Cre�tinii ortodoc�i intr� �n Postul Mare
Cre�tinii ortodoc�i au intrat, de ast�zi, �n Sf�ntul �i Marele Post al Pa�tilor, numit �i Postul Patruzecimii sau P�resimile. �ntinz�ndu-se pe o perioad� de �apte s�pt�m�ni (anul acesta �ntre 6 martie �i pe 23 aprilie, data Pa�telui), este r�nduit de Biseric� pentru cur��irea sufletului prin ajunare, rug�ciune, milostenie, spovedanie �i �mp�rt�irea cu Sfintele Taine, simboliz�nd postul cel de patruzeci de zile al M�ntuitorului. �nceputul Postului Sf. Pa�ti nu are o dat� fix�, aceasta fiind legat� de ziua �n care se pr�znuie�te marea s�rb�toare a �nvierii Domnului.
Postul sever al Pa�telui a fost precedat de o perioad� de �apte zile de acomodare, numit� „s�pt�m�na alb�“, �n care a fost permis doar consumul de pe�te, ou� �i produse lactate. �ncep�nd de ast�zi, p�n� �n ajunul marii s�rb�tori a �nvierii, este interzis, dup� tradi�ie, s� se consume m�ncare de frupt, cu excep�ia zilelor �n care se s�rb�toresc Buna Vestire (25 martie) �i Intrarea �n Ierusalim a M�ntuitorului (�n ultima duminic� din post, �nainte de �nviere, numit� �i Duminica Floriilor), c�nd se pot consuma pe�te, untdelemn �i vin.
Se spune c�, la �nceput, Postul Mare era de nou� s�pt�m�ni, dar pentru c� oamenii ie�eau prea sl�bi�i din prim�var�, Biserica a hot�r�t s� „rup�“ din el dou� s�pt�m�ni �i s� le mute �n var�, �nainte de s�rb�toarea Adormirii Maicii Domnului (15 august), c�nd este bel�ug de legume �i fructe.
Preo�ii recomand� cre�tinilor ca, �n cazul �n care nu pot posti din cauza asprimii regimului alimentar, sl�biciunii trupului, ori a stresului la care s�nt supu�i, s� respecte cu evlavie m�car prima �i ultima s�pt�m�n�. De la postul „alimentar“ s�nt ierta�i, �n general, copiii, b�tr�nii, oamenii bolnavi, femeile gravide. Dar, faptele bune, milostenia �i cinstirea zilelor �n care se s�v�r�esc slujbe religioase s�nt �ndatoriri de la care cre�tinii practican�i nu fac rabat.
|