Boom pe pia�a autoturismelor second-hand
• intrarea Rom�niei �n UE ar putea elimina restric�iile referitoare la Euro 3 �i pia�a ar putea fi invadat� de ma�ini la m�na a doua • reprezentan�ii Ministerului Mediului inten�ioneaz� introducerea unei taxe de �nmatriculare pentru ma�inile f�r� Euro 3 • taxa ar putea fi �ntre 800 �i 2.000 de euro • Dac� �ara noastr� va intra, de la �nceputul anului viitor, �n Uniunea European�, pia�a ar putea fi invadat� de autoturisme la m�na a doua, �ntruc�t vor c�dea restric�iile tehnice referitoare la normele de poluare. Acum, dac� o persoan� inten�ioneaz� s�-�i aduc� din ��rile din UE un autoturism rulat, acesta trebuie s� fie obligatoriu c�t mai pu�in poluant, adic� s� respecte normele Euro 3, la fel ca multe dintre autoturismele noi. �n Rom�nia, nu pot fi introduse ma�ini non-euro sau cu norme Euro 1 sau 2 �i nici mai vechi de 8 ani, pe c�nd �n ��rile din Occident acestea pot circula liber �ntre ��ri. Odat� cu intrarea Rom�niei �n Uniune, restric�iile referitoare la Euro 3 �i vechime vor c�dea de drept �i, astfel, ar putea intra �n �ar� ma�ini second-hand f�r� norme euro, la pre�uri foarte sc�zute. Bine�n�eles, �i taxele vamale vor fi eliminate �i atunci doritorii �i vor putea aduce orice ma�in� doresc, la pre�uri care distrug concuren�a autoturismelor noi. Situa�ia, dup� cum era �i firesc, �i �ngrijoreaz� pe produc�torii de autoturisme noi, precum �i pe importatorii care s�nt preocupa�i de explozia ce se preconizeaz� �i care nu poate dec�t s� le aduc� prejudicii prin sc�derea drastic� a v�nz�rilor. Reprezentan�ii Asocia�iei Produc�torilor �i Importatorilor de Autoturisme (APIA) estimeaz� c�, dup� ce �n 2005 una din patru ma�ini v�ndute a fost la m�na a doua, �n 2007 vom asista la o dublare a v�nz�rilor. Pentru prima dat� �n �apte ani, ma�inile second-hand au dep�it, anul trecut, 86.000 de unit��i v�ndute, surclas�nd recordul �nregistrat �n 2001, de 53.700 de unit��i.
�n consecin��, produc�torii au decis s� ia m�suri �i au propus Ministerului Mediului introducerea unor taxe de �nmatriculare ustur�toare. Dup� principiul „poluezi mai mult, pl�te�ti mai mult“, ministrul mediului, Sulfina Barbu, a propus Executivului introducerea unei taxe ecologice pentru �nmatricularea ma�inilor second-hand aduse �n �ar� dup� aderare, lu�ndu-se �n calcul metodologia aplicat� de ��rile care au intrat �n UE �n ultimul val. Adic�, se va pl�ti o tax� de mediu, indiferent dac� ma�ina este nou� sau veche, pentru c� ambele polueaz�, numai c� pentru cele vechi taxa va fi cu mult mai mare, �ntruc�t polueaz� mai mult. Toate ��rile care au aderat recent la UE au luat diverse m�suri menite a limita intr�rile de ma�ini second-hand puternic poluante, iar una dintre acestea s-a referit la introducerea taxelor de �nmatriculare, precum �i a unor taxe de s�n�tate, adic� proprietarii ma�inilor vechi vor pl�ti bani �n plus �ntruc�t pun �n pericol s�n�tatea cet��enilor cu ma�inile lor foarte poluante. �n Rom�nia, se preconizeaz� a se introduce, de anul viitor o tax� de �nmatriculare pentru ma�inile aduse din str�in�tate, cuprins� �ntre 800 �i 2.000 de euro. Aceste taxe se vor aplica doar ma�inilor care nu au Euro 3 �i vor fi diferen�iate �n func�ie de mai multe criterii, printre care se vor reg�si vechimea �i gradul de poluare. Se discut� ca aceste taxe suplimentare pentru ma�inile puternic poluante s� fie direc�ionate c�tre primele de casare pentru �nnoirea parcului auto. Anul trecut, Ministerul Mediului a alocat asemenea prime pentru 15.000 de autoturisme mai vechi de 8 ani. Deocamdat�, toate aceste ini�iative nu au fost introduse �ntr-un proiect de lege �i se afl� �n stadiul de propuneri ce pot suferi modific�ri importante p�n� s� fie aplicate �n practic�. O statistic� �ntocmit� pentru anul 2005 arat� c�, anul trecut, au fost preferate ma�inile second-hand produse de nem�i. Volkswagen �i Opel au f�cut legea pe pia�a vechiturilor de la noi, fiind v�ndute peste 15.000 de autoturisme Volkswagen la m�na a doua, iar 12.300 de clien�i au optat pentru modelele m�rcii Opel.
|