�n voia sortii (II)
• interviu cu actorul Mircea Diaconu Am �nceput discutia cu binecunoscutul actor Mircea Diaconu, undeva, la margine de oras, �ntr-o sear� de la sf�rsitul anului trecut, rememor�nd impresiile pe care le-am �ncercat cu zece ani �n urm�, la finalul unei reprezentatii de exceptie cu spectacolul „Variatiuni enigmatice“ de Eric - Emanuel Schmitt, pus �n scen� de regizorul Claudiu Goga printr-o colaborare a Teatrului „Sic� Alexandrescu“ din Brasov cu Teatrul „Nottara“ din Bucuresti, si �n care evoluau, cu farmecul binecunoscut, doi mari actori ai teatrului rom�nesc dintotdeauna: Alexandru Repan si Mircea Diaconu.
I-am amintit interlocutorului meu, r�ndurile mele de atunci - cam exaltate, recunosc acum - despre starea resimtit� �n fata unui act artistic ce s-a dovedit a fi, ulterior, de mare succes. Era un pretext apreciat, cred, de c�tre actorul care, dup� cum veti afla �n r�ndurile urm�toare, se preg�teste pentru o lung� pensie.
Boala si cartea
Ioan Amironoaie: Prin voia sortii, pentru c� tot ati pledat pentru asta �n prima parte a discutiei noastre, ati avut si talent literar, precum ne-ati m�rturisit si precum am constatat, de altfel. Cum ati �nceput, totusi?
Mircea Diaconu: C�t de c�t am �ncropit o carte, scris� asa cum am f�cut cel mai des; pe unde am putut, �n tren, pe genunchi... Am si o poveste; nu stiu dac� am mai spus-o. Eram �ntr-o noapte �n c�m�ruta aceea a mea si nu mai aveam de scris nimic. Voiam s� scriu ca disperatul si n-aveam cu ce. Si am iesit pe strad� pe la unu noaptea. �n plus nu aveam toalet� �n cas�. Era un veceu public mai �ncolo pe strad�. Merg�nd �ntr-acolo m-a oprit un militian, gras si cu banderol�. „Buletinul! P�i ce cauti tu pe strad�?“ Ce s�-i r�spund. Am zis inspirat: „Uite ce e dom�'le! Eu s�nt scriitor. Si stii, c�nd scrii e asa ca un fel de febr�. Si nu pot s� dorm. N-am creion si nu pot s� scriu. Si s�nt nervos si m� plimb pe strad�.“ S-a uitat la mine lung, a tras de tunic�, a b�gat m�na asa si a scos un chistoc de creion si mi l-a dat. Si m-a l�sat �n pace. Am mers acas�, am scris, m-am linistit si am adormit. Mircea S�ntimbreanu mi-a publicat cartea �n 1977 c�nd am si primit Premiul pentru debut al Uniunii Scriitorilor. E flatant faptul c� eram pe acelasi stat de plat� cu Marin Preda, care luase premiul pentru „Delirul“, un imens roman la vremea aceea si din toate timpurile. De atunci aceast� pasiune a r�mas cea mai important� pentru mine. A scrie...
I.A.: Mai mult dec�t actoria?
M.D.: Infinit. De ce v� zic astea? C� lucrurile se leag�. Scriitorul si actorul fac acelasi lucruri, care nu s�nt deosebite. Personajul trebuie tr�it la r�ndul lui, trebuie jucat la r�ndul lui, asa cum si actoria �nseamn� material pe care �l descompui �n buc�ti si pe care �l refaci dup� acea ca un ceasornicar; bucat� cu bucat�, surub cu surub. El trebuie s� mearg�, trebuie s� functioneze; ti-l asumi. Scriitorul are mai multe personaje si acolo poti creea o lume �ntreag�. �n c�teva r�nduri am vrut s� m� las de actorie total si s� trec pe scris. N-am avut t�ria, din p�cate. Am zis s� mai fac un rol si �nc� unul si dup� aceea. Dar aceste patru c�rti pe care le-am scris, toate au corespuns unui concediu medical. Adic�, m-am �mboln�vit, am scris o carte...
I.A.: Cu alte cuvinte, boala si cartea.
