Cum-necum
Dorin�a aproape unanim� a rom�nilor de a intra c�t mai repede �n Uniunea European� este c�t se poate de legitim�. Neamul nostru, european avant la lettre, adic� de limb� romanic� �i de cultur� �i religie bizantin�, vrea s� i se recunoasc� de jure o situa�ie bimilenar� de facto. Desigur, n�zuin�a de a fi primi�i �n UE este alimentat� substan�ial �i de speran�a c� vom tr�i mai bine, ca occidentalii, �i c� vom fi �n sf�r�it ap�ra�i fa�� de tendin�a secular� a Imperiului Rus de a se �ntinde p�n� la Adriatica (dac� nu cumva p�n� la Atlantic, pentru a �mplini pe continentul Eurasia prezicerea biblic�: o singur� turm� �i un singur p�stor!).
Preg�tirile pentru aderare se desf�oar� mai repede sau mai �ncet, dup� caracteristicile �i iner�iile diferitelor sectoare sociale. �coala a luat-o ceva mai repede din loc, cu dorin�a declarat� de a se occidentaliza c�t mai cur�nd.
Atent la mi�carea �nainte a �nv���m�ntului preunivesitar rom�nesc, de c��iva ani buni studiez �colile apusene, interes�ndu-m� at�t punctele lor forte, c�t �i sc�derile. Confuzia scuzabil� �ntre bog��ia material� �i cea spiritual� a ��rilor bogate, o lume �n care biblioteca personal� este de mult timp o stranie excep�ie, ne face s� nu prea lu�m �n seam� sc�derile unor sisteme care, �n criz�, se gr�besc s� se reformeze.
Doar c�teva cuvinte despre �grijor�rile din �coala francez� actual�. �n preajma meridianului 1 al globului, �n primul fus orar, �coala primar� a devenit deosebit de grijulie cu copiii, are deseori un aspect de joac� f�r� de urm�ri prea importante, at�t de zglobie �nc�t copiii dintr-a doua de la �colile „tari“ de la noi ar putea fi �nscri�i aici cu dou� clase mai sus.
Gimnaziul, numit „colegiu“ �n mai multe ��ri occidentale, desp�r�it �n dou� trepte, a doua fiind cea de orientare �colar� �i profesional�, organizeaz� cursurile zilnice de la 8,30 diminea�a la 16,30 dup� amiaz�, cu o pauz� de mas� (sacrosanct� �n Fran�a) �ntre 12 �i 14. S� ne �n�elegem! �n tot acest timp s�nt ore de clas�, nu de medita�ii sau de preg�tire a temelor. Ideea de baz�: a nu-i stresa (?!) pe copii �i adolescen�i, ca nu cumva s� se �ncalce „Declara�ia drepturilor copilului“. P�n� unde merge „lejeritatea“ sistemului? P�n� la a decide repeten�ia numai cu acordul p�rin�ilor (la gimnaziu?!), chema�i la sfat �mpreun� cu to�i profesorii clasei.
O contradic�ie mai mare �ntre orarul obositor �i drepturile copilului nici c� se poate, c�ci, dup� ce vine acas�, gimnazistul francez mai st� la masa de lucru c�teva ore, pentru a-�i face lec�iile pentru a doua zi. Dac� adun�m, ies cam zece-dou�sprezece ore de munc�, pentru un rezultat general mediocru.
Dac� ne g�ndim la ora de�tept�rii pentru a ajunge cu autobuzul la colegiu �i ora „stingerii“, ne putem �ntreba, ca �i unii de pe aici, unde ajungem?
Graba noastr� �n a imita este neproductiv�. Am mai f�cut-o �i a ie�it c�t se poate de prost!
Spre deosebire de alte domenii ale vie�ii sociale, orice reform� major� �n �nv���m�nt dureaz� cel pu�in 12 (doisprezece) ani �i efectele se v�d cam peste 25 (dou�zeci �i cinci) de ani de la �nceputul reformei. Eventualele efecte negative nu mai pot fi corijate pentru cele dou�sprezece promo�ii (cel pu�in) prinse �n joc.
Reforma este absolut necesar�. Se spune pe bun� dreptate c� �coala trebuie s-o ia cu cel pu�in cinci-zece ani �naintea societ��ii. Cum de la distan�� nu se v�d �i asperit��ile sistemului, cum am crezut noi c� privighetoarea c�nt�, �n timp ce ea, cu ghersul ei fermec�tor, de fapt d� de �tire competitorilor s� nu se apropie de teritoriul s�u de cuib�rire, �n perfect� concordan�� cu nevoia imperioas� de nou, trebuie s� nu uit�m un dicton str�mo�esc : gr�be�te-te �ncet!
|