Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Ianuarie 2013
LMMJVSD
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Alte Titluri 21 Ianuarie 2013
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
În voia sortii (II)

�n voia sortii (II)

• interviu cu actorul Mircea Diaconu

Am �nceput discutia cu binecunoscutul actor Mircea Diaconu, undeva, la margine de oras, �ntr-o sear� de la sf�rsitul anului trecut, rememor�nd impresiile pe care le-am �ncercat cu zece ani �n urm�, la finalul unei reprezentatii de exceptie cu spectacolul „Variatiuni enigmatice“ de Eric - Emanuel Schmitt, pus �n scen� de regizorul Claudiu Goga printr-o colaborare a Teatrului „Sic� Alexandrescu“ din Brasov cu Teatrul „Nottara“ din Bucuresti, si �n care evoluau, cu farmecul binecunoscut, doi mari actori ai teatrului rom�nesc dintotdeauna: Alexandru Repan si Mircea Diaconu.
I-am amintit interlocutorului meu, r�ndurile mele de atunci - cam exaltate, recunosc acum - despre starea resimtit� �n fata unui act artistic ce s-a dovedit a fi, ulterior, de mare succes. Era un pretext apreciat, cred, de c�tre actorul care, dup� cum veti afla �n r�ndurile urm�toare, se preg�teste pentru o lung� pensie.

Boala si cartea

Ioan Amironoaie: Prin voia sortii, pentru c� tot ati pledat pentru asta �n prima parte a discutiei noastre, ati avut si talent literar, precum ne-ati m�rturisit si precum am constatat, de altfel. Cum ati �nceput, totusi?
Mircea Diaconu: C�t de c�t am �ncropit o carte, scris� asa cum am f�cut cel mai des; pe unde am putut, �n tren, pe genunchi... Am si o poveste; nu stiu dac� am mai spus-o. Eram �ntr-o noapte �n c�m�ruta aceea a mea si nu mai aveam de scris nimic. Voiam s� scriu ca disperatul si n-aveam cu ce. Si am iesit pe strad� pe la unu noaptea. �n plus nu aveam toalet� �n cas�. Era un veceu public mai �ncolo pe strad�. Merg�nd �ntr-acolo m-a oprit un militian, gras si cu banderol�. „Buletinul! P�i ce cauti tu pe strad�?“ Ce s�-i r�spund. Am zis inspirat: „Uite ce e dom�'le! Eu s�nt scriitor. Si stii, c�nd scrii e asa ca un fel de febr�. Si nu pot s� dorm. N-am creion si nu pot s� scriu. Si s�nt nervos si m� plimb pe strad�.“ S-a uitat la mine lung, a tras de tunic�, a b�gat m�na asa si a scos un chistoc de creion si mi l-a dat. Si m-a l�sat �n pace. Am mers acas�, am scris, m-am linistit si am adormit. Mircea S�ntimbreanu mi-a publicat cartea �n 1977 c�nd am si primit Premiul pentru debut al Uniunii Scriitorilor. E flatant faptul c� eram pe acelasi stat de plat� cu Marin Preda, care luase premiul pentru „Delirul“, un imens roman la vremea aceea si din toate timpurile. De atunci aceast� pasiune a r�mas cea mai important� pentru mine. A scrie...
I.A.: Mai mult dec�t actoria?
M.D.: Infinit. De ce v� zic astea? C� lucrurile se leag�. Scriitorul si actorul fac acelasi lucruri, care nu s�nt deosebite. Personajul trebuie tr�it la r�ndul lui, trebuie jucat la r�ndul lui, asa cum si actoria �nseamn� material pe care �l descompui �n buc�ti si pe care �l refaci dup� acea ca un ceasornicar; bucat� cu bucat�, surub cu surub. El trebuie s� mearg�, trebuie s� functioneze; ti-l asumi. Scriitorul are mai multe personaje si acolo poti creea o lume �ntreag�. �n c�teva r�nduri am vrut s� m� las de actorie total si s� trec pe scris. N-am avut t�ria, din p�cate. Am zis s� mai fac un rol si �nc� unul si dup� aceea. Dar aceste patru c�rti pe care le-am scris, toate au corespuns unui concediu medical. Adic�, m-am �mboln�vit, am scris o carte...
I.A.: Cu alte cuvinte, boala si cartea.
M.D.: �ntocmai. Una a fost splendid�. Cu un concediu mai lung de sase luni, cu o hepatit� care mi-a picat ca din cer, v� spun. C�nd m-am �mboln�vit asta a fost prima �ntrebare: „Si c�t e concediul?“. Si nici nu m� durea ceva ca s� suf�r; vreo m�n�, vreun picior... Hepatita nu doare. Te omoar� doar. �n fine, si atunci am scris o carte... Nici nu mi-au trebuit sase luni; �ntr-o lun� si jum�tate am scris-o. Ca o desc�rcare a fost; splendid. Si astept ultima boal�, asta voiam s� spun, care se numeste pensia, ca s� scriu.
I.A.: Pensia, ultima boal�. Ce figur� de stil!
M.D.: S� zicem.
I.A.: Poate p�rea putin cinic, poate p�rea...
M.D.: S�-i zicem ultimul concediu medical. Cred c� e mai bine. Si lung, lung... c�t mai lung cu putint�.