M.D.: �ntocmai. Una a fost splendid�. Cu un concediu mai lung de sase luni, cu o hepatit� care mi-a picat ca din cer, v� spun. C�nd m-am �mboln�vit asta a fost prima �ntrebare: „Si c�t e concediul?“. Si nici nu m� durea ceva ca s� suf�r; vreo m�n�, vreun picior... Hepatita nu doare. Te omoar� doar. �n fine, si atunci am scris o carte... Nici nu mi-au trebuit sase luni; �ntr-o lun� si jum�tate am scris-o. Ca o desc�rcare a fost; splendid. Si astept ultima boal�, asta voiam s� spun, care se numeste pensia, ca s� scriu.
I.A.: Pensia, ultima boal�. Ce figur� de stil!
M.D.: S� zicem.
I.A.: Poate p�rea putin cinic, poate p�rea...
M.D.: S�-i zicem ultimul concediu medical. Cred c� e mai bine. Si lung, lung... c�t mai lung cu putint�.
„Ne dati ori nu ne dati?!“
I.A.: Dup� o viat� dedicat� totusi actoriei, �n primul r�nd, maestre.
M.D.: C�nd am intrat eu la teatru aveam dou�zeci si unu de ani. Generatia de dinainte era cam la dou�zeci de ani �nainte. Caragiu, Cotescu... �mi spuneau toti „copilu�'“. A propos de „maestre“, unul dintre ei a f�cut odat� o glum�. Se fac des dintr-astea. Si auzindu-m� c� le zic „domnu�', unul dintre ei mi-a zis: „M�i, m�i, m�i...! Nu-mi mai zi „domnu�'“. Zi-mi simplu: „maestre“!“
I.A.: Orgoliul si vanitatea actoriceasc�.
M.D.: Si c�nd mi se �nt�mpl� acum ca cineva s�-mi zic� „maestre“, �nteleg un singur lucru: nu calitatea �n sine de maestru ci doar v�rsta. A fi maestru �nseamn� o v�rst�.
I.A.: Nu are rost s� ne ascundem c� nu ne crede nimeni. Si eu si dumneavoastr� s�ntem n�scuti si crescuti �n perioada comunismului.
M.D.: Fireste, nu e nici o vin� �ntr-asta.
I.A.: Iar fat� de actori aveam un anumit respect si un anumit cult, care se perpetua din tat�-n fiu. Si p�rintii mei aveau idoli �ntr-ale actoriei, eu la fel... Ast�zi cred c� este mai risipit� admiratia aceasta.
M.D.: Nu stiu. Nu noi s�ntem chemati s� decidem. Stiti ce se �nt�mpl�? Am ceva ce spun tot timpul: e loc sub soare pentru toat� lumea. Soarele �i lumineaz� la fel si pe cei buni si pe cei r�i. De asta spun: fiecare actor are publicul lui. Iar noile generatii au la r�ndul lor, idolii lor, s� stii! M� g�ndesc iar�si s� spun, si stiu ce spun, c� un actor apare si creste cu generatia sa; care-l percepe ca actor si cresc �mpreun�. Au bucurii, practic actorul intr� �n memoria afectiv� a spectatorului s�u, trec niste ani de zile, dup� care actorul moare. Se-nt�mpl� lucrul �sta si din p�cate din ce �n ce mai des �n ultima vreme. Moare fizic, dar el mai r�m�ne �nc� at�ta vreme c�t mai tr�ieste ultimul spectator al s�u. Abia dup� aceea, poate, moare cu adev�rat. De asta spun: actorul e al generatiei sale, plus minus.
I.A.: Vreti s� insinuati c� nu poate intra �n eternitate?
M.D.: Da, prin c�rti sau ceva de genul �sta. Altfel se uit�.
I.A.: Dumneavoastr� prin ce sperati s� intrati �n eternitate: prin carte sau prin ce ati f�cut �n film si pe scen�?
M.D.: Depinde.
I.A.: Ati spus c�ndva despre dumneavoastr� c� ati fost un copil mirat. Pe 24 decembrie e ziua dumneavoastr�. Se �nt�mpl� foarte frumos, chiar �n Ajunul Cr�ciunului. Chiar, cum e s� fii n�scut �n ziua �n care se aud colindele?
