Operatii costisitoare
• lunar, din bugetul local se aloc� 1,5 milioane lei pentru operatiile de salubritate si 600.000-800.000 lei, cu TVA, pentru desz�pezire • edilii romascani spun c� aceste costuri s�nt rezonabile • Conducerea prim�riei ne-a remis, trebuie s� recunoastem, operativ, un comunicat referitor la operatiile de salubrizare din Roman, care s�nt concesionate din 2009, pe o perioad� de 25 de ani, firmei Rossal, dup� o serie de litigii �ntre cei �nscrisi la licitatie. Tarifele au fost stabilite prin dou� hot�r�ri de consiliu local, respectiv 210 din 2009 si 96 din 2012, ele „fiind publice si transparente c�tre public, documentele pentru licitatie fiind afisate si pe site-ul prim�riei, la anexele hot�r�rilor“, se spune �n comunicat. Obligatiile financiare rezultate din contractul anual s�nt achitate din bugetul local, din fondurile aprobate pentru salubrizare si din cele pentru �ntretinere str�zi pentru activitatea de desz�pezire. Costurile lunare pentru salubritate se ridic� la 1,5 milioane lei noi (15 miliarde de lei vechi - n.r.), realiz�ndu-se „o reducere considerabil� a costurilor fat� de cele pe care le avea administratia local� �nainte de acest contract“ se precizeaz� �n comunicatul semnat de primarul Laurentiu Leoreanu. Se mai arat� c� activitatea de desz�pezire, ce se realizeaz� prin contract separat, de c�tre Rossal, care la r�ndul ei a subcontractat o serie de activit�ti, ar avea o prevedere „foarte avantajoas� pentru economisirea banului public, respectiv cea de a pl�ti activit�tile prestate, punctual, acestea fiind impuse de starea meteorologic� specific� anotimpului, nepl�tindu-se stationarea utilajelor de desz�pezire asa cum se pl�tea ulterior“. Si pentru a ne l�muri cum stau lucrurile ni se d� exemplu, luna februarie 2012: „Activit�tile de desz�pezire din februarie 2012, una din cele mai grele luni de iarn�, au costat administratia 800.000 lei (cu TVA) si a fost apreciat� de revistele de specialitate �n domeniul salubrit�tii, Romanul fiind singurul oras de pe E-85 care nu a r�mas izolat de alte localit�ti si nu a avut traficul blocat“. Un calcul matematic duce la concluzia c� din bugetul local pleac� �n buzunarul firmei de salubritate, anual, o sum� frumusic�, la care se adaug� �nc� 18 milioane noi pentru desz�pezire (cam 600.000 de lei �n medie pe lun�), dac� lu�m �n calcul trei luni de iarn�, respectiv decembrie, ianuarie, februrie, sum� care poate fi mai mare dac� iarna se prelungeste sau dac� lu�m �n calcul luna dat� ca exemplu, respectiv februarie 2012. Suma �ncasat� de operatorul regional de salubritate reprezint� aproximativ 3% din bugetul local, care anul trecut a fost de 77.484 mii lei. Autorit�tile mai sustin c� apreciaz� ca fiind bun� cooperarea cu firma amintit� si c� „are prioritate economisirea banului public“. Rossal mai are contracte de salubritate cu multe comune din jurul Romanului.�
|