Ziua Interna�ional� a Consumatorilor, s�rb�torit� �i la Neam�
• conducerea OJPC a organizat un simpozion pe teme de protec�ia consumatorilor, la care au fost invita�i 50 de agen�i economici Conducerea Oficiului Jude�ean pentru Protec�ia Consumatorilor Neam� a s�rb�torit, ieri, Ziua Interna�ionalal� a Consumatorilor, organiz�nd un simpozion pe aceast� tem�, la care au fost invita�i �i au participat reprezentan�i a 50 de agen�i economici din jude�.
Rom�nia a adoptat legea de baz� �n domeniul consumatorilor �n 1992. Potrivit acesteia, consumatorilor rom�ni le s�nt recunoscute dreptul la protec�ia vie�ii, s�n�t��ii, securit��ii, dreptul la protec�ia intereselor economice, dreptul la informare, dreptul la educare, dreptul la acces ne�ngr�dit la pie�ele de produse �i servicii, dreptul la desp�gubire, dreptul la reprezentare. De�i nu este reglementat de actul normativ ap�rut �n 1992, se consider� c� �n Rom�nia este recunoscut �i dreptul la un mediu �nconjur�tor s�n�tos. De�i nu este singurul organism cu atribu�ii �n domeniu, Autoritatea Na�ional� pentru Protec�ia Consumatorilor reprezint� organul de specialitate al administra�iei publice centrale �i de aceea �i revine principala sarcin� �n ceea ce prive�te protec�ia consumatorilor. No�iunea de consumator al�turi de aceea de agent economic, desemneaz� exact cele dou� p�r�i ale economiei de pia��, iar legea este cea care ofer� consumatorilor un nivel de protec�ie legal�. �n esen��, protec�ia consumatorilor cuprinde dou� mari componente - protec�ia consumatorilor pe care o asigur� statul prin legi �i institu�ii de upraveghere �i control �i autoprotec�ia consumatorilor, care se realizeaz� at�t la nivel de individ, printr-o informare �i educa�ie adecvat�, c�t �i la nivel de asocia�ii ale consumatorilor. Pentru a fi cu adev�rat protejat, un consumator nu trebuie s� neglijeze nici una dintre cele dou� componente �i, mai mult dec�t at�t, nu trebuie s� piard� din vedere faptul c� scopul bine definit al oric�rui agent economic �l constituie profitul. Rolul protec�iei consumatorilor apare �n momentul �n care se impune atenuarea oric�rui dezechilibru care apare �ntre agen�ii economici �i consumatori.
„Ca structur� �n teritoriu a Autorit��ii Na�ionale pentru Protec�ia Consumatorilor, OJPC Neam� ac�ioneaz� an de an pentru asigurarea �i respectarea drepturilor cet��enilor �n calitatea lor de consumatori, fie prin ac�iuni tematice de control, fie ca urmare a reclama�iilor �i sesiz�rilor venite din partea acestora. Aceste ac�iuni de control urm�resc felul �n care se �ndeplinesc responsabilit��ile �i prevederile legislative adoptate �n conformitate cu Aguisul comunitar, �n diverse etape, av�nd �n vedere c�, �n 2002, capitolul de negociere cu Uniunea European�, privind protec�ia consumatorilor �i a s�n�t��ii, a fost �nchis provizoriu. �n raportul de �ar� pentru 2005 a Comisiei Europene, se men�ioneaz� c� �n domeniul protec�iei consumatorilor exist� structurile de implementare, dar mai trebuie f�cute ni�te �mbun�t��iri. �n acest sens s-a mai recomandat armonizarea legisla�iei pentru creditul de consum, supravegherea pie�ei �ntr-o m�sur� mai mare, pentru verificarea securit��ii produselor din domeniul nealimentar, orientarea unor resurse financiare mai mari c�tre testele de laborator, cre�terea nivelului de informare a consumatorilor �i produc�torilor despre noi legi, prin organizarea unor centre de consultan�� �i informare a consumatorilor �n cadrul OJPC-urilor“, a declarat inginer Natalia Hru�c�, director al OJPC Neam�.
|