M.D.: Cred c� e foarte interesant. Am fost n�scut pe vremea c�nd lumea se n�stea acas�; cu moasa. Sotia mea, mare pasionat� de horoscoape, m-a �ntrebat odat�: „La ce or� te-ai n�scut?“ Am �ntrebat-o pe mama, care nu stia dec�t c� �n acele clipe veneau colind�torii. Ceea ce �nseamn� c� era trei - patru dimineata, c�nd copiii vin la geam si �ntreab�: „Ne dati ori nu ne dati?“ Si mama m-a dat.
I.A.: Frumos spus.
M.D.: De ziua mea, pentru mine e o bucurie si o usurare �n acelasi timp. Pentru c� am un sentiment asa de cald, de bine. E o s�rb�toare general�, la care se bucur� toti. Si �n acelasi timp n-am nici o responsabilitate dac� iese bine sau nu ziua mea; c� nu eu o organizez. Toat� lumea se bucur� oricum de ziua mea - pentru alte motive, slav� Domnului - si pe l�ng� ei si eu.
Un student mirat
I.A.: Cu toate c�, b�nuiesc, v� place c� se bucur� si pentru dumneavoastr�. S� revenim la copilul, la studentul mirat nimerit �n Bucuresti. �nt�lneati o lume nou�, o lume �n care v-ati trezit, pur si simplu, dintr-o ambitie legat� de firea dumneavoastr�, fiind �mpins de la spate numai de destin, cum spuneati. Si m�rturiseati c� primul an de facultate a fost destul de chinuit, al�turi de George Mih�it�...
M.D.: Si al doilea a fost la fel. S-a luminat totul abia din anul al treilea.
Vedeti, interviul dumneavoastr� are niste pereti. At�t. Dac� ar fi s� intru �n subiectul acesta ar trebui s� sparg peretii acestia. Este un subiect imens despre care chiar vreau s� scriu. Ceea ce ati spus adineaori este perfect adev�rat si exact. Asa este. Eu am venit accidental, nepreg�tit absolut deloc pentru admitere, dintr-o aiureal�. Aveam saptesprezece ani, ce putea fi �n capul unui copil? Ceva vag, nimic concret.
I.A.: Aveati saptesprezece ani fiindc� nu ati f�cut clasa a dou�sprezecea.
M.D.: Da. Am f�cut unsprezece clase, cum se f�ceau atunci. Cineva, un profesor de sport mi-a zis, dup� ce am spus o poezie la o serbare unde am luat premiul cel mare. N-am �nteles de ce mi l-au dat. Chiar nu pricepeam de ce. El mi-a spus c� ar trebui s� m� fac actor.
I.A.: Voia s� v� �njure.
M.D.: Din clipa aceea am fost mai atent la actori. La televizor. Nu am v�zut nici un spectacol de teatru p�n� c�nd am fost student. M-am uitat si poate instinctul meu mi-a zis c� as putea s� fac si eu asa ceva. Nici nu stiam m�car c� pentru actorie trebuie s� ai facultate. Dup� ce m-am informat oarecum, m-am apucat s�-i spun lui taic�-miu. Tata a fost �nv�t�tor, cu un simt pedagogic des�v�rsit. Un pedagog de mod� veche. S-a enervat, nevenindu-i s� cread� si neacord�ndu-mi vreo sans�. Asta m-a �nc�p�t�nat si am insistat. A mai fost ceva ce a contribuit la ceea ce avea s� urmeze. Atunci eram foarte �ndr�gostit de o fat� de la un alt liceu. F�r� nici o sperant�. Aproape c� nu m� cunostea. Dar eu o iubeam si �mi venea s� fac ceva nef�cut. Eram bun la �nv�t�tur� si simteam nevoia s� explodez pentru c� nimeni nu m� observa. Asta a ad�ugat portia aceea de curaj de care aveam nevoie pentru a-i spune lui taic�-miu „Las�-m� s� fiu actor!“ Si tata, dup� ce s-a �nc�p�t�nat mai �nt�i, a �nteles situatia si s-a g�ndit c� la teatru se d� admiterea eliminatorie �nainte, ca si la muzic� si sport. Si tata, care era un om pragmatic, a zis: „Copilul trebuie s� se descarce de obsesie. Las�' s� dea, s� se linisteasc� - c� �l dau afar� imediat, fiindc� nu are ce c�uta acolo - si dup� aia punem dosarul la Universitate undeva si gata“. Si el era foarte linistit. Nenorocirea a fost c� am trecut de prima prob�. Erau mii de candidati pe dou�zeci si cinci de locuri. Infernal. Si trierea cea mai mare se f�cea la prima prob�, eliminatorie. Dup� asta, veneau p�rintii, iar dialogul cel mai frecvent era: „Ce-ai f�cut?“ „Am picat!“. Si c�nd am cobor�t si eu, tata nici nu m-a �ntrebat altceva. Ba m� consola: „Hai s� mergem acas�, nu-i nimic...“ Si i-am zis c� am trecut. Si nu a �nteles din prima clip�. Mama unui viitor coleg, Gelu Colceag a exclamat: „Cum m�i b�iatule, tu ai trecut?“ Si �n clipa aceea tata a realizat. S-a pr�busit, pur si simplu. Si zice: „Si acum ce ne facem?“
„Savoarea de a construi“
I.A.: Asta da, lovitur��' de teatru!