„Ne dati ori nu ne dati?!“

I.A.: Dup� o viat� dedicat� totusi actoriei, �n primul r�nd, maestre.
M.D.: C�nd am intrat eu la teatru aveam dou�zeci si unu de ani. Generatia de dinainte era cam la dou�zeci de ani �nainte. Caragiu, Cotescu... �mi spuneau toti „copilu�'“. A propos de „maestre“, unul dintre ei a f�cut odat� o glum�. Se fac des dintr-astea. Si auzindu-m� c� le zic „domnu�', unul dintre ei mi-a zis: „M�i, m�i, m�i...! Nu-mi mai zi „domnu�'“. Zi-mi simplu: „maestre“!“
I.A.: Orgoliul si vanitatea actoriceasc�.
M.D.: Si c�nd mi se �nt�mpl� acum ca cineva s�-mi zic� „maestre“, �nteleg un singur lucru: nu calitatea �n sine de maestru ci doar v�rsta. A fi maestru �nseamn� o v�rst�.
I.A.: Nu are rost s� ne ascundem c� nu ne crede nimeni. Si eu si dumneavoastr� s�ntem n�scuti si crescuti �n perioada comunismului.
M.D.: Fireste, nu e nici o vin� �ntr-asta.
I.A.: Iar fat� de actori aveam un anumit respect si un anumit cult, care se perpetua din tat�-n fiu. Si p�rintii mei aveau idoli �ntr-ale actoriei, eu la fel... Ast�zi cred c� este mai risipit� admiratia aceasta.
M.D.: Nu stiu. Nu noi s�ntem chemati s� decidem. Stiti ce se �nt�mpl�? Am ceva ce spun tot timpul: e loc sub soare pentru toat� lumea. Soarele �i lumineaz� la fel si pe cei buni si pe cei r�i. De asta spun: fiecare actor are publicul lui. Iar noile generatii au la r�ndul lor, idolii lor, s� stii! M� g�ndesc iar�si s� spun, si stiu ce spun, c� un actor apare si creste cu generatia sa; care-l percepe ca actor si cresc �mpreun�. Au bucurii, practic actorul intr� �n memoria afectiv� a spectatorului s�u, trec niste ani de zile, dup� care actorul moare. Se-nt�mpl� lucrul �sta si din p�cate din ce �n ce mai des �n ultima vreme. Moare fizic, dar el mai r�m�ne �nc� at�ta vreme c�t mai tr�ieste ultimul spectator al s�u. Abia dup� aceea, poate, moare cu adev�rat. De asta spun: actorul e al generatiei sale, plus minus.
I.A.: Vreti s� insinuati c� nu poate intra �n eternitate?
M.D.: Da, prin c�rti sau ceva de genul �sta. Altfel se uit�.
I.A.: Dumneavoastr� prin ce sperati s� intrati �n eternitate: prin carte sau prin ce ati f�cut �n film si pe scen�?
M.D.: Depinde.
I.A.: Ati spus c�ndva despre dumneavoastr� c� ati fost un copil mirat. Pe 24 decembrie e ziua dumneavoastr�. Se �nt�mpl� foarte frumos, chiar �n Ajunul Cr�ciunului. Chiar, cum e s� fii n�scut �n ziua �n care se aud colindele?
M.D.: Cred c� e foarte interesant. Am fost n�scut pe vremea c�nd lumea se n�stea acas�; cu moasa. Sotia mea, mare pasionat� de horoscoape, m-a �ntrebat odat�: „La ce or� te-ai n�scut?“ Am �ntrebat-o pe mama, care nu stia dec�t c� �n acele clipe veneau colind�torii. Ceea ce �nseamn� c� era trei - patru dimineata, c�nd copiii vin la geam si �ntreab�: „Ne dati ori nu ne dati?“ Si mama m-a dat.
I.A.: Frumos spus.
M.D.: De ziua mea, pentru mine e o bucurie si o usurare �n acelasi timp. Pentru c� am un sentiment asa de cald, de bine. E o s�rb�toare general�, la care se bucur� toti. Si �n acelasi timp n-am nici o responsabilitate dac� iese bine sau nu ziua mea; c� nu eu o organizez. Toat� lumea se bucur� oricum de ziua mea - pentru alte motive, slav� Domnului - si pe l�ng� ei si eu.

