Nu-i totul roz prin scolile nemtene
• decalajul dintre scolile din urban si rural a fost unul dintre subiectele discutate la o sedint� cu directorii, desi acest lucru este stiut de ani si ani de zile • de vin� ar fi directorii si cadrele didactice care nu-si dau interesul • Elevii de la sate s�nt mult mai dezavantajati dec�t cei de la orase, neav�nd scoli cu dot�ri adapte vremurilor si nici personal didactic la �n�ltimea celui din urban. Decalajul existent �ntre scolile din mediul urban si cele din mediul rural a fost primul subiect pe care inspectorul scolar general l-a abordat �ntr-o recent� sedint� cu directorii unit�tilor din judet. „Exist� un decalaj �ntre unit�tile de �nv�t�m�nt din urban si cele din rural. La sate, o problem� priveste atragerea si mentinerea personalului didactic calificat. Cu mare dificultate se �ncadreaz� calificatii �n aceste unit�ti scolare. �n unele comunit�ti, directorii comunic� destul de greu cu consiliile locale, motiv pentru care exist� asperit�ti �ntre institutii si scolile au de suferit. �n rural profesorii debutanti nu s�nt stabili, iar unele cadre didactice, care s�nt mai �n v�rst�, nu accept� schimb�rile, fiind conservatoare. Nu poate fi ignorat nici interesul sc�zut al unor cadre didactice sau manageri scolari pentru cunoasterea problematicii reformei si a documentelor de strategie educational� privind asigurarea calit�tii �n educatie. Pentru noi este o problem� si lipsa autorizatiilor sanitare de functionare pentru unele scoli“, a declarat inspectorul general Luminita V�rlan (foto). O problem� ar mai fi directorii care nu se preocup� s� valorifice si s� concretizeze activitatea de control si evaluare a cadrelor didactice, prin orientarea celor cu preg�tire necorespunz�toare spre programe si actiuni de perfectionare si formare prin ISJ, CCD si centrele universitare. Sefii �nv�t�m�ntului sustin c� �n multe scoli se folosesc metode traditionale �n procesul de predare-�nv�tare-evaluare, neg�sindu-si locul cele noi, mult mai atractive si eficiente. Indiferenta directorilor fat� de dasc�li si �n special fat� de debutanti, care ar avea nevoie de consiliere, este o alt� constatare f�cut� la nivelul unit�tilor de �nv�t�m�nt, unde lipsesc mentorii pentru dezvoltarea �n carier�. Comisiile metodice si cercurile pedagogice se desf�soar� sub semnul formalismului, al rutinei, la unele dintre aceste activit�ti cadrele didactice nici m�car nu merg consider�ndu-le plictisitoare sau ineficiente. Nici dasc�lii care vorbesc numai ei la ore f�r� a relationa cu clasa nu mai s�nt agreati. „O alt� constatare dureroas� f�cut� �n special �n scolile rurale, se refer� la preocuparea sc�zut� privind selectia, preg�tirea si motivarea elevilor pentru performant�. Avem �n judet conduceri care nu se preocup� de amenajarea si �ntretinerea bazelor sportive, cre�nd dezavantaje elevilor. �n scolile cu etnie rom� se �nregistreaz� o rat� destul de mare a absenteismului si a abandonului scolar“, a mai spus sefa ISJ Neamt, care �n discursul s�u a atins si problema dificult�tilor si a rezultatelor slabe �nregistrate �n preg�tirea elevilor din rural si cea a manualelor insuficiente, cu timp de re�nnoire prea lung.
|