Bancheri cu buzunarele mai goale
• de la �nceputul anului 19 nemteni au reclamat contractele cu diverse b�nci • deocamdat� numai opt petitii au fost �ntemeiate • patru b�nci au primit amenzi de circa 250 milioane de lei vechi • Nemtenii au �nceput s� deschid� ochii �n cazul �n care se �mprumut� de la b�nci si c�nd consider� c� drepturile le-au fost �nc�lcate de institutiile financiare si nu g�sesc �ntelegere la creditori apeleaz� la Protectia Consumatorului. De la �nceputul anului si p�n� la jum�tatea lunii iunie Comisariatul pentru Protectia Consumatorului a primit 19 reclamatii, din care 14 erau referitoare la b�nci, iar cinci aveau ca obiect institutii financiare nebancare. „P�n� la aceast� dat� au fost finalizate 15 reclamatii, din care s-a stabilit c� opt erau �ntemeiate, iar restul nu. Au fost aplicate patru amenzi contraventionale �n valoare total� de 23.000 lei ron (230 milioane de lei vechi, n.r.) si patru avertismente“, a declarat Nicoleta Nica, comisar superior �n cadrul Protectiei Consumatorului Neamt. �n relatia cu institutiile de credit nemtenii reclam� cel mai des majorarea de dob�nzi nejustificat si f�r� o notificarea prealabil�, �n scris, a titularului contractului. Nemultumiri au fost si de la perceperea comisioanelor la achitarea ratelor de c�tre alt� persoan� dec�t titularul de contract, sau rezilierea contractului si transmiterea c�tre firma de recuperare f�r� notificarea consumatorului. Alte sesiz�ri se refer� la operatiuni incorecte la efectuarea de pl�ti prin bancomate, precum si nerespectarea clauzelor contractuale (desi �n contract dob�nda era �nscris� ca fiind fix�, acesta s-a modificat f�r� acordul consumatorului �n dob�nd� variabil�). �n alte cazuri au fost aplicate �n mod nejustificat penalit�ti, sau s-a solicitat achitarea anticipat� a unui credit de cump�rare produse cu costuri nejustificat de mari impuse consumatorului. Organul de control a mai g�sit contracte �n care se percepea �n mod dublu comisionul de administrare lunar� a contului, sau �n unele cazuri erau librete de economiii si c�stiguri emise anterior actiunii de denominare si care, drept urmare a acestei operatiuni, au devenit f�r� valoare. Reamintim c� de la 21 iunie a intrat �n vigoare o ordonant� de urgent� care acord� mai multe drepturi clinetilor b�ncilor. Simultan se reduc drepturile bancherilor care nu se mai pot comporta ca niste c�m�tari. Noile norme se aplic� at�t contractelor noi c�t si celor aflate �n derulare, indiferent de valoarea acestora. Institutiile de creditare au la dispozitie 90 de zile pentru modificarea prin acte aditionale a contractelor aflate �n derulare. Concret, comisionul de rambursare anticipat� va fi de maxim 1% pentru creditele cu dob�nd� fix� si nu se percepe la cele cu dob�nd� variabil�. Nu mai s�nt dec�t patru comisioane �n total: de administrare credit, de penalizare pentru �nt�rzierea la plat�, de rambursare anticipat� si comision unic pentru servicii prestate la cererea consumatorilor. Comisionul de analiz� dosar este datorat numai dac� se accept� creditarea. Banca trebuie s� prezinte clientilor contractul de credit cu 15 zile �nainte de semnare. Orice client poate renunta la contract f�r� justific�ri si f�r� a invoca motive, �n 15 zile de la semnare. Comisarii ne sf�tuiesc� s� utiliz�m notific�rile scrise �n relatia cu banca si s� nu accept�m ca institutiile s� se prevaleze de cele 90 de zile, deoarece noile norme s�nt �n vigoare si perfect valabile de la 21 iunie.
|