M.D.: Am intrat pe ultima treapt�. Eu si George Mih�it�. M-a salvat proba scris� de literatur� rom�n�. Si acum �mi aduc aminte de atmosfera examenului si de faprul c� nu puteam distinge nimic dincolo de luminile care m� tintuiau. Cu colegii, apoi, a fost o problem� �n primii ani. Nu-i �ntelegeam. Eu eram c�zut din lun�.
I.A.: Iat� c� ati r�mas s� v� luptati cu �ntunericul rampei, de care pomeneati, mai bine de patruzeci de ani.
M.D.: Stiti ce se �nt�mpl�? Poate c� as fi putut foarte bine s� fiu un profesor, un medic... Profesoara mea, Sanda Manu, o foarte mare profesoar�, �mi zicea: „Diaconu, ce s� fac eu cu tine? Ce s� fac� un teatru cu tine? Tu nu trebuiesti la nimic, tu nu ar�ti �n nici un fel. Te pune pe scen� omul si tu esti nimeni“. Nici ea nu �ntelegea, nici eu pe atunci c� cele mai bune personaje s�nt astea; �n care pornesti constructia de la o foaie de h�rtie, de la nimic, de la banal, cum s�nt, de altfel, cele mai multe personaje. Firescul, normalul din noi, acestea au fost personajele mele de mai t�rziu. Si este un domeniu urias, vast cu adev�rat. Cu alte cuvinte, eu m-am dus unde a fost locul meu. Dar am �nteles greu lucrul �sta. Si m-am dus singur. Mai mult, m-am dus �n compozitie. Deci, eu fiind banal, se putea construi. Asa s-a �nt�mplat �n facultate c�nd s-a �mboln�vit o fat� din cele trei doamne la curte din „Regele gol“. Cum eram cel mai scund din clas�, mi s-a pus rochia fetei si am intrat �n spectacol. Si am avut cel mai mare succes. Era rol de compozitie. Si asta a fost savoarea, asta e savoarea actoriceasc� cu adev�rat: s� te duci c�tre altceva dec�t esti tu.
I.A.: Apoi filmul. Cum s-a �nt�mplat?
M.D.: Filmul a venit mai t�rziu. Eram deja consacrat �n lumea teatral�. Iar filmul m-a ajutat s� descop�r exact ceea ce am spus mai devreme: firescul, naturaletea, care este arma principal� pentru cinema. �n teatru am avut norocul s� intru �ntr-o familie fabuloas�; aceea a teatrului Bulandra, condus de Liviu Ciulei, Lucian Pintilie, cu marii actori de care am pomenit. De pild�, pentru c� veni vorba, din prima distributie a Scrisorii pierdute numai eu mai tr�iesc.
I.A.: Au!
M.D.: Da, asa este. Ei, �n clipa �n care ai suces cu un anumit tip de personaj - dau exemplul filmului „Actorii si s�lbaticii“, un succes imens atunci, unde jucam un comisar - este periculos. Mi s-au oferit mai multe roluri de comisar, ulterior, pe care le-am refuzat. Si nimeni nu �ntelegea de ce. Pentru c� devii un mecanism, te automatizezi...
I.A.: Un cabotin.
M.D.: Nu cabotin. Te mecanizezi, pur si simplu. Lumea �ti pune o stampil� si asa r�m�i toat� viata. Iar marea savoare este aceea de a te duce mereu �n alt personaj, si �n altul... Savoarea, imensa pl�cere de a construi.
|