„Singurul partid cu care PD poate forma o structur� politic� foarte puternic� este PNL“
• interviu realizat cu senatorul PNL de Neam� �erban Str�til� Reporter: Ce se �nt�mpl� �n Alian��? S-a renun�at la fuziune?
�erban Str�til�: La nivelul conducerii Alian�ei D.A. PNL-PD s-a luat decizia ca discu�iile asupra acestui subiect s� se poarte numai �n interiorul celor dou� partide. P�n� �n 2008 este valabil protocolul Alian�ei �i am convingerea c� va func�iona �n bune condi�iuni. Este posibil s� mai apar� divergen�e �n privin�a abord�rii anumitor subiecte �n plan politic sau legislativ, dar acestea nu vor afecta �n mod semnificativ preocuparea comun� a celor dou� partide �n vederea �ndeplinirii programului de guvernare. Subiectul fuziunii va fi, probabil, reluat dup� clarificarea apartenen�ei PD la o familie politic� european� �i neap�rat dup� momentul semn�rii ader�rii Rom�niei la UE.
Rep.: Dac� PD va face acel mega-partid sub titulatura popular� crede�i c� vor adera la el �i liberali?
�.S.: Mai �nt�i, eu nu v�d cu cine s-ar putea construi acel mega-partid! Forma�iunile cu care �i dore�te PD s� fuzioneze nu capteaz�, �n acest moment, prea multe op�iuni ale electoratului. Singurul partid cu care PD poate forma o structur� politic� foarte puternic� este PNL. Este problema colegilor democra�i, pe cine vor absorbi. Pe de alt� parte este un lucru normal s� �ncerci s� aduni l�ng� tine toate forma�iunile politice care au aceea�i doctrin�. Din acest punct de vedere nu poate fi dec�t benefic� pentru clasa politic� rom�neasc� aceast� restr�ngere natural� a num�rului de partide. Poate �n felul acesta vom evita ca la alegeri s� mai avem o puzderie de candida�i �i partidule�e, care de multe ori bulverseaz� cet��eanul venit la urne. Mi-e greu s� cred c� nici un membru PNL nu va fi tentat s� adere la un viitor partid construit de PD, chiar dac� protocolul Alian�ei interzice primirea de fo�ti membri ai partenerilor. Dar este evident ca acei care vor pleca nu s�nt liberali! Vor fi ni�te oameni care �i-au abandonat principiile politice �i care n-au crezut nici o clip� �n doctrina liberal�. Mai pe rom�ne�te, vor fi trasei�ti politici.
Rep.: Traseismul politic este un subiect la mod� din nou. Este sau nu constitu�ional� legea privind migra�ia politic�?
�.S.: Nu s�nt �n m�sur� s� comentez acest lucru, dar cred c� legea respectiv� nu a fost suficient dezbatut� �mpreun� cu societatea civil�. Este evident c� toate for�ele politice se pronun�� pentru stoparea migra�iei politice, dar cred c� datorit� unui interes de moment s-a �nc�lcat un principiu elementar al democra�iei, �i anume c� o persoan� poate fi demis� NUMAI de cei care au ales-o �ntr-o anumit� func�ie. Eu am fost singurul senator care s-a opus la votarea �n aceast� form� a legii fiindc� am considerat c� trebuia s� se �in� seama de adresa pe care nu mai pu�in de �apte ONG-uri - printre care Pro-Democra�ia, Transparency International �i APADOR-CH - au transmis-o fiec�rui membru al Senatului, cer�ndu-ne s� nu sus�inem varianta respectiv�. NU cred c� este bine ca ale�ii locali sa fie controla�i excesiv de partidele din care fac parte, mai ales c� statutele diferitelor forma�iuni politice au prevederi destul de „largi“ cu privire la sanc�iunea excluderii. Mai mult, primarul este ales uninominal �i s�nt perfect de acord cu societatea civil� care propune ca, dac� un primar �i d� demisia din partidul pe listele c�ruia a fost ales, s� existe posibilitatea legal� a organiz�rii unui referendum local �n vederea demiterii -sau nu- a acestuia din func�ie.
