Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Aprilie 2010
LMMJVSD
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Opinii 24 Aprilie 2010
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Despre spoliere si adev�rata fat� a b�ncilor (II)

Gabarit dep�sit!

Oare cum a ajuns rom�nul cinstit si onest s� fie batjocorit �n halul �sta? Ce vin� are c� a fost �mpov�rat peste m�sur� si c� poate pl�ti doar c�t c�stig�? Nu asta e diferenta dintre �mprumutul bancar si c�m�t�rie? Ca s� nu mai vorbim de uriasa ignorant� �n ceea ce priveste calculul gradului de �ndatorare, care trebuia s� fie prima grij� a creditorului. Care creditor acum e imaculat. Si raporteaz� constiincios Biroului de credite. Ce, la r�ndul lui, ar trebui sa-si asume o parte m�car din inconstienta lipsei de control al credit�rii �n epoca frenetic� de racolare a victimelor, c�nd �n imensa l�comie si insatietate generalizat� nu s-a tinut cont �n nici un fel de gradul de �ndatorare si posibilit�tile efective de plat�. Pentru c� acum, gradul de �ndatorare poate ajunge si la trei sute la sut�. Care a fost controlul credit�rii si care e coeficientul de risc asumat de c�tre fiecare parte? Pentru c� o politic� de creditare dimensionat� corect si realist, cu asumarea riscurilor de ambele p�rti si cu respectarea unui grad de �ndatorare rezonabil, arbitrat centralizat si cu bun� credint�, ar fi fost, �n opinia multora, calea fireasc� a �ntemeierii unei relatii de bun� calitate �ntre creditor si �mprumutat. Legea falimentului persoanelor fizice, ce adast� acum prin Parlament, este privit� cu ostilitate de spoliatori, cu toate c� prin politica de supra�ndatorare ei �nsisi au prefigurat-o ca o necesitate de echilibrare a genocidului financiar al populatiei. Pentru c� �n conditiile unei exacerb�ri a l�comiei primitive, s-au obtinut efecte nedorite. Ca si acelea ale ne�nchiderii voite a conturilor, chiar �n cazul refinant�rilor, �n speranta c� va mai r�m�ne o ciozv�rt� de ros. Credite �nchise cu acte �n regul� si cu dovezi eliberate chiar de c�tre banc� functioneaz� �n continuare, invoc�nd un contract nul, uzurp�nd si ceea ce a mai r�mas din bietul creditor. Care nu stie, de fapt, ce se �nt�mpl�. Si, tem�tor, continu� s� pl�teasc�.

Mafia legal�

Un aspect cel putin infect al relatiei institutiei bancare cu clientul este cel al insinu�rii asa numitelor firme de recuperare. Alt limbric n�scut de spasmul agoniselii democratice. I-am spus asa pentru c�, se stie, este cel mai popular parazit; care ar putea concura oric�nd ca popularitate cu marile firme bancare. Si care, fie vorba �ntre noi, putea s�-si aleag� un domeniu de activitate mai salubru si mai folositor societ�tii rom�nesti. Asa se face c� unele b�nci au scos de la ghisee tipii „duri“ care m�n�nc� la pr�nz la Mc’ Donalds si seara beau ceai de sun�toare si i-au pus s� �njure clientii. Altele, plictisite s� mai trateze „amiabil“ cu clientul, si interesate s� mai scoat� un ban �n plus - mai putin, dar sigur - v�nd creditele �n conditii cel putin umilitoare pentru client, firmelor de recuperare. �n schimbul a 10% sau, cel mult 30% din valoarea creditului, vajnicii limbrici care nu si-au g�sit o ocupatie mai serioas�, se angajeaz� s� stoarc� ce a mai r�mas nestors din victime. �n multe cazuri, asigurarea de viat� �ncheiat� initial r�m�ne �n proprietatea b�ncii. De aici, interesul ca acel client s� sucombe e definitoriu. �n acest caz, valoarea asiguratorie se re�ntoarce la firma mam�. Si, de obicei, e egal� cu �mprumutul. Pierdere zero. Prin urmare, si actiunea firmei recuperatoare - afacere �n care s�nt b�gati si multi parlamentari, dup� cum am aflat absolut �nt�mpl�tor - va fi f�r� menajamente. De aici, insolenta din somatiile lor, faptul c� te pot suna la orice or� si de pe numere ascunse. Se mizeaz� pe efectul culpabilit�tii. Clientul trebuie s� aib� senzatia vinov�tiei, cu orice pret. Dar, se stie, nimic nu e perfect �n aceast� lume. Trebuie s� existe si un antidot. Si �l vom g�si. Cu at�t mai mult cu c�t rom�nul s-a dovedit a fi, de regul�, bun platnic si loial �n relatiile cu partenerii de afaceri. A-l numi altfel este o insult�. De altfel, �n nici un contract nu este stipulat� intromisiunea acestor asa zise firme si, prin urmare, clientul nu este deloc obligat a suporta insultele si amenint�rile unor jigodii decise a spolia ultimul b�nut al rom�nului. Relatiile firesti de negociere trebuie s� functioneze �ntre semnatarii contractului, asa cum este mentionat �n act. Cu at�t mai mult cu c�t reprezentantii firmelor de recuperare, �n majoritatea cazurilor, habar nu au de situatia real� a creditului si, prin urmare, lucru verificat, nu pot s� ofere nici o relatie asupra st�rii reale de lucruri.

