MULTE LOAZE LA TITULARIZARE
• o treime dintre cei ce se vor dasc�li au note sub 5 la titularizare • alt� treime a luat �ntre 7 si 9,99 • nici un candidat nu a fost de 10 • desi, teoretic, cei 157 de candidati au luat not� pentru a se titulariza, doar 57 ar putea ocupa posturi definitive, at�tea fiind disponibile �n judet • Cele 486 de teze sustinute cu ocazia examenului de titularizare din acest an s�nt �mp�rtite aproape �n trei p�rti egale c�nd e vorba de asezat pe categorii de note:157 au primit note �ntre 1 si 4,99; 172 de lucr�ri au note �ntre 5 si 6,99 si alte 157 de lucr�ri au note �ntre 7 si 9,99. Procentual vorbind, cele mai mici note, de p�n� la 5, �nseamn� 32,% din totalul lucr�rilor corectate, 35,39% au �ntre �ntre 5 si 6,99, iar diferenta de 32,3% reprezint� lucr�rile cu medii �ntre 7 si 9,99. Nici un candidat din judetul Neamt nu a realizat o lucrare de not� maxim�, la nici una dintre discipline. La nivel de tar�, 26 de candidati de la titularizare au realizat teze perfecte, notate cu 10. S-a �nregistrat o astfel de situatie anul trecut �n judet, c�nd o candidat� a luat 10 la titularizare, ea vr�nd s� prind� un post ca profesor de muzic�, dar din p�cate nu a existat un post disponibil la aceast� disciplin�.
248 de candidati au dat bir cu fugitii
La concursul de titularizare s-au prezentat 734 de candidati, dar s-au retras �n timpul probei 246, c�nd au v�zut subiectele date. Dup� anuntarea rezultatelor, teoretic, 157 de candidati, care au luat note �ntre 7 si 9,99, se pot titulariza, dar disponibile s�nt doar 57 de posturi. Exist� sanse ca nu toate aceste 57 de norme didactice s� se ocupe, pentru c� e posibil fie s� nu fie candidati la disciplinele care nu au titulari, fie s� nu le convin� celor care au mediile mari s� ocupe posturi situate �n diverse scoli din judet. „Dac� ne uit�m care s�nt procentele pe calupuri de medii, situatia este explicabil�. Cei 157 de candidati cu note �ntre 1 si 4,99 s�nt persoane care au venit la concurs f�r� a avea o motivatie real� s� obtin� un post �n �nv�t�m�nt. Desi pare logic, nu poti veni at�t de nepreg�tit si s� speri c� vei ajunge s� stai �n fata elevilor! Se poate vorbi de lips� de preg�tire �n cazul absolventilor institutiilor de �nv�t�m�nt superior �n care nu s-a insistat foarte mult pe preg�tirea metodic�, pentru c� examenul de la toate disciplinele a inclus si un subiect de acest fel. S�nt si persoane care �n timpul facult�tii au luat note foarte mici si care au f�cut la fel si la examenul de titularizare. Consider c� si dac� vii la un astfel de examen pentru a vedea cum e atmosfera de concurs si care e nvielul subiectelor, trebuie s� vii preg�tit. Nu e posibil s� intri �n examen si s� fii notat cu putin peste 1. Un examen este un examen, iar titularizarea este un concurs serios, despre care nu se poate spune c� a avut un grad de dificultate mai mare din acest an, cum a fost cazul Bacalaureatului, unde n-au �nc�put frauda si tentativele. Colegii care intr� �n acest examen au alt nivel de competente si de inteligent� �n comparatie cu absolventii de liceu. S�nt total diferite situatiile �n care se afl� candidatii la BAC, care trebuie s� obtin� minimum media 6 pentru a fi declarati admisi, dup� care �si traseaz� fiecare un traseu profesional, pe ceea ce simte si are ca si competente si obiective �n viat�, �n timp ce �n cazul participantilor la titularizare se presupune c� au optat �n viat� pentru ceea ce �si doresc s� fac�. Este impardonabil pentru transa 1-4,99 s� spere la a obtine un post �n �nv�t�m�nt, fie si pentru un an de zile“, a declarat Luminita V�rlan, inspector scolar general al ISJ Neamt. Marea majoritate a candidatilor la titularizare, care nu vor obtine post definitiv vor fi cooptati pentru c� s�nt suficiente posturi libere temporar, vor asigura un �nv�t�m�nt mediu. Despre performant� se poate vorbi abia �n cazurile c�nd dasc�lii au obtinut peste 7 la concurs.
A fost ultima titularizare
Examenul de titularizare din aceast� var� a fost ultimul pentru aspirantii la profesia de dasc�l. De anul viitor, fiecare scoal� care are posturi neocupate va organiza concursuri si interviuri. C�stig�torii vor fi angajati cu contract pe perioada limitat� p�n� la obtinerea definitivatului. Angajarea profesorilor se va face din 2012 dup� principiile sistemului privat, adic�: test scris, interviu plus CV si contract direct cu scoala, nu cu ministerul. Angajatorul poate hot�r� �ncetarea contractului de munc� la fel ca �ntr-o societate privat�, profesorul respectiv urm�nd s� �si g�seasc� un alt loc de munc�. Prevederea, cuprins� �n Legea Educatiei Nationale, ar trebui s� duc� la o concurent� �ntre scoli pentru atragerea de cadre didactice competente. Sindicalistii au acuzat c� noul act normativ �nseamn� nesigurant� la locul de munc� si chiar o lips� a personalului calificat �n anumite zone, �n care nimeni nu va dori s� lucreze. Pentru a p�trunde �n sistem, un t�n�r trebuie s� aib� neap�rat diploma de licent� si un masterat de doi ani. Pasul urm�tor, potrivit Legii Educatiei, este concursul pentru ocuparea stagiului de un an, pe care-l va face la scoala la care doreste s� se angajeze. �n timpul stagiului va avea un profesor-mentor care-i va supraveghea si �ndruma activitatea. Debutantul poate sustine, de asemenea, dou� inspectii la clas�, iar la finalul anului scolar va trebui s� �ntocmeasc� un portofoliu, pe baza c�ruia va fi evaluat. Dac� va fi angajat, i se va face contract pe termen determinat, cu posibilitatea prelungirii. Contractele pe perioad� nedeterminat� se fac doar profesorilor cu definitivatul luat. Acestia nu au nevoie de stagiu de preg�tire pentru a se angaja, ei trebuind s� dea doar concurs pe post si s� sustin� un interviu cu directorul scolii. �n caz de restr�ngere a activit�tii unui liceu sau institutii de �nv�t�mant, inspectoratul nu mai are obligatia s� asigure un post �n alt� parte, asa cum se �nt�mpl� acum. Profesorii care vor r�m�ne f�r� posturi vor putea consulta baza de date a Inspectoratului Scolar si vor vedea unde se pot �nscrie pentru un concurs, respectiv unde s�nt locuri libere. Actualii titulari �n sistem nu s�nt afectati de schimb�rile Legii Educatiei Nationale.
|