Cred c�, dac� ne-am fi aplecat cu mai mult� aten�ie asupra propunerilor venite de la ONG-uri, am fi putut adopta o lege care s� respecte �i principiile democra�iei �i s� combat�, �n acela�i timp, migra�ia politic�. Solu�ia este, dup� mine, aplicarea votului uninominal �i pentru ale�ii locali. �n acest fel, partidele vor trebui s� propun� candida�i respecta�i de comunitate �i de o �nalt� probitate moral�, fapt care va reduce semnificativ migra�ia politic� din interes personal. Sper ca domnul pre�edinte Traian B�sescu s� nu promulge legea pentru a putea relua dezbaterea asupra ei.
„Este nevoie de ni�te m�suri radicale �n privin�a salariilor astronomice pe care le au directorii de regii sau societ��i publice“
Rep.: Cum comenta�i iure�ul mediatic �n jurul salariilor �efilor Loteriei?
�.S.: Este un subiect de pres� �i at�t. Din p�cate. Era normal ca presa rom�neasc� s� protesteze fa�� de o astfel de abera�ie. �i nu prea pot s� �n�eleg de ce aceast� situa�ie este tolerat� la nesf�r�it. Am spus �n nenum�rate r�nduri c� este nevoie de ni�te m�suri radicale �n privin�a salariilor astronomice pe care le au directorii de regii sau societ��i publice. De ce la Piatra Neam� prim�ria a putut recurge la astfel de m�suri �n cazul societ��ilor pe care le patroneaz�, iar prin alte locuri, inclusiv �n jude�ul Neam�, nu este posibil? R�spunsul cel mai simplu ar fi c� nu se dore�te. C�nd le permi�i acestor directori s�-�i acorde astfel de salarii, �i po�i �ine foarte u�or sub control. E grav c� aceste salarii nu se dau pe ni�te criterii manageriale clare, urmare a unor rezultate deosebite din punct de vedere economic. Pur �i simplu, Loteria a fost �ntotdeauna un fel de feud�, �n care directorii au putut face orice.
Rep.: Cu toate crizele astea, mai mult sau mai pu�in �nchipuite, care �in prima pagin� a ziarelor, nu se mai aude mai nimic de activitatea din Parlament. �omeaz� parlamentarii?
�.S.: Din decembrie 2004, de c�nd s�nt senator, n-am v�zut parlamentul �om�nd. Nici c�nd au fost acele �ncerc�ri de a-i schimba din func�ii pe V�c�roiu �i N�stase, procesul legislativ n-a fost afectat. Am mai spus-o, se creeaz�, foarte u�or impresia c� parlamentarii s�nt chiulangii, c� iau salarii degeaba �i c� doar Guvernul face legi. Exist� �i parlamentari care au alte preocup�ri, dar ei nu s�nt majoritari, iar, dac� ve�i arunca o privire pe ordinea de zi de la Senat sau de la Camera Deputa�ilor, ve�i vedea c� se dezbat legi, multe dintre ele �n domenii prioritare pentru integrare. Din p�cate se abuzeaz� �n continuare de procedura ordonan�elor de urgen�� la care foarte greu executivul accept� modific�ri. Pentru parlamentari este destul de dificil procesul de elaborare al unor acte normative complexe, deoarece acestea necesit�, uneori, luni de munc� a unor �ntregi echipe de exper�i pe care, din p�cate, Parlamentul nu �i are la dispozi�ie. Personal, �n urma unor dezbateri organizate cu oameni de afaceri, reprezentan�i ai sindicatelor �i ONG-urilor, am demarat procedurile premerg�toare elabor�rii unor propuneri legislative, �n domeniul asigur�rilor sociale, a dreptului muncii �i a Codului de procedur� fiscal�. �n func�ie de r�spunsurile pe care le voi primi de la guvern �i alte institu�ii, sper c� voi reu�i s� rezolv din punct de vedere legislativ m�car c�teva probleme pe care le �nt�lnesc �n activitatea zilnic� cei care, �n condi�iile dificile de ast�zi, mai au curajul de a se implica �n construirea unei afaceri oneste.
|