Un student mirat

I.A.: Cu toate c�, b�nuiesc, v� place c� se bucur� si pentru dumneavoastr�. S� revenim la copilul, la studentul mirat nimerit �n Bucuresti. �nt�lneati o lume nou�, o lume �n care v-ati trezit, pur si simplu, dintr-o ambitie legat� de firea dumneavoastr�, fiind �mpins de la spate numai de destin, cum spuneati. Si m�rturiseati c� primul an de facultate a fost destul de chinuit, al�turi de George Mih�it�...
M.D.: Si al doilea a fost la fel. S-a luminat totul abia din anul al treilea.
Vedeti, interviul dumneavoastr� are niste pereti. At�t. Dac� ar fi s� intru �n subiectul acesta ar trebui s� sparg peretii acestia. Este un subiect imens despre care chiar vreau s� scriu. Ceea ce ati spus adineaori este perfect adev�rat si exact. Asa este. Eu am venit accidental, nepreg�tit absolut deloc pentru admitere, dintr-o aiureal�. Aveam saptesprezece ani, ce putea fi �n capul unui copil? Ceva vag, nimic concret.
I.A.: Aveati saptesprezece ani fiindc� nu ati f�cut clasa a dou�sprezecea.
M.D.: Da. Am f�cut unsprezece clase, cum se f�ceau atunci. Cineva, un profesor de sport mi-a zis, dup� ce am spus o poezie la o serbare unde am luat premiul cel mare. N-am �nteles de ce mi l-au dat. Chiar nu pricepeam de ce. El mi-a spus c� ar trebui s� m� fac actor.
I.A.: Voia s� v� �njure.
M.D.: Din clipa aceea am fost mai atent la actori. La televizor. Nu am v�zut nici un spectacol de teatru p�n� c�nd am fost student. M-am uitat si poate instinctul meu mi-a zis c� as putea s� fac si eu asa ceva. Nici nu stiam m�car c� pentru actorie trebuie s� ai facultate. Dup� ce m-am informat oarecum, m-am apucat s�-i spun lui taic�-miu. Tata a fost �nv�t�tor, cu un simt pedagogic des�v�rsit. Un pedagog de mod� veche. S-a enervat, nevenindu-i s� cread� si neacord�ndu-mi vreo sans�. Asta m-a �nc�p�t�nat si am insistat. A mai fost ceva ce a contribuit la ceea ce avea s� urmeze. Atunci eram foarte �ndr�gostit de o fat� de la un alt liceu. F�r� nici o sperant�. Aproape c� nu m� cunostea. Dar eu o iubeam si �mi venea s� fac ceva nef�cut. Eram bun la �nv�t�tur� si simteam nevoia s� explodez pentru c� nimeni nu m� observa. Asta a ad�ugat portia aceea de curaj de care aveam nevoie pentru a-i spune lui taic�-miu „Las�-m� s� fiu actor!“ Si tata, dup� ce s-a �nc�p�t�nat mai �nt�i, a �nteles situatia si s-a g�ndit c� la teatru se d� admiterea eliminatorie �nainte, ca si la muzic� si sport. Si tata, care era un om pragmatic, a zis: „Copilul trebuie s� se descarce de obsesie. Las�' s� dea, s� se linisteasc� - c� �l dau afar� imediat, fiindc� nu are ce c�uta acolo - si dup� aia punem dosarul la Universitate undeva si gata“. Si el era foarte linistit. Nenorocirea a fost c� am trecut de prima prob�. Erau mii de candidati pe dou�zeci si cinci de locuri. Infernal. Si trierea cea mai mare se f�cea la prima prob�, eliminatorie. Dup� asta, veneau p�rintii, iar dialogul cel mai frecvent era: „Ce-ai f�cut?“ „Am picat!“. Si c�nd am cobor�t si eu, tata nici nu m-a �ntrebat altceva. Ba m� consola: „Hai s� mergem acas�, nu-i nimic...“ Si i-am zis c� am trecut. Si nu a �nteles din prima clip�. Mama unui viitor coleg, Gelu Colceag a exclamat: „Cum m�i b�iatule, tu ai trecut?“ Si �n clipa aceea tata a realizat. S-a pr�busit, pur si simplu. Si zice: „Si acum ce ne facem?“

