PIC�TURA DE OTRAV�: Mo�ia lui Sturdza, revolta muntenilor �i harababura legislativ�
Bomba social� amorsat� pe Valea Muntelui de posibilitatea ca mo�tenitorii familiei Sturdza s� primeasc� 27.000 de hectare de p�dure, ceea ce ar face ca pentru numero�i veterani de r�zboi s� nu mai existe p�dure cu care s� fie �mpropriet�ri�i, nu este deloc de neglijat. Nu e �n sarcina noastr� s� stabilim dac� este sau nu legitim� cererea mo�tenitorilor cu s�nge albastru �i r�m�ne ca timpul s� hot�rasc� dac� bomba va exploda sau nu. Poate mai �ngrijor�tor este r�spunsul la �ntrebarea „cum de s-a ajuns aici?“ Situa�ia prezentat� este urmarea fireasc� �i �ngrijor�toare a lipsei de coeren�� a sistemului de legi din Rom�nia, precum �i neadaptarea sa la realit��ile cotidiene. Dup� Revolu�ie, s-a ajuns la o mod� extrem de d�un�toare: fiecare guvernare a venit �i dat propriile legi, nu de pu�ine ori acestea modific�nd, pe ici, pe colo, mai ales �n p�r�ile esen�iale, reglement�rile date de precedenta putere. Ba, mai mult, chiar legile date �n ritm hei-rupist de o guvernare, pe motiv c�, uite, noi facem treab� �i elabor�m legi s� ne-ajung� pe vreo c��iva ani, au fost apoi amendate �i modificate, dup� c�teva luni, de chiar guvernarea care le emisese. A�a se face c�, �n prezent, �n cele mai multe domenii, sistemul legislativ se g�se�te undeva la congruen�a dintre dou� mari linii directoare: „s-a schimbat modificarea amendamentului“ �i „reglementarea e nuca, iar realitatea peretele“, cele dou� potrivindu-se taman ca �n vorba de duh. A�a se face c� se ajunge la situa�ii �n care dou� persoane, ambele cu legea �n m�n�, e drept poate din regimuri diferite, se bat cu pumnii �n piept c� legea e de partea lor �i au tot dreptul s� primeasc� un teren. Mai distractiv e c�nd terenul respectiv nici nu figureaz� �n scriptele administra�iei locale, exist�nd, astfel, �ansa ca, p�n� la final, cel �ndrept��it (cine �i cum o s� stabileasc� treaba asta, nu prea se �tie) s� fie �mpropriet�rit pe lun�, ori pe alte astre din galaxiile prietene �n care exist� excedent funciar. Revenind, harababura legislativ�, �i nu numai �n domeniul funciar, duce, nu de pu�ine ori, la situa�ii care ar putea fi comice dac�, de cele mai multe ori, nu ar fi dramatice: a�a de �nc�lcite a f�cut legiuitorul c�ile instan�elor, �nc�t bie�ii oameni ajung s�-�i piard� ani �ntregi prin tribunale, iar de c�tigat c�tig�, eventual, numai avoca�ii.
|