Hai s� facem o banc�!

Un alt aspect priveste institutiile financiare nebancare ce au g�sit un debuseu de c�stig prin mimarea formei. Au ap�rut, prin urmare, tot felul de firme c�pus�, cu personal ce trebuie pl�tit, care se ocup� de creditare. Pe l�ng� b�ncile de top au ap�rut - si nimeni nu stie ce s�nt - multe alte f�c�turi de doi bani menite s� excrocheze populatia Rom�niei. Dob�nzi colosale, comisioane gigantice, milioane bune puse deoparte de la fiecare am�r�t, ca s� nu mai vorbim de imensa excrocherie mascat� �n spatele v�nz�rii unor produse pl�tite, ulterior, la de trei ori valoarea lor si care te mai si �nham� pe viat� cu un card pentru care nu ai facut niciodat� vreo cerere, dar care �ti parvine printr-un act aditional strecurat hoteste �ntre filele contractului. OPC ar trebui s� analizeze mai temeinic cel putin dimensiunile acestui document ce se poate citi doar cu lupa. Si justitia, de asemeni. Vom vedea. Ca s� nu mai vorbim de faptul c� nici nu ai cu cine vorbi. Leg�tura telefonic� sau prin fax - si mereu ti se cere asta pentru confirmare, deci o cheltuial� �n plus - e singura posibilitate de a trata... amiabil. Dac� �n aceste conditii lumea se teme s� denunte flagrantul financiar cocolosit de putere si justitie - �n ciuda faptului c� �n campania electoral� actualul presedinte afirma c� dob�nzile s�nt de p�n� la 14% si sub, evident (si asta a functionat ca un argument al victoriosului) - e limpede c�, oric�t s-ar str�dui cineva s� cread� c�, cinstit si onest, va sc�pa de aceste lep�d�turi, �n conditiile actuale e imposibil. �ndatorat pe viat� e un titlu bun.

Reesalonaaaaaarea!

�n ultima vreme, tin�nd cont de conditiile crizei, unele institutii bancare s-au hot�r�t s� acorde asa numitele reesalon�ri. Nu v� faceti iluzii; dac� nu v� numiti cum trebuie si nu s�nteti sustinut de cine trebuie astea cost� c�t o jum�tate din �mprumut. Asta au constatat toti �n clipa �n care au realizat c� enorma lor bun�voint� a fost taxat� cu zeci sau chiar sute de milioane pl�tite degeaba anterior. Principiul de functionare al reesalon�rii e simplu si diabolic. Iat� un exemplu: s� presupunem c� ai pl�tit c�te 1.000 de lei vechi lunar ca rat� la un credit. Dup� un an, de pild�, constati c� ai �nt�rziat o lun�. Cum vine si urm�toarea rat�, realizezi c� nu c�stigi at�t si, disperat, cauti o form� de reintrare �n normalitate. Mergi la banc� si te explici. Cu aerul c� ti se face o mare favoare, �n cele din urm� ti se propune o solutie... „avantajoas�“: reesalonarea. Cum devine asta? Timp de sase luni vei pl�ti doar o treime de rat�, iar dup� aceast� perioad� de m�rinimie bancar� vei pl�ti rata normal� plus treimea „sf�nt�“... Nu, nu un an si jum�tate, timp �n care s-ar acoperi diferenta, cum si-ar �nchipui orice om de bun simt, ci 10 (zece) ani!!! Mai mult, acoperindu-ti cele dou� rate restante, creditul t�u s-a realc�tuit, ba a devenit chiar mai mare dec�t la �nceput. Degeaba te �ntrebi unde s�nt cele 120.000.000 (o sut� dou�zeci de milioane lei vechi) pl�tite p�n� atunci. Sau de ce le-ai mai pl�tit. Ha, ha, ha!, te-am p�c�lit! Din nou.