„Savoarea de a construi“

I.A.: Asta da, lovitur��' de teatru!
M.D.: Am intrat pe ultima treapt�. Eu si George Mih�it�. M-a salvat proba scris� de literatur� rom�n�. Si acum �mi aduc aminte de atmosfera examenului si de faprul c� nu puteam distinge nimic dincolo de luminile care m� tintuiau. Cu colegii, apoi, a fost o problem� �n primii ani. Nu-i �ntelegeam. Eu eram c�zut din lun�.
I.A.: Iat� c� ati r�mas s� v� luptati cu �ntunericul rampei, de care pomeneati, mai bine de patruzeci de ani.
M.D.: Stiti ce se �nt�mpl�? Poate c� as fi putut foarte bine s� fiu un profesor, un medic... Profesoara mea, Sanda Manu, o foarte mare profesoar�, �mi zicea: „Diaconu, ce s� fac eu cu tine? Ce s� fac� un teatru cu tine? Tu nu trebuiesti la nimic, tu nu ar�ti �n nici un fel. Te pune pe scen� omul si tu esti nimeni“. Nici ea nu �ntelegea, nici eu pe atunci c� cele mai bune personaje s�nt astea; �n care pornesti constructia de la o foaie de h�rtie, de la nimic, de la banal, cum s�nt, de altfel, cele mai multe personaje. Firescul, normalul din noi, acestea au fost personajele mele de mai t�rziu. Si este un domeniu urias, vast cu adev�rat. Cu alte cuvinte, eu m-am dus unde a fost locul meu. Dar am �nteles greu lucrul �sta. Si m-am dus singur. Mai mult, m-am dus �n compozitie. Deci, eu fiind banal, se putea construi. Asa s-a �nt�mplat �n facultate c�nd s-a �mboln�vit o fat� din cele trei doamne la curte din „Regele gol“. Cum eram cel mai scund din clas�, mi s-a pus rochia fetei si am intrat �n spectacol. Si am avut cel mai mare succes. Era rol de compozitie. Si asta a fost savoarea, asta e savoarea actoriceasc� cu adev�rat: s� te duci c�tre altceva dec�t esti tu.
I.A.: Apoi filmul. Cum s-a �nt�mplat?
M.D.: Filmul a venit mai t�rziu. Eram deja consacrat �n lumea teatral�. Iar filmul m-a ajutat s� descop�r exact ceea ce am spus mai devreme: firescul, naturaletea, care este arma principal� pentru cinema. �n teatru am avut norocul s� intru �ntr-o familie fabuloas�; aceea a teatrului Bulandra, condus de Liviu Ciulei, Lucian Pintilie, cu marii actori de care am pomenit. De pild�, pentru c� veni vorba, din prima distributie a Scrisorii pierdute numai eu mai tr�iesc.
I.A.: Au!
M.D.: Da, asa este. Ei, �n clipa �n care ai suces cu un anumit tip de personaj - dau exemplul filmului „Actorii si s�lbaticii“, un succes imens atunci, unde jucam un comisar - este periculos. Mi s-au oferit mai multe roluri de comisar, ulterior, pe care le-am refuzat. Si nimeni nu �ntelegea de ce. Pentru c� devii un mecanism, te automatizezi...
I.A.: Un cabotin.
M.D.: Nu cabotin. Te mecanizezi, pur si simplu. Lumea �ti pune o stampil� si asa r�m�i toat� viata. Iar marea savoare este aceea de a te duce mereu �n alt personaj, si �n altul... Savoarea, imensa pl�cere de a construi.

Articol afisat de 2035 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri Alte Titluri Stiri Alte Titluri
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective