Sindicalistii din educatie cer manuale schimbate �n scoli
• concluzia, trimis� c�tre MECTS, le apartine dasc�lilor care au analizat cauzele declinului din educatie • d�sc�limea a f�cut un sir �ntreg de propuneri pentru readucerea educatiei pe f�gasul normal • Ministrul Educatiei a avut ce studia de aceste s�rb�tori, dac� si-a dorit o astfel de preocupare, pentru c� sindicalistii din acest domeniu, inclusiv din Neamt, i-au trimis o scrisoare pe vreo dou�sprezece pagini, prin intermediul c�reia au f�cut propuneri pentru �mbun�t�tirea sistemului de �nv�t�m�nt. �nc� de la �nceputul documentului, sindicalistii �i reproseaz� ministrului c� �n ultimii ani nu s-a �ntreprins nimic concret pentru �mbun�t�tirea sistemului, „cu exceptia insistentei asupra corectitudinii examenului de Bacalaureat, ceea ce ar fi extrem de l�udabil, dac� nu ar trebui s� tinem cont de faptul c� evaluarea final� este ultimul act al procesului de predare-�nv�tare-evaluare si c� rezultatele depind de calitatea etapelor anterioare“. Printre propunerile f�cute de c�tre sindicalisti se num�r� reg�ndirea reformei �nv�t�m�ntului, astfel �nc�t copilul s� fie �nv�tat s� g�ndeasc� si nu fortat s� memoreze. Alt� propunere vizeaz� modificarea continuturilor, programelor scolare si planific�rilor, astfel �nc�t s� existe o perioad� mai lung� pentru recapitulare si sistematizare a materiei predate �n fiecare an scolar. „�n plus, actualele programe scolare s�nt pline de greseli care fac uneori aproape imposibil� respectarea lor“ - zic sindicalistii, si vin cu exemple concrete de la matematic�. Alt� propunere prin care se vrea eficientizarea sistemului este detalierea continuturilor, formulate vag �n programele scolare. Si din nou s�nt date exemple concrete. Sindicalistii mai sustin si standardizarea procesului de evaluare, astfel �nc�t notele obtinute de elevi s� fie relevante la nivel national, dar si modificarea manualelor scolare, pentru c� nu mai asigur� o predare unitar�. „La ora actual� exist� de multe ori o mare neconcordant� �ntre manuale si programele scolare si �ntre acestea si cerintele evalu�rilor nationale si internationale. V� rug�m respectuos s� r�sfoiti m�car o parte din manualele actuale, pentru a v� convinge de dificultatea si neatractivitatea acestora“, se mai spune �n scrisoare. Sindicalistii mai vor sustinerea testelor initiale la disciplinele de examen national �n clasa a VIII-a si a XII-a, care s� arate nivelul real de preg�tire al elevilor. Si sirul de propuneri continu� cu tezele cu subiect unic, la final de an scolar, �ncurajarea autoevalu�rii elevilor, sprijinirea dasc�lilor care nu reusesc s� �si fac� bine datoria, eliminarea subiectivismului profesorilor la evaluare etc. Nu s�nt neglijate nici responsabilit�tile directorilor, care trebuie s� �si �mbun�t�teasc� managementul scolar si relatia scoal� - p�rinti - comunitate. �n petitie se face referire si la sarcina p�rintilor, care trebuie s� �i ajute pe copii s� �si fac� temele acas�, desi acest lucru nu ar trebui s� se �nt�mple, pentru c� activitatea de la domiciliu trebuie s� fie o continuare a celei din clas�, copiii s� �nvete singuri. Printre ultimele solicit�ri sindicale se num�r� reintroducerea orei de dirigintie la liceu si eliminarea planific�rii activit�tilor extrascolare. �n finalul scrisorii semnatarii precizeaz� c� nu asteapt� un r�spuns, ci m�suri concrete si fezabile, lucru ce va fi posibil dac� se va modifica finantarea care se aplic� �n acest sistem national. Desi legea oblig� acordarea c�tre Educatie a 6% din PIB, procentul este mai mic.
|