Cum s� devenim... fideli

Un caz interesant este cel al mijloacelor de spoliere care, �n conditiile sc�derii consumului, au cam ajuns �n pragul falimentului. Dup� ce ani de zile au v�ndut lighene si alte rahaturi la un pret care prin asa zisa creditare ajungea la de vreo trei ori valoarea produsului, s-au v�zut nevoiti s� �nchid� pr�v�lia, s�-si ia tingirile si s� �nchid� sandramalele. Nu �nainte de a �ncerca, cu ultimele puteri, s� mai introduc� vreo nou� tax�, precum cea de plat� a ratelor (!). Cu alte cuvinte, dac� vrei s�-ti pl�testi rata curent�, trebuie s� dai o tax�. Curios, nu? Gest al disper�rii l�comiei. Chiar �n conditiile �n care nu mai au sediu, vor s�-si recupereze cu v�rf si �ndesat surplusul ce consider� c� li se cuvine si ti se comunic� s� pl�testi la Oficiul de Post�. Apoi, �n ciuda stipul�rii de pe contract �n care locul pl�tii este bine definit, esti trimis la Dumbrava Rosie sau mai stiu eu unde. Care e vina clientului? Dac� ar fi s� ne lu�m dup� conditiile din act, clientul este, invariabil, de vin�. Cu toate c� este limpede c� �n acest caz creditorul este cel care a �nc�lcat stipularea din contract. Cine �ti d� dreptate oare? Aici, �n Rom�nia. Si atunci, unde este protectia consumatorului? Ca s� nu mai vorbim de escrocheria numit� card de fidelizare. Pentru care nu exist� nici o cerere de eliberare si nici un contract explicit. Pe verso-ul unei anexe, privind conditiile de creditare ce se refer� la bunul cump�rat, exist� o poliloghie scris� cu litere absolut minuscule, imposibil de citit dac�, �nt�mpl�tor, nu ai ochelarii la tine, �n care ti se explic� - cu toate c� nu te intereseaz� - functionarea cardului despre care nu ai nici cea mai vag� idee c� exist�, f�r� a se specifica nici m�car dob�nda peceput�. Semnezi constiincios pe ambele fete, cum amabil te �ndeamn� slujbasii, si te bucuri de noua cump�r�tur�. La c�teva luni, sau un an dup� aceea, primesti un card - asa numit de fidelizare - pe care nu l-ai cerut si despre a c�rui functionare nu stii nimic. La prima factur�, constati c� dob�nda este mult peste �nchipuirile tale si c� dac� nu pl�testi p�n� la data de... vei suporta consecintele. De aici �ncolo esti fidelizat. Pe viat�.

Priveste �napoi cu m�nie!

Mai mult, dac� ati vedea fetele celor ce-si depun banul muncit �n aceste institutii de spoliere, v-ati cruci. Parc� au un securist l�ng� ei. Fete resemnate, cu iz de mucenici bancari, trudind s� �ntretin� bun�starea fetitelor �n tanga si bikini ce adast�, de dimineata p�n� seara, �nd�r�tul tejghelelor aduc�toare de bani. „Ce bine le-ar sta la sap�!“ spunea am�r�t un om ce-si scotea din portofelul jerpelit ultimii b�nuti. Cu o cafea la pr�nz, evident! Iar dac� cinstitii bancheri �si �nchipuie c� raiul rom�nesc - �n virtutea c�ruia recuperarea se va face prin orice mijloace, cu mentiunea „f�r� a se opri la at�t“ - a �nceput �n anii 2000 si va continua la nesf�rsit, se va naste o mare problem�: aceea a bunei credinte combinat� conflictual cu imposibilitatea sustenabilit�tii financiare. Unde, din p�cate, concureaz� si statul. Acest stat care nu a reusit ca p�n� la aceast� or� s� ofere datele preliminare ale calcul�rii salariilor dup� noua si vestita gril�. Acest stat care ignor� orice norm� de bun�cuviint� �n respectarea legalit�tii, a hot�r�rilor judec�toresti definitive si irevocabile, invoc�nd - da, aici se poate! - cazul de fort� major� al crizei; definit, de altfel exact, �n chiar contractele bancare ca fiind imposibilitatea cuiva de a se achita total sau partial de obligatiile de plat� din motive independente de vointa lui. Or, se stie, nu clientul a pricinuit criza si nu el s-a dat afar� din serviciu. Si atunci, unde se va sf�rsi totul? Cred c� ar fi simplu s� se afle c� lumea rom�neasc� va �ncepe, �n sf�rsit, s� g�ndeasc�. Iar g�ndirea rom�neasc�, se stie, e profund�. C�t de profund�? Sper c� o s� aflati cur�nd. La mai multi... bani! E singurul lucru care conteaz�, nu? Cu at�t mai mult cu c�t, din cei aproape un milion de datornici �nregistrati la aceast� or�, cel putin jum�tate au pl�tit cu v�rf si �ndesat datoriile. De trei ori! Cel putin! Restul e... t�cere, vorba lui Shakespeare. De fapt, ca s� fim mai exacti, ne permitem s�-l parafraz�m pe marele dramaturg englez afirm�nd, absolut adev�rat, c� „restul e... comision!“. Si asta o stiu foarte bine cei aproape patru sute de oameni cu care am stat de vorb� pentru buna documentare a acestui material. Oare ce g�ndesc celelalte c�teva sute de mii? C�ndva o s� afl�m. �ntre timp nu ne r�m�ne dec�t s� privim �napoi cu m�nie. C� �nainte...

Articol afisat de 3147 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective