preferat vreme de 17 ani nevointa t�cerii, �n timp ce ilustrii s�i frati de suferint� �ntru Hristos, elita intelectual� precum Petre Tutea, Mircea Vulc�nescu, Constantin Noica, Daniil Teodorescu, Dumitru St�niloae, Ilarion Felea, George Manu, Nichifor Crainic, si multi altii - elit� decimat� sub ochii s�i - �si d�ruiau dragostea tin�nd cursuri universitare celor prigoniti. A fost torturat si anchetat p�n� �n august 1949 la �nchisoarea din Suceava, de unde a fost transferat la Aiud, �nchisoare comunist� pentru intelectuali. Aici a r�mas p�n� �n 1951, c�nd a fost trimis �n lag�rul de munc� silnic� de la Baia Sprie. Aici a r�mas p�n� �n 1954, c�nd a fost mutat la Gherla, si apoi �n alte �nchisori. �n 1960, la expirarea pedepsei date pentru c� a crezut �n Hristos, a fost �ntrebat ce va face dup� ce va fi eliberat, si a r�spuns: „O iau de unde am l�sat-o cu slujirea Bisericii!“. Pentru aceste cuvinte a primit �nc� 4 ani de �nchisoare f�r� condamnare, pe care i-a executat �n Delta Dun�rii, �n teribilul lag�r de la Periprava. N-ar fi putut �ndura desp�rtirea de fratii s�i �ntru Hristos pe care Dumnezeu i-a chemat prin mucenicie la Sine, dac� nu i s-ar fi ar�tat de la Maica Domnului c� are de �mplinit �nc� o lucrare ce era redesteptarea constiintei mucenicesti si m�rturisitoare a tuturor crestinilor, a c�rei biruint� se vede ast�zi prin �nr�urirea sa �n �ntreaga lume crestin�.
Revenirea la monahism
La �ntoarcerea �n casa p�rinteasc�, dup� 14 mai 1964 c�nd a fost eliberat, mama p�rintelui s-a mutat la Domnul, si este cinstit� si azi de biserica locului. Apoi, fiindc� i s-a refuzat �ntoarcerea �n m�n�stire p�n� �n 1966, p�rintele a lucrat ca muncitor forestier, an c�nd chiar la initiativa ofiterului de securitate care �l avea sub observatie, a fost reprimit �n monahism la M�n�stirea Secu din judetul Neamt, unde i-a avut ca duhovnici pe p�rintele Epifanie Acatrinei si pe p�rintele Antim G�in�, un preacuvios si sf�nt ce a r�posat �n bratele p�rintelui Iustin. Dup� ce �n 1975 a reusit s� primeasc� aprobarea regimului s� c�l�toreasc� la Muntele Athos, pentru faptul c� desi i s-a sugerat s� r�m�n� acolo, a preferat s� se �ntoarc� �n tar�, autorit�tile l-au mutat cu domiciliul obligatoriu la M�n�stirea Bistrita, l�ng� Piatra Neamt. Faima sa de bun duhovnic si iscusit pedagog, chiar dac� i-a adus multe necazuri de la autorit�tile regimului ateu, l-au f�cut cunoscut �n multe p�rti ale t�rii si ale lumii ortodoxe, si nu a �ncetat s� sporeasc� de atunci. �n toamna anului 1991, dup� o scurt� re�ntoarcere la M�n�stirea Secu, a venit �n satul natal, Petru Vod�, si, cu binecuv�ntarea �PS p�rinte Daniel Ciobotea, Mitropolit pe atunci iar ast�zi p�rinte Patriarh, a pus temelia m�n�stirii de c�lug�ri, cu hramul Sfintilor Arhangheli. Dorinta fierbinte a p�rintelui staret a fost de a �nchina m�n�stirea generatiei jertfite pentru Hristos �n temnite, ale c�ror sfinte moaste odihnesc si �n raclele din biseric�, si �n cimitirul m�n�stirii, precum p�rintele Gheorghe Calciu, p�rintele Stefan Marcu, poetul Radu Gyr, Tudor Popescu, si ceilalti. Evoc�ndu-i pe Sfintii �nchisorilor, a zis: „Mi-e at�t de dor de ei si at�t de tare m� bucur la g�ndul c� ne vom vedea, cu mult mai mult dec�t la g�ndul c� m� voi vedea cu p�rintii mei“.
Bisericile p�rintelui Iustin
�n toate ctitoriile si slujirile sale p�rintele a avut o deosebit� grij� s� fie f�cute dup� r�nduiala si cu binecuv�ntarea Bisericii. Ca finantare a folosit numai donatiile credinciosilor, �n integralitatea lor, asa �nc�t la ridicarea m�n�stirilor sale a participat �ntreaga tar�, ca un simbol al biruintei Duhului Sf�nt si al unit�tii duhovnicesti si liturgice al c�rei p�stor iubitor este. P�rintele s-a implicat activ at�t �n cele mai de detaliu, c�t si �n cele mai �nalt conceptuale aspecte ale vietii ortodoxe rom�nesti. Aceasta a f�cut-o mai ales ca duhovnic, dar si �n calitate de ctitor al multor schituri, m�n�stiri si biserici de mir din toat� tara. M�n�stirea Sf. Iustin Filosoful si sfintitilor mucenici rom�ni, ctitorit� �mpreun� cu alti 3 supravietuitori ai temnitei de atunci pe locul lag�rului de munc� de la Poarta Alb� (Canal), unde au pierit at�tia preoti, i-a adus cea mai �nalt� multumire sufleteasc�, ca astfel si Rom�nia s�-si poat� cinsti cum se cuvine mucenicii. Din anul 1999, a �nceput s� ridice M�n�stirea de maici din Paltin-Petru Vod�, m�n�stire la �nceput doar axat� pe programul filantropic (g�zduind un spital-azil de b�tr�ne, o scoal� internat de copii, un laborator de plante medicinale, cabinete medicale), iar pe m�sur� ce m�n�stirea a devenit cea mai mare chinovie din tar�, num�r�nd 170 de suflete, a devenit si un centru de propov�duire a cuv�ntului ortodox, prin lucrul la c�rti patristice si publicatii apologetice, precum revista Atitudini. �n anii petrecuti ca staret, programul zilnic al p�rintelui era foarte sever. Prezenta f�r� lips� de la Sf�nta Liturghie, slujirea credinciosilor veniti din toat� lumea cu cea mai divers� gam� de suferinte, pentru care g�sea mereu cel mai potrivit leac �ntre 14 si 18 ore pe zi, posturi aspre si putin� hran� precum si doar 2-3 ore de somn pe zi, erau programul cotidian al arhimandritului.
Minunile staretului Iustin
Minunile dumnezeiesti ar�tate prin p�rintele Iustin s�nt nenum�rate, de la frecventele cazuri de cancer vindecate, la dezlegarea nasterii de prunci, la exorcizarea cazurilor celor mai grave, la izb�virea de patimi �ndelungate si grele, la schimbarea total� a celor mai nefericite caractere, la obisnuitele dovezi de str�vedere si �nainte-vedere. M�rturiile acestor minuni abia de acum �nainte pot fi notate si publicate, stiut� fiind des�v�rsita smerenie a p�rintelui, care nu suferea s� aud� despre sine vreun cuv�nt de laud� c�t era �nc� �n trup, �ns� care acum cu sigurant� si-ar dori ca prin cunoasterea lor s� fie sl�vit Numele lui Dumnezeu, spre bucuria tuturor. Sf�rsitul mucenicesc prin cele 40 de zile de cumplite suferinte (timp �n care a cerut s� fie tuns �n Marea Schim� tot cu numele Iustin), l-a tr�it cu o impecabil� demnitate si plin�tate de har care au m�rturisit tuturor c� era purt�tor de Dumnezeu, precum este scris: „Cel ce a devenit un singur duh cu Dumnezeu prin darul Harului, si cel ce p�trunde dumnezeiesti taine prin dorirea de Dumnezeu a inimii lui spre iconomia comuniunii Bisericii, unul ca acesta str�luceste si este cinstit spre slava Treimii celei de viat� f�c�toare �n vecii vecilor. Amin“. (Sf�ntul Symeon din Muntele Minunat). Sfinte preacuvioase p�rinte Iustin, bucur�-te, intr�nd �n bucuria Mirelui T�u! Si fiindc� acum ai aflat �ndr�zneal� de mare mucenic - c�ci pentru p�catele noastre ai p�timit -, roag�-te s� afl�m si noi har �naintea lui Dumnezeu si s� nu ne p�r�seasc� milos�rdia Lui, ci s� primim vreme de poc�int� �naintea venirii Sale celei prea-sl�vite. Cere Domnului s� nu ne lipseasc� de tine nici �n cele ce vor fi �n veacul acesta, nici �n cel ce va s� fie, ci s� fim �ntru duhul dragostei sfinte cu totii una, precum si pe tine �mpreun� cu Dumnezeu unit te-a f�cut. Amin! Au consemnat: monahul Filotheu pentru obstea M�n�stirii Petru Vod� si rasofora Neonila pentru obstea M�n�stirii Paltin.
|